Varför lyder din hund dig?

Skogstrollet

Trådstartare
Efter en lång tid av konflikter så kom jag äntligen in på frågeställningen: "varför väljer min hund att lyda mig när jag säger åt henne att göra något?" Hon brydde sig häromdagen inte om att lyssna på vår instruktör utan "pekade finger" åt henne istället med väldigt uppnosig uppsyn. Men när jag går in och ber henne om samma sak så gör hon det. Varför...? Jag är inte någon 100% "ledare", hon är mycket självständig och kryper aldrig för mig och hon tar ofta egna initiativ. När hon har utfört en uppgift så är hon så nöjd över sig själv att mitt beröm ibland blir lite kaka på kaka. Så varför lyssnar hon överhuvudtaget..?

(Och jag skriver äntligen eftersom jag inte fattar varför jag inte analyserat situationen ur den synvinkeln tidigare...)

Sv: Varför lyder din hund dig?

Efter en lång tid av konflikter så kom jag äntligen in på frågeställningen: "varför väljer min hund att lyda mig när jag säger åt henne att göra något?" Hon brydde sig häromdagen inte om att lyssna på vår instruktör utan "pekade finger" åt henne istället med väldigt uppnosig uppsyn. Men när jag går in och ber henne om samma sak så gör hon det. Varför...? Jag är inte någon 100% "ledare", hon är mycket självständig och kryper aldrig för mig och hon tar ofta egna initiativ. När hon har utfört en uppgift så är hon så nöjd över sig själv att mitt beröm ibland blir lite kaka på kaka. Så varför lyssnar hon överhuvudtaget..?

(Och jag skriver äntligen eftersom jag inte fattar varför jag inte analyserat situationen ur den synvinkeln tidigare...)

Mina hundar lyder mig för att jag är deras flockledare! Dom är trygga med mig och det finns ingen anledning att tänja på gränserna. En lydig hund är en lycklig hund med en bekväm tillvaro.;)

Jag säger som lilljessica. För att min hund ser mej som en ledare, sen har jag en ganska vek hund med som gärna vill vara mej till lags.

(+ att hon nog skulle dö/göra VAD som helst för en köttbulle... :crazy: )

Den ena för att få godis och den andra för att jag är hennes älskade matte :) Ungefär när "nej" fungerar så fungerar även den lydnaden man har på sin hund genom samspel. Vi har byggt upp den genom träning och återigen träning. Jag är ingen auktoritet utan jag har fått jobba från botten och uppåt. Jag har byggt upp detta förtroende mellan oss genom positiva metoder. Visst kan jag bli arg och stampa i backen, men det är inte det som gett mest resultat.

För att det alltid är positivt att lyda mig och att det är i samspel med mig som allt roligt händer. :idea:

*kl* Nu ska jag försöka förklara vad jag menar utan att låta störig... ;)

Det räcker inte att skriva: min hund lyder mig för att den tycker jag är flockledare. Utveckla svaret.

Vad får din hund ut av att lyda dig? Eller lever den enbart för att göra dig lycklig?

För att det alltid är positivt att lyda mig och att det är i samspel med mig som allt roligt händer.
Bra svar!

Jag har byggt upp detta förtroende mellan oss genom positiva metoder. Visst kan jag bli arg och stampa i backen, men det är inte det som gett mest resultat.

Där är jag också just i nu vår evigt pågående utveckling. Därav funderingarna. :) Har tröttat på att rya och stampa.

Min ena hund (min terrier) lyder enbart när hon själv får ut nånting av det, detta beror dels på rasen och dels på att gränserna aldrig sattes ordentligt när hon var ung.

Den andra lyder för att jag är det mest fantastiska i hennes liv och hon sitter i stort sett i hop med mig. Vi har alltid jobbat med positiva förstärkningar ända sen hon var valp och hon är en enmanshund, dessa komponenterna ihop gör att hon är en lydig hund. MEN hon lyder inte någon annan.

Den tredje lyder för att hon har fått lära sig att lyda, men kan släppa det när hon kommer utanför "zonen". Hon är lite schizofren och blir otroligt förarvek när hon är bredvid, men är hon 30 meter bort så är det som bortblåst. Jag kan inte redogöra för henne eftersom jag inte haft henne sen början, men det är dock ändå en rolig hund att jobba med eftersom hon aldrig ifrågasätter enkla kommandon. Lägger jag henne på ett ställe så ligger hon där tills jag hämtar henne, och det är fördelen med henne.

//E

Det beror helt på sitution, tricks och lydnad å sådant lyder han för att det är roligt att göra saker med matte, och det lönar sig med lek och godis. Vardagshyfs lyder han för att man är en del i flocken.

Att inte jaga, springa fram till hundar, m.m gör man för att matte förvandlas till en arg DRAKE om man gör det...

mina hundar lyder mig av helt olika anledningar. schäfern lyder för att hon så gärna vill vara till lags, och hon saknar motivation till att göra annat. labben lyder för att han tjänar på det, och låter bli att vara olydig av samma anledning som escodobes hund. schäfern lyder alla (men blir lätt osäker om personen är för "på", och då står det still i skallen på henne), labben lyder bara mig riktigt bra.

haha, min hund lyder inte någon..
bara om man har godis, (hmm, kan det bero på dålig uppfostran, nej, han är sån till sättet)

kl

Ja, det var en knepig fråga.

Min sch/bc bara gör det, han har alltid varit sån och är som "född" till det...på bruks så var alla så impade av honom och alla tyckte han var ett riktigt ämne...han bara kunde saker och gjorde saker bara man bad honom....Ville aldrig ha godis eller nåt. Nu är han 8 år och fortfarande en klippa...det är som att han förstår saker, jag kan bara BE honom om nåt o han gör det...behöver aldrig ha koll, för kommer han ur synpunkt så stannar han och tittar var jag är...han har som koll på mig...Vi är ett team på nåt sätt och allt är så naturligt o vi läser varandras tankar...en helt underbart klok hund med allt.

Den lille DSG'n är faktiskt också lydig, främst för att han VILL, eller nåt :D
Visslar jag stannar han på en grisblink o kommer...MEN.....Så kommer det stora MEN 'et...när han fått nåt i "näsan" är han DÖV...och då hjälper absolut ingenting
Förövrigt är mina hundar "ledarveka" och vill på nåt sätt vara mig tillags...Jag behöver inte göra så stort väsen av nåt, dom lär sig snabbt..Nu är det ju för att ha det enkelt i vardagen och inga tävlingshundar...
Men min Sch/bc...han är nåt annat än en hund...han är här på jorden för nån anledning och han kom till MIG :love:
Känslan med honom är att man har en trogen vän, som att man är ensam på savannen och vi är bara bästa vänner..han skulle aldrig svika mig, och jag skulle aldrig svika honom heller...

Senast ändrad:

Min hund lyder därför att det är trevligare än alternativet. Visst vill hon ofta vara till lags, men i rena konfliktsituationer lyder hon på grund av att beröm är bättre än korrigering.

Hon har en inbyggd följsamhet, men den hindras ibland av hennes rädsla eller jakt eller vad det nu må vara. Hon väljer inte alltid mig i första hand, muntligt beröm är inte motivationshöjande för det mesta och beröring är ofta jobbigt. Mat och kamp fungerar, till en viss gräns.

Så visst, min hund lyder mig också därför att hon tjänar på det, men i det ingår också att veta vad som händer om hon struntar i mig.

För att han får godis :angel:

Nä, men jag tror också att han tycker det är lite kul att bli tränad o få göra saker. Iaf ibland :D

Kan ju tillägga att han inte lyder i alla situatoner.. än! Jag tycker det är så mycket roligare med en hund som lyder!! Om han lyder får han gå lös, sticker han så blir det koppel. Så hoppas han är lite smart o inser det ;)

Senast ändrad:

Därför att mina hundar tycker det är värt att komma till mig vid alla tidpunkter!
Har aldrig vart något problem för mig. lyckligtvis:bump:
//C

Min hund lyder mig när jag förtjänat ledarskapet,.. När jag visat honom att jag är en trygg, stabil ledare.. Är jag inte det så anser min hund att han måste styra upp hela familjen, se till att flocken har det bra..

För mig har det handlat om att tänka igenom vad jag gör och hur jag gör saker i vardagen.. Och att alltid vara konsikvent.

Min hund slarvar aldrig ur en hunds perspektiv, jag tror inte någon hund igentligen slarvar sig igenom nödvändiga saker som skall göras, så länge saken i sig är nödvändig för hunden. För att vara rättvis och förtjäna ledarskap gäller det (för min del) att aldrig slarva med sånt jag facktist tycker är nödvändigt och viktigt, vara nogrann i allt som rör hunden. Slarvar jag blir det inte heller viktigt för min hund.

Är jag okonsikvent begriper hunden inte ett smack vad som förväntas av honom, och han begriper deffenitivit inte att det är nödvändigt att inte slarva, att alltid lyda. Han blir olydig - jag blir arg, och deffenetivt inte en ledare som fått lederskapet av hunden. Möjligtvis så skulle jag kanske kunna kuva till viss del, men det är ju inte vad jag kallar ledarskap och sådan lydnad vill jag inte ha..

Med andra ord. Min hund lyder mig när jag förtjänat det! Ingen mening att skylla på hunden om han är olydig..

kl

Ja jag vet inte vad jag har för hund, men min lyder mig ( eller lyda vet jag inte om det är rätt ord) vilket jag förtjänar ledarskap eller inte...jag kan vara ledsen, upprörd, arg, glad, frustrerad, deppad, ointresserad, bestämd, obestämd and whatever......han lyder ändå....han skulle aldrig svika mig...det känns som att vi har nån slags osynlig koppling och han "hjälper" hellre till när det är jobbigt än att utnyttja situationen genom att klättra över mig..

Förr är det nog när man är deppad o i bott så är han ÄNNU närmare mig än annars... Han "klår" upp lillen när han smitit och försöker på alla vis se till att det är ordning o reda..

Jag blir bara rörd när jag tänker på honom, och har inte tänkt på det så innan jag läste denna tråden.

Min första reaktion var att skriva att de lyder mej pga att jag har leversnittar i fickan. Men det är mer än så. De lyder mej för att de vill, och precis som Jadzia säger, alternativet till att lyda inte är så bra.

Min lilla är dock en mycket försiktig tjej som vill vara till lags mest hela tiden. Henne kan man inte höja rösten till ens, då tror hon att hon är hemsk.
Min andra hund är lite kaxigare, men blir man arg på henne är hon en ängel.

Jag vet inte om jag har så himlans bra ledarskap egentligen, jag har roligt med mina hundar, vi lever samspelta med varandra och vi har kul ihop. Vi delar livet tillsammans allihop!

Lånar tråden.

Hur kommer det sig att vissa hundar lyder bara matte men inte främmande och vissa lyder alla?

Jag tror att det har och göra med vad det är för hund.. Hur krävande och tuff den är och framför allt rang hög eller inte, flockkännsla osv.. Har haft båda sorterna..

En liten korsningsvariant med pudel i, som älskar i stort sett alla. Skulle följa med vilken människa som helst bara för att tycker att de verkar trevliga, alla vänner och bekanta kan vara hundvakt, ha honom lös.. Ja han är (bor kvar hos mina föräldrar) bara, och lyder alla..

Min rottis är mer tveksam och ifrågasättande. Varför skall jag? Och framför allt finns det nån nytta med det? Där måste man etablera ett ledarskap innan man kan tro att han funkar i nån lydnad.

Han är ganska singnalkännslig, inte i form av att han blir osäker om man signalerar fel utan han tar över. Så männsikor gör många gånger fel utan att man vet om det. Signalerar med kroppshållning osv.. Han kräver sin förare. och jag skulle inte låta mina vänner vara hundvakt åt honom, hur trevliga och snälla de än är. Det skulle kunna sluta med katastrof..

Han har också ganska stor flockkännsla. Det är våran familj som är över honom i rang, Övriga männsikor/hundar umgås han med för att vi säger att det är ok, men kräver de något av honom kommer han att testa.. Måste jag? Och vem är du att komma och säga att jag ska? Skall man då lyckas med att få honom till någon som helst lydnad så gäller det att svara rätt på dessa frågor, och dem kan komma ofta.

ja det var mina teorier och reflektioner om våra hundar..

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Ja, jag är ju egentligen ingen "hundmänniska" utan hästmänniska. Nu är det dock så att jag måste sysselsätta mig med något för hästen är...
Svar
13
· Visningar
1 400
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag älskar fart. Ju snabbare det går och ju mer fartupplevelse jag får, desto mer levande känner jag mig. Närmare livet, på nåt sätt...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 562
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka