Jag menar inte att de som lindar sina hästars ben tar illa hand om hästarna. Utan jag tycker synd om våra hästar idag för att de till största delen av dygnet står inne i en box, rids lite då och då när människan har tid. Och om de får komma ut står de antingen själva i en pytte hage för att minimera skaderisken, när de från början är flockdjur och borde få gå med många hästar i en stor kuperad fin hage. Ingen liten rasthage utan stimulans alls.
Varför tror du våra hästar idag har alla dessa problembeteenden? Jo det är pga hur vi håller dem idag. Det är alltså vårt eget fel.
Men jag gillar din idé, om att ha lösdrift. Det är ju det bästa vi kan göra av situationen. Få de så likt hästens naturliga levnadssätt som möjligt.
Och man ska naturligt inte behöva linda hästens ben på natten för att minska gallor, för att få de gå utomhus och röra på sig största delen av dygnet + rätt foder, så ska det här inte behöva hända med gallor osv. Sen finns det ju såklart de hästar som är predisponerade för gallor osv.
Varför lindas alla fiiiina dressyr hästar för? Jo, de får inte gå ut i hagen och röra på sig=då minskar cirkulationen i benen och hela kroppen=då får de gallor=då måste de linda benen för att förhindra detta.
Köp lite böcker, gå på kurser, ta kontakt med utbildade människor inom häst-djursjukvård-veterinärvårds branshen och lär av dessa!!