Varför magrar hästen?

Sv: Varför magrar hästen?

milly skrev:
Det är ju visst en idé att ge LUSERN trots fri tillgång på hö. Höet kan nämligen vara proteinfattigt och lusern kompenserar det. Man kan inte jämföra lusern med vanligt hö näringsmässigt!

Det bästa är att analysera sitt hö för att veta vad som behövs läggas till.

Det stämmer, det var protein hon pratade om på G***n också, jag glömde... Men min häst får ju redan extra protein. Tyvärr kan jag inte analysera höet eftersom hon står på en gård med en himla massa köttdjur, det är stora rundbalar med hö med strykande åtgång till alla djur. Det går åt en hel del på en vinter, balarna är från många olika gärden tagna vid olika tidpunkter. Att analysera allt blir väldigt krångligt...

Sv: Det behöver inte vara maten heller...

Trix skrev:
Mitt fullblod magrade och blev grinig, och jag fattade ingenting. Lika mkt mat som tidigare, lika mycket motion, inget nytt stall....

Så en dag kom jag på vad det var: den nya hunden!

Hästen var helt enkelt svartsjuk :)
Jag fick dra ned på tiden hunden följde med i stallet och ägna mig helt åt hästen, precis som tidigare, och se...snart var hon uppe i hull och humör igen.

Haha. va gulligt=) han va sotis=)
Tur att det va en så enkel lösning.
Själv har jag absolut inga problem att hålla min häst i hull. Just nu e han lite tjock=) men han håller värmen bättre=) kan ju inte skylla på att han har tjock päls heller då han e helklippt. Rider inte särskilt hårt nu heller.

hur såg hennes foderstat ut på ridskolan?
hur mycket hö äter hon om dan.
det kan ju vara svårt att kolla om hästen går ute med flera andra. jag menar inte att hon skall stå inne men man kan ju kolla om hon står och äter med de andra.
hon är fullblodstyp och van att arbeta hårt.
nytt stall,kanske lite rastlös då hon säkert har bra kondition efter ha varit lektionshäst och rids mindre nu.

Man behöver inte alls ge havre ihop med Krafft Pluss Grön, huvudsaken är att man kompletterar grovfodret:idea: . Just Pluss Grön har ju mycket protein (200 gr/smrp/kg) och även energi 10 MJ/kg. Själv har jag fri tillgång till ett hö med kvoten 5,5, på det ger jag 1 kg Pluss Grön - och vips är jag uppe i 6,2 i kvot. Pluss Grön är ju dessutom komplett med mineraler, så man behöver inte tänka på det heller.

oj tror som du skriver det att det kan vara stall/ägar byte som gör henne men likaså kan det vara mask... min fjording hittade jag mask i skiten förra veckan men ändå är alla hästar avmaskade.... har du avmaskat hästen sen du fick den.... kan ju även få mask med foder byte osv.

Tycker du ska prova frafft grov tillsammans med majsolja och myket hö, kanske fri tillgång. Krafft grov innerhäller mycket fibrer ocgh proteiner men inte så mycket energi. Vill du sedan ha mer energi kan du ju ge lite havre oxå. Ger du rekomenderad mängd eller mer av groven behöver du heller inga mineraler. Groven är för växande hästar, digivande sto och hästar som faller ur eller inte kommer upp i hull. Tänk på att ändra foderstart måste man göra lungt och långsamt, varesig man byter foder, ökar eller minskar. Ska ta ca14 dagar. Ring krafft rådgivning, det är ju deras jobb du hittar nummret på KRAFFT`s hemsida. Det är kostnads fri rådgivning.

*läst hela tråden*
Oj så snurrigt.

3 vanliga orsaker till en mager häst:
1. För litet eller fel mat, öka på framför allt proteinerna.
2. Tänderna. Även om de var bra "nyss" så kan hästen ha slagit sig eller fått en foderinpackning.
DÅ så kan det plötsligt bli fel.
3. Parasiter. Tag ett träckprov och avmaska efter det.

Stisse skrev:
Jag har också hört något liknande
och att Korn dessutom "endast" skulle
vara bukfylla.
För att proteinet inte tas upp riktigt
Fast det kan väl inte vara sant?
Det kan jag aldrig tro.
Mina svarar mycket bra på korkross.

Åh tack!
Du har alltså kross.....kan det vara den skillnaden
som de menar?

Skillnad mot vaddå?
Korn måste krossas eller typ kokas om hästar skall kunna tillgodogöra sig det.

Ja du menar alltså att hela korn ska kokas
för att näringen skall kunna bli tillgänglig.

Undrar om det var det vi gjorde till grisarna
på sommarhemmet (när jag var en liten tös)
tillsammans med skal från potatis.
Kan det stämma?
Luktade gott i alla fall.

lolly skrev:
Hej. Köpte min häst i december och tycker hon magrat lite sen hon kom. Nu var hon normalhull och enl foderkort 425 kg. Varit ute hela dagarna i hagen förutom ridturerna ca 5 dagar per vecka i naturen. Hö har jag inte snålat med. Hon får nästan fri tillgång på detta. Havre, betfor o Bvitamin får hon också. Verkar varken trött eller överpigg. En del jag frågat säger att det är vanligt när man byter stall. Mig känner hon sen tidigare eftersom hon varit min sommarhäst i 5 år. Andra säger att det är vanligt på vintern att de magrar. Köpte ett måttband på känd hästfirma och vad jag kan bedöma väger hon enligt det 384 kg.
Vad har ni andra erfarna hästägare för tankar om detta. Ska jag oroa mig? Köpte linfröolja igår. Tänkte börja med det.(Hon har sommareksem).
Tacksam för synpunkter.:smirk:

jag har samma frågor som ovan, och man säger att man ska fodra på hästen inför vintern, gör amn inte det är risken stor att hästen magrar väldigt under vintern, (vet inte hur du gjort) ett tips är att ge hästen ren majsolja i fodret, ca 2 dl per dag. :)

Har ökat havren så hon får 1 kg morgon och kväll samt betfor 3 nävar torr som blötlagts. Hö i princip fri tillgång dvs så fort det varit slut, fyllt på mer. en halv dl linfröolja (för sommareksemen o förebyggande). Vikten går i alla fall inte neråt nu. Bvitamin varje dag och 1 dl mineral. Nu börjar vinterpälsen fällas också. Börjar bli lite varmare så våren ska väl göra sitt hoppas jag.:angel:

Liknande trådar

M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 488
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar