Varför magrar hästen?

Sv: Varför magrar hästen?

Choklad skrev:
Har du tagit träckprov så du vet att det inte är pga av mask hon har magrat?

Ja det är ju också ett alternativ!

Trots att man avmaskar regelbundet kan dom ha mask som inte avmsakningasmedlet tagit på. Inte alls ovanligt.

Jag köpte faktiskt "Kolla masken". Beställde från mitt apotek, så jag har det tillgängligt. På ridskolan där jag köpte henne ifrån, gick hon lektioner 6 dagar i veckan och ibland uteritt på den sjunde dan. Nu promenadrider jag henne ca 5 dagar per vecka i skog och på gärden. Finns inget ridhus. Hon har inte haft täcke på sig alls och vad jag vet har protein värmande effekt. Som vegetarian vet jag hur viktigt det är med bra protein för både ork och att hålla värmen.;)

En häst som går mycket behöver lång protein och som vara länge; med havre får du kort och snabb protein och energi medans i korn har du långtids verkande protein och energi och därför hinner kroppen hämta up proteinet och omvandla det till att lägga det på hullet men det "hinner" den inte hed havren. Många hästar som får havre får en energi kick av det och du kan bla annat märka av om inte stora så små humör svägningar, och många undrar varför beter sig min häst så här, medans en häst på korn har gämnare humör och bli inte lika sprallig eftersom kornet ger en längre gämnare energi. mvh Jessi

Korven skrev:
Innan och tidigare är ointressant, det är ju NU hästen har problem. Sådär sa jag också och jag fick åtgärda en massa i hans mun.
:bow: :bow: :bow: Sen har det stor betydelse vem och hur tänderna kollas...
Vidare har jag oxå fixat hull på en extremt mager d ponny för ett antal år sen med hjälp av just kornskross som Acisej sa, men jag la till även vetekli o olja...

O ja det har stor betydels. Det är inte heller fel med vetekli jag har dock tyvär fått erfara en häst som reagerade alärgiskt på de men funkar de så är det bra!:D

;) Hej Lolly!
Proteinintaget måste ökas.
Du kan fortsättningsvis använda Havre
till exv. Lucern eller Groova.
Det finns Havre som ger långsammare
energiupptagning. Fråga på G******n.

Det är nog bra att skicka iväg träckprover
till labb så du vet riktigt säkert hur det ser
ut på parasitfronten.

Jag gjorde det och det visade sig att "lillen"
hade bandmask när han kom till oss.
Rådet var dubbla doser med det verksamma ämnet
som är i typ Bahnmint.

Men som sagt exv. G****n kan hjälpa dig vidare
med foderstaten!

Det där med vitaminer å mineraler vet du ju själv ;)

Lycka till min barndomsvän!

Enligt vad jag har hört ger korn en jäsande effekt i magen det är därför de blir lugnare.... inte vet jag, men det sa en foderspec sa på kr...t till en av mina stallkamrater när hon skulle göra foderstat..

Jag har också hört något liknande
och att Korn dessutom "endast" skulle
vara bukfylla.
För att proteinet inte tas upp riktigt
Fast det kan väl inte vara sant?

Är det någon som vet något om det så
tacksam om ni berättar!

som alla sagt är höt det viktiga, en del hästar har svårt att hålla hullet. prova korn. Krossat såklart. men krossen håller bara en månad så du kanske kan dela säck med nån annan i ditt stall?

När det blir kallare och hästarna går ute brukar jag få öka stråfodret lite. Det har ju varit ganska kallt ett bra tag nu,, i alla fall här i småland. Energin går ju även till att hålla värmen och så minskar ju också hullet. Jag ger även Lusern och det tycker jag är bra för det är ju också en form av stråfoder som gärna lägger sig på hullet.

Jag har en 21-årig valack som brukar magra på framåt vårkanten på vintern. I övrigt har han gott med hull, men under den perioden ser man nästan revbenen på magen. Det hände under förra året, och det var bland annat att han kunde fått lite mera hö, även fast han får mkt av det. Eller att det blir så på vintern, precis som oss människor, vi är ju inte heller i topptrim i början av året.

Du säger ju att hon får fri tillgång till hö, det är bra. Det är basen i fodringen, man kan inte ge för mycket hö.
Sen borde du kolla om hon har mask, det är mycket möjligt om hon magrar väldigt.
Eller att hon känner sig mobbad av hagkompisarna är ju också något att fundera på.
Som sagt, oroa dig inte allför mycket, det enda är ifall hon fått mask.
Men framåt vårkanten borde hon "hulla upp sig" igen. ;)

*Kl*
Min häst har också magrat över vintern... Jag var inne på lucern efter att ha läst här på Buke men fick på G*********n veta att lucern inte var så mycket vits att ge då hon får fri tillgång på hö och lucern är just grovfoder. Min kuse är väldigt kräsen med maten och äter helst bara Kraffts pellets vilket begränsar utbudet rejält... Jag ger nu Krafft Sport, 1,5 kg om dagen samt extra av Krafft Protein. (Jag vill gärna ge mer kraftfoder, men hon äter inte mer och jag kan bara fodra kraftfoder två gånger/dag.) Ger också av Kraffts Mag-Tarm-pulver... Hon verkar må bättre och har i alla fall inte gått ner mer...

Det behöver inte vara maten heller...

Mitt fullblod magrade och blev grinig, och jag fattade ingenting. Lika mkt mat som tidigare, lika mycket motion, inget nytt stall....

Så en dag kom jag på vad det var: den nya hunden!

Hästen var helt enkelt svartsjuk :)
Jag fick dra ned på tiden hunden följde med i stallet och ägna mig helt åt hästen, precis som tidigare, och se...snart var hon uppe i hull och humör igen.

Min häst har också magrat över vintern... Jag var inne på lucern efter att ha läst här på Buke men fick på G*********n veta att lucern inte var så mycket vits att ge då hon får fri tillgång på hö och lucern är just grovfoder

Det är ju visst en idé att ge LUSERN trots fri tillgång på hö. Höet kan nämligen vara proteinfattigt och lusern kompenserar det. Man kan inte jämföra lusern med vanligt hö näringsmässigt!

Det bästa är att analysera sitt hö för att veta vad som behövs läggas till.

Jag ger nu Krafft Sport, 1,5 kg om dagen samt extra av Krafft Protein. (Jag vill gärna ge mer kraftfoder, men hon äter inte mer och jag kan bara fodra kraftfoder två gånger/dag.)

Men varför inte byta foder så kan komprimera det du ger? Byta till Krafft Pluss Grön t.ex.

jag har erfarenhet av att snabbt fått upp hullet på hästar genom krafft groov. 2 kg om dagen och fri tillgång på hö!:)

Till orientalkatten.

Korsningsponny med fullblod i sig. 145 cm. 11 årigt sto.Pigg men ej het.Naturligt lite känslig i temperamentet. Avföringen ser normal ut.

Senast ändrad av en moderator:

Madick skrev:
Men varför inte byta foder så kan komprimera det du ger? Byta till Krafft Pluss Grön t.ex.

Hmmm... Rådet jag fick på G****n var att ge just Krafft Sport. Menar du att Krafft Pluss Grön vore bättre? På hemsidan står det att det är ett komplement till havre. Havre vill jag inte ge eftersom hon 1. inte tycker om det, 2. Blir hoppig och "tittig" av havre.

Liknande trådar

M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 488
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar