Varför lindar ni?

Sv: Varför lindar ni?

*kl*

Jag lindar för att min häst stryker sig lätt. Jag har prövat olika damasker samt sen/kotskydd, men jag tycker att det så lätt blir skav av sådana skydd. Så numer lindar jag, elastisk linda samt en ordentlig padd under.

KL

Ni som säger att ni lindar för att få stöd, hur resonerar ni då? Ett nertramp i skritt handlar om många hundra kilon i tryck i varje steg. I galopp pratar vi många ton. En liten linda som väger 50gr kan omöjligt stödja en led eller sena i den belastningen.

Det enda lindan kan göra är skydda mot slag och strykningar samt hålla senan varm. Men stödja? Inte en sportslig chans.

Själv lindar jag för skydd mot strykningar och slag. Oftast rider jag med senskydd. Men lindorna när jag vill vara extra snygg och matcha schabraken. Samt att min pålle *hatar* höga benskydd bak men accepterar lindorna.

Senast ändrad:

kl* Jag lindar nästan aldrig, tycker bra skydd skyddar mkt bättre mot ev strykningar och slag.
Däremot en grej som är riktigt bra med lindor tycker jag, det är mkt lättare att se att hästen verkligen rör sina ben lika på båda sidor dvs arbetar lika med båda bakbenen tex, om jag lindar min mörka häst med vita lindor. Kort sagt benen syns bättre :D

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: sweep
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur