Varför lämnar hon formen?

malinsky

Trådstartare
Hej på er!

Red min darling igår (foderhästen) och funderar över en sak. Hästen har lite underhals som ska bort!! Men hon går gärna där och spänner de där fula musklerna. Om jag rider henne i en bra form och ska tex rida en öppna, så inleds ofta den med att hon höjer halsen och spänner underhalsen. Hon sänker den igen efter ngr steg, men den ska lixom alltid upp!! Det blir likadant om jag småslarvar med avbrotten och inte rider in i dem ordentligt, men oftast åker huvudet upp efter avbrottet. Förbereder jag inte henne tro? Orkar hon inte? Tappar jag samlingen när jag ska påbörja ngn rörelse för att jag kommer i obalans för att sedan hitta tillbaka till ridningen efter ngr steg? Skitsvårt för er att sia om, men teorier mottages tacksamt!!

Jag får hjälp av ägaren och ska också börja träna för annan tränare, men vill vänta på att lägga ut pengar för tränare då vi fortfarande är i "lära känna" stadiet ganska så mycket. Men rent generellt, vad tror ni kan vara problemet?

Sv: Varför lämnar hon formen?

Är det för svårt att svara på kanske.. eller är det en idiotisk fråga? Hmmm.. :o

:crazy:

En gissning: Att hästen drar upp huvudet tyder på att hon tappat balansen framåt och försöker kontra detta genom att lyfta huvudet. Tror att hon behöver lära sig att flytta kilon bakåt på ett annat sätt - nämligen genom att låta kroppen röra sig bakåt i förhållande till hovarna.
Men som sagt, jag är absolut ingen expert på något sätt och kanske en tränare faktiskt inte hade varit så dumt ändå.

Ett enkelt sätt att börja är att rida småserpentiner med antingen ledande vänster eller ledande höger tygel. Full fart framåt - i skritt, alltså inget bromsande i tygeln.../T_B

När jag rider serpentiner och volter i skritt och trav gör hon inte detta, men kanske ska fortsätta träna på detta för att stärka mer.

Hur då? Har du ngt tips? Vi brukar trampa för att få träna baken och få vikten ordentligt bak.. men det är väl inte samma sätt som du menar!?

Halvhalter. Men först lära hästen vad det är vi vill att den ska göra vid en halvhalt. Jag tränade min egen avsuttet till att börja med, i halt. En hand om tyglarna under hakan och så med kroppsspråket ev. förstärkt med tyglarna be henne backa sin kropp utan att flytta fötterna.
När hon så gjorde, genast klapp och beröm och vänta tills tuggningar och sänkning av huvudet kommit.
När detta sitter så provar jag uppsuttet, på samma sätt som innan, genom att luta mig nån millimeter framåt så pushar jag henne lite bakåt, samtidigt som jag med tyglarna ber om lite "backning" som upphör INNAN hästen tagit ett steg bakåt. Viktigt med pauser och mycket beröm så kusen har en chans att hänga med.
Sen börjar jag jobba med att förbättra detta i skritt, och nu vill jag inte bara att hästen ska lägga bak tyngdpunkten utan den ska upp och bak nu! Så jag ber hästen att lyfta sin manke lite (och det är här sitsträningen kommer in...), därefter förbereder jag hästen på halvhalten genom att hålla ett fastare tag runt yttertygel (inte dra bakåt, tänk istället spänd underarm) och "svampar" mjukt på innertygeln. Detta för att inte låsa hästen som man gör om man tar på samma vis i bägge tyglarna. Nu ska jag känna att hästen får en större och fylligare manke och att den "stannat upp" en sekund i sin rörelse framåt, och när jag sen långsamt lägger händerna framåt neråt så ska hästen mjukt följa med dit utan att tappa balansen.
Ungefär nåt sånt! :p

M & D:

Inget bromsande i tygeln - nu handlar det om att korrigera en felaktig inlärning./T_B

Dreamer skrev:
Så jag ber hästen att lyfta sin manke lite (och det är här sitsträningen kommer in...),

Hur ber du hästen lyfta manken? Gör du enl nedan (förstod inte av beskrivningen om det var så du menade) eller hur gör du det annars??

därefter förbereder jag hästen på halvhalten genom att hålla ett fastare tag runt yttertygel (inte dra bakåt, tänk istället spänd underarm) och "svampar" mjukt på innertygeln. Detta för att inte låsa hästen som man gör om man tar på samma vis i bägge tyglarna. Nu ska jag känna att hästen får en större och fylligare manke och att den "stannat upp" en sekund i sin rörelse framåt, och när jag sen långsamt lägger händerna framåt neråt så ska hästen mjukt följa med dit utan att tappa balansen.
Ungefär nåt sånt! :p

Tack för bra tips, vi ska genast öva :-)

Ok, jag trodde att alla fick kommentera i denna tråden. Därav mitt svar, och därav vidareutveckling av mitt svar. Jag tror att hästägaren ska avgöra vad som ska provas, kanske ingen av oss har gett något bra råd.

Det du absolut måste gör är att börja rida din häst i en överdrivet låg form, "krulla" ihop halsen med ett sug i handen, Den måste jobba i en låg form annars blir du aldrig av med underhalsen! :banana:

Nej, alltså det jag gör med sitsen är... hur ska jag förkllara det.. anal magnetism :p , samtidigt som jag ber hästen lyfta sin bröstkorg.. oj vad svårt det här är. Ok, jag gör ett nytt försök. Först gör jag plats åt hästen att lyfta sin manke, då kan jag inte sitta och trycka ner den. Utan formar min gränsyta mot sadeln som ett upp-och-nervänt U och gör en form som jag vill att hästen ska fylla. Sen "klämmer" jag till med smalbenen inåt (inte med vaderna bakåt!) och ber hästen genom detta lyfta hela bålen.
Men som sagt... 2 års sitsträning i den här rumpan... och den har fortfarande inte kommit så värst jättelångt... så det är svårt att förklara och lätt att det tolkas fel. Jag är ingen expert på något vis så blir det inte bra så häng inte mig :D

vi jobbar med låg form!! När hon kör upp huvudet så tar jag lite i innertygeln ett kort tag så hon ställer/ sänker huvudet och så rakriktar jag och hon är tillbaka i den låga formen. Men däremot brukar jag inte krulla ihop henne

haha.. ja, det är supersvårt att förklara! Men tack att du försöker, ska banne mig öva min anala magnetism nästa gång jag rider hehe.. Nä, men det du skrev ska jag försöka efterlikna, jag måste ju för 17 prova i alla fall :)

Gör det! Men som sagt, jag tror att det blir allra bäst om din häst får en grundkurs från marken, i halt, som jag skrev överst... risken är annars att hon inte förstår hjälpgivningen. Det är lättare att stå stilla och känna var tyngdpunkten är och tar vägen, än när man går. För hela vitsen med denna halvhalt är att få den att lägga bak vikten när den behöver det. Ge den ett annat verktyg att ta till när den är på väg att tappa balansen framåt, av sig själv. Ett alternativ till att slänga upp huvudet.

Jag känner igen fenomenet. Alltid en koll upp innan man börjar med något nytt. Min pålle och jag börjar få lite mer flyt från exakt samma beteende. En viktig grej jag kom på var att det var jag som "stannade till". Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men försöker. Varje gång vi skulle ur en rörelse eller tempo och in i något annat så koncentrerade jag mig så mycket att jag helt enkelt slutade att rida. Kanske att man kan säga att jag gjorde en gräsligt grov halvhalt utan att veta om det :smirk: . Hela min kropp signalerade att nu du, blir det svåra grejer. Jämför med när man trär in en tråd i en nål, man spänner sig, slutar att andas osv. Sån blev jag. Inte så konstigt då att min pålle reagerade med att kika upp och använda underhalsen, samt sänka sin rygg.

Nu försöker jag tänka på att andas vidare i samma lugna tempo, att ge mycket små hjälper och att på något sätt "flyta på".

Tror också att det på vissa hästar är ett inlärt beteende. "Nu händer det något, bäst att jag tar upp huvudet och tar ner ryggen".

OA

Ja, det kan säkert bero på att jag spänner mig!! Jag kom på när jag läste det du skrev att jag har fått höra att jag ofta spänner mig när jag ska göra ngt som jag tycker är lite svårare..

Men hon gör tydligen detta med sin otroligt duktiga matte, och jag är övertygad att hon inte spänner sig och hon gör detta även med henne. Jag har fått höra att detta beror på inlärningsfel, så vad kan jag göra för att komma tillrätta med problemet? Jag rider henne 99% av tiden..

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 387
Senast: mrkarisma
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 109
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 851
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar