Varför lindar ni?

Sv: Varför lindar ni?

Min har div gammla skador .ett överben som sticker ut på vb tex som det är lätt att han slår till eftersom det sitter på kotan.Sen har han haft problem med hf.och det benet behöver extra stöd och framför allt värme för att minska skaderisken.Sen är han en klant och håller inte alltid rätt på fötterna och speciellt nu när det är broddtider är jag mer noga med att linda alt benskydd.Lindar även med bot på nätterna i bland.

Jag lindar ca 3-4 gånger om året för att det är snyggt, annars rider jag aldrig med lindor. Tycker det är mycket smidigare med strykkappor. Lindor tycker jag inte skyddar särskilt bra vare sig man har pad under eller ej, och jag förstår inte varför hästarna skulle behöva "stöd". Strykkappor tycker jag skyddar mycket bättre, de går fortare att ta på och av, sitter där de ska, är enklare att göra rent.

Däremot lindar jag stallbandage vid Behov, men det är ju en annan sak.

haha, men varför finns det inte det egentligen? :o
Jag ska uppfinna! ;)

Jag använder vanligtvis skydd, men nu har jag ju en gammal tant till häst, villket börjar synas på benen (lite gallor), därför lindas hon bak med Back on Track ridbandage men skydd fram fortfarande.
På natten har hon BoT kardborrepaddar, inga lindor då

För att ge stöd, tror att det är rätt skönt istf skydd och så är det mycket snyggare :D

Lindar inte när jag har dåligt med tid (jag är inge bra på det, men övar :angel: ) eller när det är lerigt ute.

jag har lindor för ja tkr det skyddar med i sidtvärsrörelserna o det vämer o ger stöd :) dessutom har jag Back on Track paddar på Isak så då måste jag ju linda. sen är det ju alltid bonus när det är snyggare o ha lindor :) har alltid benskydd när jag rider ut, eller om jag skrittar ut har jag back on track paddarna på så då måste jag ju linda bak iaf .. ;)

Samma som dom andra, för att stödja senor och leder, för att värma (öka cirkulationen) och för att det är snyggare. Har damasker ute eller om jag har bråttom. :banana:

Jag riden nästan alltid med lindor när jag dressyrar. Det blir dock skydd istället dom gångerna jag rider i en blöt paddock. men i ridhus, alltid lindor. Och det beror mycket på att min ponny går mycket mycket bättre med lindor än benskydd. Hon tycker helt enklet att det är mycket bekvämare. Sen får jag för mig att hon känner sig lite snygg oxå, för det riktgt lyser om henne när hon får lindor på sig, hon gillar att visa upp sig.

Sen värmker ju lindor, vilket ökar blodcirkulationen och minskar risken för sträckningar/skador.

Jag har ändå alltid någon form av skydd på min häst när jag rider eftersom hon stryker sig. Dessutom inbillar jag mig att hon får åtminstone lite stöd av dem.
Sen är det ju snyggt ;)

För att, precis som alla andra också har sagt, ge stöd åt benen. Använder skydd av olika slag när jag rider, min kära häst är lite till åren och jag vill inte att det ska hända något med benen, lindor blir det mest på lite mer "fin träning" och när ridbanan inte är lerig/blöt.
.. Lindor är ju väldigt snyggt också, så ska man väl ha det så ser jag till att åtminstone försöka matcha litegranna ;)

Nu har jag jobbat över ett år i ett dressyr stall som beridare/ hästskötare. Lindor kan vara bra stöd för hästen t.ex när den utför piaff och passage benen kan bli ngt stadigare men när vi red ut så hade vi alltid höga benskydd som oftast gick runt hela benet, finns skydd som kallas dressyr skydd......Jag lindar nästan alltid min häst varje dag förutom om det skulle vara stressigt en dag eller om jag ska rida ut som sagt. Om man däremot skulle ha nattlindor på hästarna som de flesta har där jag jobbar så är det jäääte svårt att sluta då blir dom lätt galliga och svullna i benen. och det är just därför man börjar med dom så på natten har jag aldrig min häst lindad dels för att det inte är nödvändigt och dels för att det är svårt att sluta med det! a
Att just dressyr ryttare är så lindor freaks är nog för att hästen ser lite mer elegant ut ser ut som att hästen kanske rör sig lite bättre. På tävling eller visning av häst lindar vi alltid lite extra högt upp men aldrig över karparleden tror det stavas så (knäleden) Vet man inte riktigt till hundra hur man lindar så ska man ta hjälp av ngn som kan för det kan göra mer skada än nytta!! och har man väl lärt sig det så lindar man fyra ben på mindre än 4 minuter!! man har lärt sig efter att lindat upp till 14 hästar gånger 4 ben varje dag!!

Jag lindar ibland när jag ska rida för att få stöd. Ibland lindar jag på nätterna för att få bort gallor.

Använder lindor i dressyren främst för att värma benen och för att det är snyggt. Jag har alltid trott att lindor gett stöd, men på senaste tiden har jag (via buke ;)) börjat övertygas om att det faktiskt inte gör det. Oavsett så tror jag att det ger liiite stöd, och därför blir det ett extra plus för lindorna. Vid hoppning och uteritt använder jag dock vanliga benskydd eftersom jag anser att lindor är en säkerhetsrisk vid dessa tillfällen.

kl

Jag lindar ganska sällan numera, har bara strykkappor bak när jag rider dressyr, han stryker sig lite. Men om jag lindar så är det mest om jag ska rida hårt så det är risk för slag, lindor skyddar ju överallt nästan. Eller om man ska fota eftersom det är snyggt! ;)

Jag har bara lindor vid speciella tillfällen när jag vill att det ska vara snyggt och matchat. Lindor kan skydda vid lättare slag/tramp,men har annars ingen nytta för tex senor.

Jag har en häst som rör sig ganska korrekt och har än så länge inte behövt skyddas vid uteritt eller träning på bana. Men ibland lindar jag när vi ska piffa till oss lite. Tycker nämligen att det är väldans snyggt och det går ju så snabbt!
Jag tror inte att de stödjer så mycket det skulle nog lindas ganska hårt om det skulle skydda men det skyddar mot strykningar och mildrar slag.
/U

Om de skall stödja senorna (minska sträckningen i dem) får du nog dra åt för kung och fosterland för att minska genomtrampet i kotleden.

Hej!

Tydligen gjordes för mängder med år sedan tester på detta om stöd för senor med lindning och då kom man också fram till precis det du säjer. För att vara stöd måste man dra så hårt att senorna nästan går av.

Däremot kan nog lindorna fungera proprioceptivt och "varna" (enkelt förklarat) när man börjar komma i ytterläge där man inte ska vara- som det funkar på människor iaf.

Själv lindar jag om hästen står inne mycket (boxvila- för att hindra svullnad) eller för att det ska vara snyggt när jag rider. Att pålle får lite mer skydd från sparkar är en bonus. (Min pålle har än så länge gjort sej klart mer illa i hagen än vid ridning, men där får hon gå utan skydd iaf).

/ Lavinia, som självklart matchar lindorna med vojlock och sina egna kläder:-)

Jag lindar i första hand för att skydda benen. Min häst kan vara en liten kluns, och speciellt ute när han blir lite väl uppspelt. ;) Han har även en gammal skada på ena framknät, och snubblar titt som tätt till med det benet. Jag inbillar mig att det sker färre gånger med lindor än utan...
Sen tycker jag att det är snyggare än vanliga senskydd, så lite estetiskt är det väl också. :p
Fast är det blött på marken väljer jag vanliga skydd. Även om jag vet att vi ska ut i skogen, så att lindan inte fastnar i något och kardborren dras upp.. :crazy:

knapp

Jag lindar för att jag föredrar det framför skydd. Jag tycker det ger ett lite mer seriöst intryck och jag tycker det skyddar lite bättre än skydd gör.
Att det är nyggt är en positiv bieffekt.

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: sweep
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: hundtant
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka