Varför måste man försvara sitt val?

alazzi

Trådstartare
Om man som westernryttare väljer att sätta på sig en hjälm och/eller en säkerhetsväst? Varför är det så? Vad får dig att negativt kommentera någons säkerhetstänkande?

Sv: Varför måste man försvara sitt val?

Jag är inte någon som kommenterar säkerhetstänkande när någon tar på sig säkerhetsutrustning, däremot om man hoppar över den.
Det är iofs upp till var och en....

Jag själv rider alltid med hjälm, dock inte på tävling. Säkerhetsvästen åker på vid uteritter oftast, inte alltid dock.
Mobilen är alltid med oavsett om jag rider hemma eller ute.

Jag tycker det är helt ok att rida med hjälm på tävlingar eller dyl. Vissa grenar skulle jag absolut inte rida utan hjälm.

Intressant...

Jag har nyligen börjat använda hjälm och väst, främst av två anledningar. Att jag inte har "råd" att bli skadad då min kropp ärmittarbetsredskap och riskerna är stora för jag jobbar mycket med unghästar. Andra anledningen äratt jag vill föregå med gott exempel!

Den största anledningen till att jag inte börjat använda hjälmoch väst tidigare är främst att jag inte hittat några modeller somfungerat förmig. Vanliga västar är inte gjorda för westernsadlar och vanliga hjälmar är inte gjorda att rida i :grin: Dom är tunga, varma, man hör ingenting, ser ingenting och får ont i nacken! Jag har äntligen hittat hjälmar och västar som faktiskt fungerar! :bow: Jag har dock endast fått positiva kommentarer! Var nyligen iväg på en clinic och fick låna ut min väst till en mycket rutinerad och duktig välkänd tävlingsryttare som skulle rida in sin häst!

Har nyligen bloggat om detta:

http://coolqh.bloggagratis.se/2008/07/22/844642-lite-kid/ (fick lite kommentarer på denna blogg - faktiskt endast positiva!!!)

http://coolqh.bloggagratis.se/2008/07/24/847082-tipsar/ (...varpå jag gav en förklaring eftersom jag insåg att det var något speciellt med att jag börjat använda väst och hjälm :confused:)

Ska erkänna att jag mest använder detta på unghästar eller hästar som känns lite osäkra....

jag rider alltid med hjälm, förutom på tävling (är jag det minsta osäker på hästen så är det hjälm även då, även i tex showmanship!) men på framridningen brukar jag ha hjälm.

jag förstår inte de om vågar rida utan, speciellt inte på unghästar....
jag som tillomed har hjälm bara jag ska gå in i hagen vissa dagar..

jag har aldrig haft en tung hjälm, förutom om jag klämt på mig en aldeles för stor vuxenhjälm när jag var sisodär 10år....
de riktigt lätta (lätta som cykelhjälmar) har funnits på marknaden i typ 10år nu...
och hör inget? jag hör lika dåligt utan :p
vilka västar kan man inte ha i sadeln? västarna görs ofta "för långa" så att man ska kunna klippa av dem själv i lagom längd till sin ryggrad....

KL.
Jag rider alltid med hjälm med.Nu har vi dessutom en ny häst hemma med. Men i vilket fall så tycker jag inte om att rida utan hjälmen. Dottern kan då och då skritta på sin gamla ponny till hagen utan hjälm. Hon vet att hon inte får.. Även om hästen är gammal så kan hon ju hoppa till.

Jo, det var din blogg som fick jag att skriva inlägget. Men det är ju bara att läsa här på Buke om vilka som mest försvarar att rida utan hjälm. Åtminstone en westernryttare går in stenhårt i debatten om hjälmanvändande.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=900510&referrerid=387

Var det?! :laugh:

Jag skulle dock aldrig få för mig att kritisera någon som rider utan hjälm och jag gör det väldigt ofta själv fortfarande. Det är upp till var och en, helt klart (tycker jag)
Men att kritisera någon för att dom använder hjälm och väst är ju helt befängt!

Var det?! :laugh:

Jag skulle dock aldrig få för mig att kritisera någon som rider utan hjälm och jag gör det väldigt ofta själv fortfarande. Det är upp till var och en, helt klart (tycker jag)
Men att kritisera någon för att dom använder hjälm och väst är ju helt befängt!

Ja, vad korkat det skulle vara. Som att gnälla på någon som rider med sadel typ. :rofl:

Jo, det var din blogg som fick jag att skriva inlägget. Men det är ju bara att läsa här på Buke om vilka som mest försvarar att rida utan hjälm. Åtminstone en westernryttare går in stenhårt i debatten om hjälmanvändande.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=900510&referrerid=387

Jag tycker att det är lite skillnad på att försvara att rida utan hjälm, och att kritisera andras hjälmanvändning. Jag rider ofta med hjälm, men nästan lika ofta utan hjälm, och jag har ingen lust att bli påhoppad för mitt fria val. Men jag skulle heller aldrig kritisera någon annan för deras säkerhetstänkande och hjälmanvändande!

Hej!

Såg att t.o.m. årets SM-guldvinnare i Dummy Roping och Dummy Tying, har införskaffat hjälm och skyddsväst:idea:
TA är ju känd att sitta kvar på vad som helst (i hästväg) så det är väl bara att följa hans goda exempel:bow:

http://blogg.tommyarvidsson.se/#home

MVH/Carina

Jag rider alltid med hjälm, förutom på tävlingar och clinics (vilket blir ett par ggr/år).
Säkerhetsväst slutade jag använda för flera år sedan, jag har vuxit ur den för länge sedan och vill inte lägga pengar på en ny. Tycker det är obekvämt att rida med väst.

Fast jag skulle nog fälla en kommentar om granntösen kom ridande här utan hjälm. Visserligen är hon mindreåring. Igår fick hon tex inte hjälpa oss att ta bort hästarna till hagen. Hon hade bara pissetoffler på sig.

det har jag faktiskt aldrig mött..

Iofs anser jag det vara upp till var och en.. personligen vantrivs jag rejält i säkerhetsväst.. men så har jag bara den tjocka otympliga varianten.. har tänkt köpa en av de mindre och smidiga nu i höst :)

..oftast sitter det en hjälm på min skalle, ibland inte dock.. finns perioder när min nacke inte är för pigg och då hjälm är Ren tortyr, men dom perioderna är det mesta ren tortyr och då skrittjobbas det oftast bara korta perioder.

..där emot är jag Evinnerligt trött på att ständigt, oavsett vad saken gäller, argumentet att "skattebetalarna betalar för din dumhet"yiddret. Det är väl inte i första hand pengarna det handlar om utan livhanken..

Välanpassad utrustning är GULD värd! :bow: och better safe than sorry, eh? :)

Å med det vill jag ha sagt att jag rider med både hjälm å säkerhetsväst, trots att min gamla pålla är trygg å cool så har jag ingen lust att chansa. Har man bara en bekväm väst så. Nu får jag väl erkänna att jag inte har haft den de senaste dagarna, men vare sig jag eller pållen har rört oss speciellt fort.
Jackpot

Tack så jättemycket för tipset!

:bow:

nu blir pojkvännen glad :) Han har sett mig åka av en av de få gånger då jag tuppat av i samband med landningen.. Superduper!

har sett lite för många gånger då folk lyckats få sprickor i revbenen av skyddsvästen - när det fortfarande suttit kvar i sadeln för att gilla de "vanliga" västarna

..och Damn.
Det är en Keflyväst (reiver) jag har, tror jag (kände igen modellen, fast min är utan "bältet") och den.. Funkar Inte. Ska kolla upp det i morron när jag är i stallet men är 99% säker på att det är en kefly. Störtomöjlig att röra sig i (för mig) otymplig och uschlig.

Vilka andra märken/typer av säkerhetsvästar har folk här?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
283
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 695
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 484
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 799
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka