Varför lös i magen?

U

UnderIce

Nu bara måste jag ha hjälp! Jag fattar inte vad det är med min ettåring. För kanske fyra, fem veckor sedan ungefär fick han ont i magen, han ville lägga sig i hagen och jag gick en sväng med honom. Efter en stund bajsade han, men då väldigt löst.

Han har inte visat några tecken på att ha ont i magen något mer men hanblir inte bra. Han är fortfarande dålig.

Jag har inte ändrat något i fodret och han har aldrig varit så här förut, han är avmaskad. Jag har tagit bort allt kraftfoder under en tid men det hjälpte inte. Jag provade att ge honom filmjölk men det vägrade han att äta.

Nu har han fått krafft mag tarm i fem dagar, men det är ingen större förändring.....

Det började ungefär när han började fälla så jag tänkte att det kunde ha med det att göra....han har nämligen inte fällt av så bra så jag tänkte om han hade brist på b-vitamin, men det är ju b.vitamin i kraffts mag tarm. Tror ni att det kan ha med det här att göra??

Ska jag då ge ännu mer extra b-vitamin utöver krafft mag tarm??

Hjälp någon?:confused:
 
Sv: Varför lös i magen?

Mina hästar blir alltid dåliga i magen av det första gräset de börjar att pilla i sig..det slinker alltid ner lite otäckt fjolårs gräs och löv mm
Om det var ett kolik anfall din häst hade för ett par veckor sedan så kan det komma diare om det sitter bajs så hårt imagen på dom, det pressar förbi annat bajs som då blir löst..(hrmm fattar du..:crazy: Jag tror nog att du ska kunna ge B-vitamin, men om du är osäker så ring och råd fråga en veterinär!
Lycka till!! Det är säkert ingen fara:D :D
 
Sv: Varför lös i magen?

Du tror alltså inte det kan ha att göra med att han fäller. Har läst att ofta när hästar är lösa i magen beror det på b-vitaminbrist. Och det går väl åt en del b-vitamin när de fäller.....och han har även fällt dåligt.


Han avmaskades i slutet av februari. Med Fyrantel. Dubbel dos för att ta bandmasken, plus att han avmaskades med dubbel dos av samma medel igen tre veckor senare för att som vetrinären sa vara säker på att masken var borta. Han hade nämligen mycket mask när jag köpte honom i höstas, därför skulle jag ge honom en stor dos då för att vara säker på att ta det mesta...

Men nej jag har inte gjort något träckprov. Han ska ju snart avmaskas nu igen före betet, men jag undrar i alla fall om det kan vara det eftersom han fick en så stor dos maskmedel i feb.

Tacksam för fler råd.....:rofl:
 
Sv: Varför lös i magen?

När det här började fanns det inget gräs här att pilla i sig, det har ju hållt på så länge.

Hagen är i princip bara grus så det kan nog inte vara det. Annars hade jag nog också trott det. Men jag vill ju inte gärna släppa ut honom på betet förns jag märker att magen är i balans.....

:crazy:
 
Sv: Varför lös i magen?

Är det verkligen ingen som har något mer råd?

Ingen som har varit med om samma problem? Kanske någon som har en häst som blir dålig i magen när han fäller eller sätter päls eller något liknande?

Jag vet ju inte om det är det, men det kan ju vara det om det är någon annan som har det likadant....

Tacksam för svar.......:smirk:
 
Sv: Varför lös i magen?

Mina hästar slås ut i magen av avmaskningen. Ta träckprov hädanefter och kolla om det behövs överhuvudtaget. Har 4 hästar varav 2 är konstant rinniga i baken vintertid. Så fort betet kommer så blir dom bra i magen.
 
Sv: Varför lös i magen?

Han avmaskades i slutet av februari. Med Fyrantel. Dubbel dos för att ta bandmasken, plus att han avmaskades med dubbel dos av samma medel igen tre veckor senare för att som vetrinären sa vara säker på att masken var borta. Han hade nämligen mycket mask när jag köpte honom i höstas, därför skulle jag ge honom en stor dos då för att vara säker på att ta det mesta...

Men nej jag har inte gjort något träckprov. Han ska ju snart avmaskas nu igen före betet, men jag undrar i alla fall om det kan vara det eftersom han fick en så stor dos maskmedel i feb.

ABSOLUT göra träckprov för att kolla hur mycket mask han egentligen har. Blodprov är det ingen mening att göra förrän det gått minst 4 mån efter sista avmaskningen mot bandmask, men efter det skulle jag göra det, eftersom du faktiskt har problem. Och ta träckprovet innan du avmaskar, så du har nån status att gå efter och kan följa upp.

Att du avmaskade i februari med pyrantel gör inte att han är maskfri nu. Pyrantel tar vuxna stadier av blodmasken, vilket gör att du efter 4 veckor har lika mycket mask igen som släpper ägg.

Jag skulle skicka en KollaMasken låda redan på måndag.
 
Sv: Varför lös i magen?

Det finns en medeicin som heter coli cur, man får beställa det direkt från tillverkaren i stockholm, fråga din veterinär, eller ring strömsholm, jag fick hjälp med telefonnummer därifrån. Det är flytande som man ger i munnen 3 dagar. Lycka till!
 
Sv: Varför lös i magen?

Jag är lång ifrån expert men jag vill berätta om min ponny. Hon har varit lös i magen hela vintern. Jag försökte med det mesta: provade att ta bort/byta ut foder, ta bort mineralerna, ge ProViva mm mm. Inget hjälpte. :cry:

Jag misstänker att det var avmaskningen i höstas som gjorde henne dålig. Jag fick remiss till lab där det konstaterades att hon har aldeles för lite "goda" bakterier. Hon har 1000 mot 10 000 som dom ska ha. Nu har jag väntat med att ge henna ColiCure som jag har köpt för att jag har skickat ett träckprov för att kolla om hon behöver avmaskas. Eftersom jag misstänker att det är avmaskningen hon är känslig mot vill jag inte ge ColiCure och sedan avmaska direkt efteråt. Efter detta tänker jag ALDRIG avmaska utan träck-prov först!

Nu blev det så att hon friskförklarades från en senskada för några veckor sedan och vi gjorde därför en lite större hage till henne med gräs i. (Hon var dålig i magen innan skadan.) Efter en vecka med gräsätande så var magen bra! Otroligt! efter två veckor fanns inget gräs kvar...och efter ca tre veckor var hon dålig igen! :idea:

Det jag vill säga med detta är att bete är den bästa medicinen mot magproblem som jag ser det. Hästarna är ju gjorda för att beta! Så släpp ut på bete även om magen inte är bra men vänj hästen vid gräs långsamt först, speciellt eftersom du har en grushage.

Håller ni med, eller har jag fel?
 
Sv: Varför lös i magen?

Men om det va avmaskningen han skulle ha reagerat på så borde han väl blivit dålig redan då i februari. Han blev ju först dålig för några veckor sedan. Ganska exakt när han satte igång att fälla.....det är ändå ingen som tror att det kan ha något samband eller?
 
Sv: Varför lös i magen?

en kompis till mig hade samma problem men det blev efter ett tag snabbt sämre..
tog ut vet. & denne konstaterade sandkolik, hon fick rätsida på sin utan op. men det var nära att det inte gick så bra..

hästen hade gått & dragit upp små grässtrå i sin jord/sandhage så till slut var magen full av det, alltså sand & jord... aj aj
 
Sv: Varför lös i magen?

Jag har redan gett colicure till båda mina hästar i vinter. Det fungerade i 9 dagar sedan blev dom lösa igen.
 
Sv: Varför lös i magen?

Nej, samma skrev ju jag. Att vid betet blir båda mina bra konstigt nog. Men inte av vanligt torrt hö hela vinter. Otroligt konstigt. Eller hur?! För gräs är ju blötare än hösilage och mycket mer höga värden i än hösilage och torrt hö. Har pratat med veterinären om detta och dom fattar inte heller det.
 
Sv: Varför lös i magen?

Dom har fått hösilage hela vintern och det har inte varit några problem, men nu äter dom bara hö´, men det bytte jag över till långt innan han blev dålig i magen.

Jag avmaskade honom igår också nu, så jag ger det till tisdag eller något sådant så får jag ringa ut veterinären sen.....
 
Sv: Varför lös i magen?

Om hästen får kolik så bör man inte ta bort vissa fodertyper utan bara minska dem, för att inte rubba tarmfloran ytterligare.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 467
Senast: Hazel
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 711
Senast: CaisaCax
·
Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 487
Senast: Ratax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp