Varför lämnar hon formen?

Sv: Varför lämnar hon formen?

Håller med om tidigare inlägg att du bör arbeta från marken med öppnor och slutor först.

Jag var på Bent-kurs i helgen och han sa att man kan lära hästen öppnor och slutor enklare om man inte gör det på ett rakt spår. Genom att rida på volt och minska volten (sluta-rörelse) och öka volten (öppna-rörelse). Då lär sig hästen rörelse mönstret lättare om hästen har svårt att vara balanserad in i en öppna/sluta på rakt spår.

Hästen kan gå i låg form och se bra ut men fortfarande spänna de där underhalsmusklerna därför att den har ett motstånd någonstans. Det visar sig ofta precis som du beskriver. Håller med T_B, inget bromsande i handen. Jag skulle börja så här: lär hästen svara på förhållningar med ett lätt tygeltag/röstkommando. Så fort du bromsar i tygeln ska hästen sakta in, i övrigt rider du på så lång tygel det bara går och inriktar dig på att låta hästen bestämma hur du ska sitta. Sitt bara och känn efter hur hästen rullar dig från sida till sida under ett ridpass i bara skritt på "styrlängdstygel", tyglarna används bara till att korrigera riktning och tempo, i övrigt är de passiva. Lättast barbacka! När förhållningar och sits sitter bergfast i skritt, börjar du med trav. Bara några steg åt gången, sakta ner innan du börjar studsa (här märker du om förhållningarna sitter). Känn efter hur rörelsen ändras i traven och när du kan följa med utan att klämma det minsta börjar du jobbet i trav, fortfarande på så lång tygel du kan utan att tappa styrningen.

Hästars motstånd vid ridning är mot ryttaren. Orsakerna till detta kan vara många, men faktum kvarstår att tar du bort ryttaren, försvinner motståndet. Därför bör man i sin ridning sträva efter att skapa så lite som möjligt för hästen att lägga motstånd mot. Dagens ridning går tyvärr mycket ut på att lära hästen acceptera motståndet och jobba trots det, vilket för mig verkar en konstig väg att gå mot en lösgjord häst. Hästen är fullt kapabel att i en form som bygger på frihet och samarbete istället för tvång bära både sig själv och sin ryttare, och det är fullt möjligt att sitta BEKVÄMT i trav utan att använda några andra muskler än dem i mage/rygg. Inga benknip alltså! När detta fungerar kommer du att kunna styra dina "medgående" rörelser och be hästen om det du vill att den ska göra utan att du behöver använda tygeln.

Eftersom ryttaren är beroende av att veta att man när som helst kan stoppa sin häst börjar man med förhållning för bettet. De flesta hästar kan det här men har samtidigt lärt sig gå med tryck ("stöd") på bettet och är därför inte speciellt med på noterna när det gäller avsaktning med fina hjälper till en början. Fuskar man med detta kommer man inte vidare! Lycka till!

Hon gör aldrig detta i någon gångart vid serpentiner, volter och vid förvänd galopp (typ serpentiner utan byten) .. hon är alltid skön och bekväm att sitta på, att studsa omkring på henne tror jag är en omöjlighet!

Förhållningar/halvhalter ska vi träna mer på! Rättare sagt JAG ska göra det. Hästen kan med rätta signaler från sitsen, det är jag som inte kan. Jag rider henne också till ganska stor del på lång tygel, i alla gångarter. Hon är inlärd att ridas med sits mer än skänkel så jag ska ta och öva mer halvhalter och förhållningar på "hennes" sätt.

Tack för alla råd, nu har jag lite att öva på ;)

Dreamer skrev:
Halvhalter. Men först lära hästen vad det är vi vill att den ska göra vid en halvhalt. Jag tränade min egen avsuttet till att börja med, i halt. En hand om tyglarna under hakan och så med kroppsspråket ev. förstärkt med tyglarna be henne backa sin kropp utan att flytta fötterna.
När hon så gjorde, genast klapp och beröm och vänta tills tuggningar och sänkning av huvudet kommit.
När detta sitter så provar jag uppsuttet, på samma sätt som innan, genom att luta mig nån millimeter framåt så pushar jag henne lite bakåt, samtidigt som jag med tyglarna ber om lite "backning" som upphör INNAN hästen tagit ett steg bakåt. Viktigt med pauser och mycket beröm så kusen har en chans att hänga med.
Sen börjar jag jobba med att förbättra detta i skritt, och nu vill jag inte bara att hästen ska lägga bak tyngdpunkten utan den ska upp och bak nu! Så jag ber hästen att lyfta sin manke lite (och det är här sitsträningen kommer in...), därefter förbereder jag hästen på halvhalten genom att hålla ett fastare tag runt yttertygel (inte dra bakåt, tänk istället spänd underarm) och "svampar" mjukt på innertygeln. Detta för att inte låsa hästen som man gör om man tar på samma vis i bägge tyglarna. Nu ska jag känna att hästen får en större och fylligare manke och att den "stannat upp" en sekund i sin rörelse framåt, och när jag sen långsamt lägger händerna framåt neråt så ska hästen mjukt följa med dit utan att tappa balansen.
Ungefär nåt sånt! :p

Tränade halvhalter igår, hon var väldigt pigg, och när hon är sådär extra "på" så behövs inte mycket för att hon ska reagera.. Men när jag håller om med benen och "svampar" så trampar hon.. och det är ju faktiskt så jag gör för att få henne att trampa kom jag då på *vikket geni jag är... ehh* fast jag brukar inte få ett sådant direkt gensvar och inte SÅN samling, jag tog förmycket i henne iom att jag bara skulle göra en halvhalt.. Enl det du skrev, är det på rätt väg, eller är trampet fel resultat? (av det du tyckte att vi skulle träna på) Jag tränar också från marken att få kroppen bakåt, och det funkar bättre och bättre. :D

Senast ändrad:

Hm, alltså det var ju inte det du ville, så alltså missförstår hon hjälpen, det var det jag var rädd för och det var därför jag trodde att det skulle vara bäst att ta det från marken först, alltså INNAN man övar det från ryggen. Så först tygelhjälpen på samma sätt som du kommer göra från ryggen, förstår hon inte, lägg en hand på bringan och be henne flytta tyngdpunkten bakåt. Viktigt att du upphör med hjälpen innan hon flyttar hovarna. När hon fattar detta, sitt upp och ge tygelhjälpen i halt, dvs be henne att bara flytta tyngdpunkten, inga hovar ska lämna marken.
Sen provar du i skritt och här gör du den "ickeblockerande" halvhalten (yttertygel stadig, innertygel svampar mjukt 3-4 gånger), börja med tygelhjälperna eftersom dessa är lättast för hästen att förstå, i och med att du gjort detta i halten och även från marken. När det sitter, gör du press med smalbenen som hjälp nr 1, U-formade sitsen som hjälp nr 2, och tygelhjälpen som nr 3. (Hemlisen är att till slut så behöver du aldrig komma till hjälp nr 3, hästen fattar redan på 1:an/2:an vad som ska göras)
Huvudsaken är att hästen vet vad den ska göra - och det är inget annat än att flytta bak tyngdpunkten.

egentligen, e det nått fel att bara använda tygelhjälpen? amn behöver ju inte dra i munnen..precis som man inte nödvändigtvis måste trycka undan hästens ryg bara för man använder sitshjälper..? va e fördelen me o göra så himla mycket me sitsen?

Visst katten, det var ju uppsuttet från halt! :angel:

Okej... så signalen för tramp kommer då inte att missuppfattas om jag gör på detta viset..

Ja, men jag vill verkligen betona att du får igenom rätt reaktion från marken först.
Sen så är jag ju ingen tränare eller expert på området utan bara en glad amatör, så jag kan ha jättefel. Men såhär har jag gjort och det har fungerat bra på min häst.

Ja, och jag vill prova, för jag kan ju inte förstöra hästen tycker jag ;)

Ska fortsätta bara på marken ett tag till, så tar jag det uppsuttet i halt.. skynda låååångsamt

GUDRUN_08 skrev:
Det du absolut måste gör är att börja rida din häst i en överdrivet låg form, "krulla" ihop halsen med ett sug i handen, Den måste jobba i en låg form annars blir du aldrig av med underhalsen! :banana:

Om jag tolkar dig rätt: En häst ska ALDRIG krulla ihop halsen!

Då knäcker den av och det är supersvårt att få hästen att inte knäcka av efter detta...

/95johsv

Kanske du ger hjälpen för öppna för plötsligt, hästen hinner inte förstå att det händer något och reagerar med att ta upp huvudet? Prova att rida öppnan direkt ur en liten volt så böjningen redan är klar när du går in i öppnan. Då är hästen mer förberedd.
Häromdagen när jag red kom jag på mig själv med att jag nästan förväntar mig att jag/hästen inte kommer att klara en viss övning, så jag överdrev hjälperna direkt innan hästen fick en chans att göra rätt för små hjälper. :o Det är lätt att det blir en mental grej över det hela så man spänner sig och överför spänningen till hästen.

Lite funderingar bara... :)

Då måste jag passa på att fråga,

Har kommit såpass att skritt/trav/halt, alla de övergångarna fungerar med ett sug fram, lång låg så väl som något mer samlad form. Rider mestandels för sitsen, använder direct/indirect rain, isamband med skolor och bak/framdelsvändningar & dyl. Men våra galoppfattningar blir rent ut sagt skit, kan utföra galopp - halt - galopp - skritt - galopp - trav osv. men inte utan att kasta upp huvudet och spänna sig i både kropp och mentalitet. Eftersom vi relativt nyligen påbörjat galopp fattningarna vet jag inte om det är gamla spänningar som sitter kvar, vet att det fortfarande är mycket arbete kvar. Men ändå... några tips råd eller tankar på vägen?

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 387
Senast: mrkarisma
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 003
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 109
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 851
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar