Varför lindar ni?

Sv: Varför lindar ni?

*KL

Jag lindar i princip bara när jag ska träna för tränare utifrån eller fotas/filmas = Jag lindar bara av estetiska skäl.

Lindorna ger som sagt inget direkt stöd, det är i alla fall vad jag lärt mig. Hästen stryker sig inte och har aldrig behövt nattbandage så har inte behov av att linda mer heller.

Jag lindar benen vid ridning därför att min häst har väldigt smala ben och jag har svårt att hitta skydd som sitter perfekt. Sitter inte skydden perfekt får hon skavsår eller i värsta fall glider skydden ner i karleden och där gör de verkligen ingen nytta.

knapp

lindar vid ridning för att ge hästen skydd mot slag.
min nuvarande häst har lätt att slå på sig, (har redan ett överben som absolut inte får bli slag på igen).
och han får skav av strykkappor och div. andra skydd. så då är lindor en bra lösning.

sen att det är snyggt och jag gillar att matcha är en annan femma!

När jag hade häst lindade jag endast för att det var fint.

Att linda hästen ben har ingen nytta alls, eller ja, det skulle väl vara eventuella sparkar från benen. Men då tror jag mer på ett par hårda plastskydd!

Och om man tror sig hjälpa hästen att linda benen dag ut och dag in för att förbättra cirkulationen och bli fri från gallor tror man helt fel. Största orsaken till fel på hästens ben är fel utfodring och för lite rörelse. Ta dit och lär er vad hästen behöver äta och inte äta, OM nödvändigt ta hjälp av en foderexpert. Och för guds skull, hästen är ett flockdjur och lever på stora stäpper SÅ SLÄPP UT hästarna i stoora hagar och låt dem röra på sig i flera timmar om dagen. Ha vattnet och fodret på en varsin ända av hagen, då tvingas de till att röra på sig. Så beter de sig i det fria.

Det är fruktansvärt synd om våra hästar idag, och det är okunniga människor som bidrar med detta! skäms!

L - utbildad djursjuksköterska!

Jag lindar för att det är skyddar mot slag/strykningar, har en viss positiv påverkan på cirkulationen i och med att det värmer, är snyggt = jag känner mig "dressyrig" och inspirerad och skärper mig därför när jag rider (som sagt, den psykologiska effekten är icke att förakta!).

Har läst (kanske i Ridsport?) att det är befängt att lindorna skylle ge något märkbart stöd om det inte skulle vara sådana där med skenor i samt att de inte minskar risken för gallor och svullnader bortsett fråna tt hästen lindas efter ridning eftersom det är då vätska brukar samlas kring senor o dyl.
Fast på något vis känns det fint att linda gubbens smala små ben för att undvika gallor och sånt.

oj da, jag haller nog inte med om att det ar fruktansvart synd om hastar i dagens lage, och vissa kan tyvarr inte ga ute hela tiden fang etc,

mina hastar lever ute, fast inte i jatte stora hagar men anda, dom har en ligghall och har inte svullna ben, fast lindar gor jag anda, snyggt och lite extra skydd helt enkelt

Att linda hästen ben har ingen nytta alls, eller ja, det skulle väl vara eventuella sparkar från benen. Men då tror jag mer på ett par hårda plastskydd!

Och om man tror sig hjälpa hästen att linda benen dag ut och dag in för att förbättra cirkulationen och bli fri från gallor tror man helt fel. Största orsaken till fel på hästens ben är fel utfodring och för lite rörelse. Ta dit och lär er vad hästen behöver äta och inte äta, OM nödvändigt ta hjälp av en foderexpert. Och för guds skull, hästen är ett flockdjur och lever på stora stäpper SÅ SLÄPP UT hästarna i stoora hagar och låt dem röra på sig i flera timmar om dagen. Ha vattnet och fodret på en varsin ända av hagen, då tvingas de till att röra på sig. Så beter de sig i det fria.

Det är fruktansvärt synd om våra hästar idag, och det är okunniga människor som bidrar med detta! skäms!

Mina hästar går på lösdrift året om i stora hagar i flock, fri tillgång på grovfoder. Jag tycker inte det minsta synd om mina hästar och jag tror jag i alla fall har lärt mig det grundläggande genom att jobba i stall i flera år även om jag inte har någon "riktig" utbildning. Jag lindar vid ridning för att min häst får skav utav plastskydd.

Jag förstår inte riktigt varför vi okunniga människor ska skämmas för att vi lindar. Bara för att man lindar benen vid ridning innebär inte automatiskt att man inte har hästen i hage eller att man inte har en aning om vad hästen har för behov.

Ps min häst har inga gallor

Senast ändrad:

Lindor runt om + boots fram vid dressyrarbete eftersom han slår sig rätt ofta. Han har ömtåliga ben så jag vill inte riskera vrickning eller värre. Sätter man på sprillans nya benskydd ser man direkt efter första ridpasset var han skrapar kotorna med skorna... Ska jag rida mest på rakt spår räcker senskydd fram. Hade långa neopreneskydd som även täckte kotan när vi satte ingång efter en skada för att de skulle gå snabbare än lindorna, men de satt inte alls lika bra.

I hagen och stallet är han oskyddad. Nyttan av lindor på natten ska vägas mot risken att de kommit på fel, kommer in skräp eller går upp och orsakar andra problem.

Ponnyn är lindad på hårdare underlag (inte ridhusets supermjuka botten), annars skydd bak när han är skodd runt om.

Delar uppfattningen om att hästen jobbar bättre, när vi tävlar dressyr och skydden åker av på framridningen blir han oerhört försiktig och vågar inte ta för sig på samma sätt. Om det gör direkt ont eller är ovanan är svårt att säga, han har inga problem med att springa (ifrån mig) i hagen.

Det är å andra sidan utbildade sjuksköterskor eller vad det nu är för yrkeskategori som rekommenderar äldre personer med svullna ben att använda stödstrumpor, menar du att detta är felbehandling? Det är ju ändå samma princip.

Klart att lindor likaväl som alla andra hjälpmedel kan användas rätt eller fel, men i allmänhet är för små hagar ett större problem än att man lindar när man rider.

Jag har alltid benskydd när jag rider. Tyvärr får man ju inte ha det när man tävlar dressyr, men annars har jag alltid skydd på benen när jag rider eller skrittar min häst uppsuttet.

Är det inte lerigt eller hästens ben är blöta så lindar jag bak när jag rider dressyr. Det för att jag vill använda mina Back on Trackunderlägg i underhållssyfte, och de måste ju fästas på hästens ben på något sätt.

Jag menar inte att de som lindar sina hästars ben tar illa hand om hästarna. Utan jag tycker synd om våra hästar idag för att de till största delen av dygnet står inne i en box, rids lite då och då när människan har tid. Och om de får komma ut står de antingen själva i en pytte hage för att minimera skaderisken, när de från början är flockdjur och borde få gå med många hästar i en stor kuperad fin hage. Ingen liten rasthage utan stimulans alls.

Varför tror du våra hästar idag har alla dessa problembeteenden? Jo det är pga hur vi håller dem idag. Det är alltså vårt eget fel.

Men jag gillar din idé, om att ha lösdrift. Det är ju det bästa vi kan göra av situationen. Få de så likt hästens naturliga levnadssätt som möjligt.
Och man ska naturligt inte behöva linda hästens ben på natten för att minska gallor, för att få de gå utomhus och röra på sig största delen av dygnet + rätt foder, så ska det här inte behöva hända med gallor osv. Sen finns det ju såklart de hästar som är predisponerade för gallor osv.
Varför lindas alla fiiiina dressyr hästar för? Jo, de får inte gå ut i hagen och röra på sig=då minskar cirkulationen i benen och hela kroppen=då får de gallor=då måste de linda benen för att förhindra detta.

Köp lite böcker, gå på kurser, ta kontakt med utbildade människor inom häst-djursjukvård-veterinärvårds branshen och lär av dessa!!

Jag menar inte att de som lindar sina hästars ben tar illa hand om hästarna. Utan jag tycker synd om våra hästar idag för att de till största delen av dygnet står inne i en box, rids lite då och då när människan har tid. Och om de får komma ut står de antingen själva i en pytte hage för att minimera skaderisken, när de från början är flockdjur och borde få gå med många hästar i en stor kuperad fin hage. Ingen liten rasthage utan stimulans alls.

Varför tror du våra hästar idag har alla dessa problembeteenden? Jo det är pga hur vi håller dem idag. Det är alltså vårt eget fel.

Men jag gillar din idé, om att ha lösdrift. Det är ju det bästa vi kan göra av situationen. Få de så likt hästens naturliga levnadssätt som möjligt.
Och man ska naturligt inte behöva linda hästens ben på natten för att minska gallor, för att få de gå utomhus och röra på sig största delen av dygnet + rätt foder, så ska det här inte behöva hända med gallor osv. Sen finns det ju såklart de hästar som är predisponerade för gallor osv.
Varför lindas alla fiiiina dressyr hästar för? Jo, de får inte gå ut i hagen och röra på sig=då minskar cirkulationen i benen och hela kroppen=då får de gallor=då måste de linda benen för att förhindra detta.

Köp lite böcker, gå på kurser, ta kontakt med utbildade människor inom häst-djursjukvård-veterinärvårds branshen och lär av dessa!!

Jag vet mycket väl att hästen inte mår bra av att stå inne i liten box. Därför har jag lösdrift. Men om vi nu ska diskutera detta med hagar varför tittar inte djurskyddsinspektörerna på hagarna istället för att mäta hela stallet i millimeter? Jag vet flera stall runt omkring där djurskyddsinspektörer godkänt stallet men hagarna är katastrof? Eller tvärtom, stall med fina hagar där hästarna får gå ute minst halva dygnet eller ännu mer men taket i stallet är ett par centimeter för lågt så och blir utdömt.

ja det pratar vi om i skolan också.. vi har haft bara lite utbildning i djurskydd, och det är skrämmande vilka lagar det finns. Ett stall kan som sagt bli "underkänt" om det är 2mm för kort i takhöjd. Men hästarna kan få gå i pytte hagar. För kossorna finns en lag som säger att de ska gå på sommarbete, men det finns inget liknande för hästar. Dåligt.

Man kan dividera i år och dar om detta; vi kan konstatera att det är helt sinnes!!

Men trots att lagarna om våra hästar är något fyrkantiga, hoppas jag att alla på bästa sätt tar hand om sina hästar! Det är de värda:love:

Gör en halvtrådkapning och undrar om det finns någon vetenskaplig undersökning på hur lindor påverkar (eller inte påverkar) vid olika tillfällen? Om det finns, kan man hitta den på nätet? någon annanstans?

Tillbaka till ämnet;
Jag lindar endast vid skador. Har lindat en gång i fotosyfte, men lindorna var på tok för långa för min hästs framben så jag plockade bort dom innan kameran kom fram ändå!

Jag lindar för att det är skyddar mot slag/strykningar, har en viss positiv påverkan på cirkulationen i och med att det värmer, är snyggt = jag känner mig "dressyrig" och inspirerad och skärper mig därför när jag rider (som sagt, den psykologiska effekten är icke att förakta!).

Samma sak här :bow: Sen lindar jag inte vid varje pass utan enbart om jag ska rida dressyr, för tränare är det alltid lindor som gäller annars kan det bli skydd om underlaget är blött eller om jag är trött.

Danne har alltid skydd/lindor fram vid motionering av något slag, detta för att han stryker sig, sparkar sig ibalnd osv (unghäst med lååånga ben = noll koll), bak har han ingenting om jag bara har senskydd fram.

anledning till att man har lindor är för att det ger bra stöd för hästens ben och när man gör sidvärts rörelser så kan det ju hända att hästen slår på sig och då är det väldigt bra med lindor. en annnan för del är att den skyddar hela benet :)

KL

Jag lindar aldrig och inte använder jag benskydd heller. Jag ser inget som helst behov - snarare ser jag lindor som en fara om de går upp.

Min häst är 12 år och har snustorra ben och är aldrig svullen. Inte en galla och han slår aldrig på sig inte i sidvärtsrörelser och inte på raka spår heller - möjligtvis kan han snubbla lite när vi klättrar i oländig terräng.

Jag tror inte att det är nyttigt att med yttre faktorer öka blodgenomströmmning i benen på hästen, vad är vitsen med det ? Jag ser det tvärt om som en skaderisk om man gör något som är tvärt emot det naturliga (förutom att jag kan tänka mig att kyla ner benen efter ett hårt pass för att minska blodgenomströmning och de små bristningar som blir när senor/ligament stärks (i slutänden).

jag lindar främst för att det stödjer senor och leder:)men visst är det snyggt!
benskydden åker på när jag är lat eller när det är geggigt och lerigt ute:)

Jag har bara lindat min pålle ngra gånger, då hade hon lymfamgit. Annars inte, det är väldigt få som kan linda rätt! Bara för att man har lindat många gånger så betyder det ju inte det att man är bra på det.. Såg dessutom i en hästtidning att dom på ATG-klinikerna får in minst 2 fall där hästarna är halta pga felaktig lindning per månad. Per klinik då. Jag har damsker på alla 4 när jag rider dressyr, det stödjer och värmer utan att jag behöver linda. :D

Här om dagen fick jag veta varför jag envisas med benlindor. Jag var ute och red i skogen med ponny och vi klev över en mellanstor nedhuggen gran (typ julgransstorlek) men den hade hon missat och trasslade in sig i granens grenar somknakade och gick av. Nu flyger huden tänkte jag. Men ICKE! Benlindorna + paddar satt kvar på benen, visserligen lite lika snyggt som innan, men de vassa pinnarna hade inte en chans att tränga sig igenom både benlinda och padd. Ett par skydd hade aldrig kunnat sitta kvar så som hon höll på.

Ponnyn har koll på sina ben och behöver inte skyddas för strykningar eller slag från sig själv, men jag använder benlindor för att det skyddar heeela skenbenet från annat. Till och med en stor gran som sliter i benen på hästen.

Sedan är det snyggt och lätt att matcha :)

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: sweep
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka