Loka lyder, men jag ställer inga krav på henne, dessutom är hon inte könsmogen än så hon räknas kanske inte
Men hon har jobbiga beteenden... Loka är inte särskilt osäker, men hon är det, hon är inte heller passivt osäker, utan hon visar det med hela kroppen. Hon är dessutom väldigt "mattig" och mammig, ska helst vara innanför mitt skinn. Samtidigt är hon rätt tuff i psyket, har inga problem med att tex åka buss eller gå på stan.
Det finns framförallt 3 saker som gör henne osäker. HÄSTAR, BARN och VALPAR.
Jag har hästar hemma och hon har fått en spark av den ena, hon skrek i högan sky och min pappa reagerade i panik med att springa ut och bära in hunden, medans jag säger "strunta i hunden!!!! släpp henne!!!!", han lyssnade tyvärr inte, så hunden är livrädd för hästar, hon umgås dagligen med dem, så jag tror att hon ska komma över det utan problem, så småningom, jag har tid...
Barn vet jag av den anledningen att hon träffade ett barn på "dagis" (mammas jobb), hon skällde oavbrutet hela tiden barnet befann sig i samma rum... Hon gjorde inga utfall på något sätt, men hon visste ju inte vad det va för nån varelse!!! Hon har å andra sidan inga problem med barnen som jag tränar i agility, men de är lite äldre och ser väl mer människolika ut. Hon har inte heller problem med barn här hemma, kanske för att hon ser att de andra hundarna accepterar dem, kanske för att det är hennes hemmaplan...
Valpar ja... Vi va på valpkurs för första gången i tisdags, Loka skällde och gick emot så fort en valp kom i närheten. Hon har varit på klubben många gånger, men jag kan ju inte påstå att hon har träffat många valpar i sitt liv... jag släppte kopplet och gick i alla fall, då slutar hon tills en ny valp kommer fram...
Hon är fullt kontaktbar, men hon hanterar sin rädsla ngt udda för min smak... Jag stöttar ALDRIG henne, jag bannar inte heller henne. Antingen är jag helt tyst eller så går jag...
Så vad jag vet så gör jag helt rätt???
De andra hundarnas problem ska vi inte gå in på, då får vi ha massa tid och plats...
/E