Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Koriander

Trådstartare
Ja, som frågan lyder? Han gör det när jag ska sätta på honom hans täcke eller tar av det när jag ska knäppa det fram och ställer mig framför honom. Han ska prompt lägga huvudet på min axel då och som liksom kramas och trycka sitt huvud så nära som går. Sen vill ha stå så så långe det går. Gulligt skulle man tycka men jag tror att han avsikter är allt annat än gulliga. Jag tror att det är ett dominansbeteende från hans sida. Vad tror ni? Risken är stor att han golvar mig en vacker dag med sin stora skalle:) Han är en väldigt snäll individ och surar aldrig vid hantering.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Är det bara när du sätter på täcket, eller händer det också om du bara täller dig på samma vis?

Jag har för mig att någon nämnt att hingstar kan göra sådär, och att det är någon sorts förstadie till uppvaktning. Vilket naturligtvis kan bli farligt om han skulle eskalera till nästa fas..
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Det ska du vara glad för att han gör, det betyder att han äger DIG och inte tvärt om. Den hästen kommer aldrig att kröka ett hårstrå på ditt huvud och han kommer att försvara dig med sitt liv om det skulle gälla. Jag har träffat och umgåtts med hästar av båda könen som gjort detsamma och dom har alla varit av den snälla, milda typen som gärna kunde stå och kramas hur länge som helst så krama tillbaks du, det kommer din fina, snälla kompis att uppskatta.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Jag är av samma uppfattning som MacGyver.
Ta tillvara detta förtroende du får av din häst. Underbart!! :love:
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Så gör min också! Han började med det drygt 3 månader efter att jag började ta hand om honom. Enligt ägaren har han aldrig varit så kontaktsökande med någon annan som med mig. Vilket jag tar som en stor komplimang.

Det är helmysigt när man känner att hästen faktiskt vill vara nära en.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Har fått för mig att signalen är starkare än så, det är som ett bevis på att hästen förväntar sig ditt förtroende att den får lägga sitt huvud på dig. Likaså när de lägger hela nosryggen mot bröstet på oss så att man kan hålla om hela huvudet.

Ptr
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Var glad att den älskar dig:love:

om det blir obekvämt så tar du bort den bara.

min jättestora märr puttar in mig som ston gör med sina föl- vid bringan för att jag ska gulla o klia- är mkt mkt varsam.

mina hästar är så sociala o får vara i "min" zon som en nära relation bör vara.
inte bara på mitt initiativ.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Mitt gamla sto gör också så - och hon gör det med alla människor hon träffar på. Hon har charmat både hovis, vet och andra med sin vänlighet. För det är precis så det upplevs - hon gör det för att hon tycker det är mysigt att vara nära människan och definitivt inte för att hon vill visa sig dominant. Hon är den riktigt vänliga typen av häst.

Visst är det väl härligt med en sådan samvaro med ett stort djur!
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Ja, som frågan lyder? Han gör det när jag ska sätta på honom hans täcke eller tar av det när jag ska knäppa det fram och ställer mig framför honom. Han ska prompt lägga huvudet på min axel då och som liksom kramas och trycka sitt huvud så nära som går. Sen vill ha stå så så långe det går. Gulligt skulle man tycka men jag tror att han avsikter är allt annat än gulliga. Jag tror att det är ett dominansbeteende från hans sida. Vad tror ni? Risken är stor att han golvar mig en vacker dag med sin stora skalle:) Han är en väldigt snäll individ och surar aldrig vid hantering.


Varför skulle det vara ett dominansbeteende? Man ska inte krångla till saker. Klappa din snälla sociala häst som visar att han litar på dig och tycker om att gosa med dig! :love:

Fös bara försiktigt bort hans huvud när du inte vill gosa mer.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Mitt gamla sto gör också så - och hon gör det med alla människor hon träffar på. Hon har charmat både hovis, vet och andra med sin vänlighet. För det är precis så det upplevs - hon gör det för att hon tycker det är mysigt att vara nära människan och definitivt inte för att hon vill visa sig dominant. Hon är den riktigt vänliga typen av häst.

Visst är det väl härligt med en sådan samvaro med ett stort djur!
Precis. Vana hästmänniskor gör inte en massa feltolkningar.

min märr har alla Vet. reagerat på. Dels uppsynen- den SER snäll ut o även betéendet.
den sista sa först -Vad gullig hon är o senare men GUD vad gullig hon är:love:
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Precis så gör min pålle oxå när jag ska börja borsta henne! Lägger upp huvudet på min axel och sen halvblundar hon.
Det riktigt syns att hon trivs! Vi kelar...:love:
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Tillåter man hästarna att vara mera "på" och "ta för sig" så får man harmoniska trygga kompisar som inte krånglar utan bara är. Att vissa har för sig att man måste ha ett "spejs" och hästarna absolut inte får "sitta i knät" och att dom då "tar över" och blir "dominanta" är en vida spridd myt som orsakar så mycket frustration och så mycket elände för både djur och människor så jag gör allt för att slå hål på den myten. Hästarna är som oss, dom har samma känslor och behov, gillar närhet och att umgås med oss OM vi visar oss värdiga och dom blir en spegel av oss.


*Älska din häst och du får tusenfallt tillbaks.*
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

"Gillaknapp"

Gillar inte heller allt snack om dominans som bara förstör relationen mellan djur och människa. Min kille (hästen alltså) brukar gärna klia sin panna på min rygg, hänga på min axel, trycka in huvudet i min famn osv och jag låter honom göra det och han slutar också när jag ber honom. Direkt brukar dessa förstå-sig påare tycka att det minsann är ett dominans beteende. Knappast med tanke på hur signalstark han är och han skulle aldrig få för sig att vara dum eller kliva på, han bara älskar gos och mys och vara nära :love:

Och med mina 37 år med hästar så har jag träffat både mysisar och dominanta hästar och vet var gränsen går.

Jag har en underbar Rottis tik som gärna sitter nära, bl.a så lutar hon sig gärna emot ens ben när hon sitter och jag tex står. Såg ett program om C.Milan som berättade att det var minsann ett dominans beteende som man ska ta bort :mad: Jösses min tik är det minst dominanta mot människor du kan hitta och bryr sig noll om andra hundar när vi möter nån när vi promenerar så skulle hon känna dominans skulle det verkligen synas när hon är kopplad. Jag tror människor läser in för mycket i djurs beteenden som eg inte finns.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Tror heller inte så mycket på att det är ett dominans beteende, utan det är mest folk runtomkring som säger att jag inte ska låta honom vara så inpå. Men bryr mig inte speciellt mycket om dom utan gosar och kramar honom så mycket jag vill. Hade ett gammalt sto innan som verkligen var så lojal mot mig så hon hade kunnat springa ihjäl sig om jag hade bett henne. Hon tydde sig helt till mig och var nåt läskigt så tryckte hon sig närmare mig. Det här kramas beteendet kom i före jul i samband med att vi började att känna ett ömsesidigt förtroende för varann och det infann sig ett märkligt lugn över både honom och mig. Jag har alltid haft väldigt svårt att våga börja lita på en ny häst och har varit harig i både ridning och hantering, men nu känns det som om saker och ting har fallit på plats. Jag tror att många har tittat lite för mycket på mannen som talar med hundar och över analyserar både hund och häst beteenden. Det är upp till djurägaren vad som är tillåtet och inte. Vill jag att min hund ska ligga i sängen så får den det och vill jag min häst kommer nära mig så får den det.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

det har min unghäst också börjat med för ett par veckor sen, står jag framför henne lägger hon huvudet på axeln, sedan längs ryggen och liksom trycker mig mot hennes bringa. Hon är 2 år.

Jag förstod inte riktigt vad hon menade men jag låter henne hållas o så klappar jag henne och kramar henne också :D

Hon kan också sänka huvudet och lägga det framför mig och låta mig hålla hela hennes huvud.

I somras la hon sitt huvud på min axel, suckade och somnade (har kort), tänk en 1.5 åring som är 100-200 m från sin flock, i hagen, och väljer att vila/blunda på min axel :love:
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Kl

Det är ju så stor skillnad på att bli brutalt kliad på eller bortföst jämfört med att de bara sätter huvudet intill.

Ptr
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Precis så är det, och även ett dominansbeteende brukar jag uppmuntra, det får djuret att växa som "människa" om ni förstår hur jag menar. Grannens stora schäferbuse smyger ut i hallen när jag kommer in där så inte matte ska märka nåt och sen ska han krama mig på två ben och nagga örat och gosa. Det är totalförbjudet enligt hans matte men varken han eller jag säger nåt. :angel:
När jag sen sitter i soffan ska han också sitta där och nästan i knät, och gärna med en tass i min hand och sitt ansikte nära ansiktet på mig. Hans matte gillar det inte men vi trivs iallafall med varann och även om vi kan reta varann lite och han tar en "tugga" av mig så är det bara kärleksgnabb. :p


Jag har haft hand om en väldigt dominant märr ett år, vi gjorde väl alla fel som man kan göra ihop, hon var med precis överallt och vi tom. sov ihop vid några tillfällen. Vi hade aldrig långtråkigt och var aldrig osams. Det var hon som stod med frambenen på mina axlar och käkade äpplen högt upp i äppleträdet. :d :D
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

En av hästarna jag hade hand om när jag jobbade i USA gick alltid tätt bakom mig med mulen i min nacke när jag mockade hans box (hingst). Tränaren sa att jag skulle vara på min vakt för att han kunde bitas, men jag tyckte verkligen inte att det kändes så. Han var en hingst utan flock (och utan umgänge med andra hästar.....) så jag tror att han sökte närhet på det sättet. Han la aldrig ens örat bakåt så jag tror verkligen inte att han försökte dominera mig.

Saknar den hästen :cry: Ville rädda honom hem till sverige :love:

Det är mina tankar och erfarenheter.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Är det en hingst så ska du passa dig lite den kan slå me frambenen. Men annars så brukar det inte vara någon fara o det e bara att gosa på.
 
Sv: Varför lägger hästen huvudet på min axel?

Beror på vilken relation man har till hingsten och hurdan den är, en granne hade en travarhingst som jag pysslade en hel del med och han och jag kunde "ryka ihop" och veva med våra ben och försöka bita varann i frambenen, men mina "bett" fick ju ske med händerna. :D Ingen blev skadad men vi hade skitkul, det var fö. den hingsten som skulle "hålla handen" när vi var ut på promenad. :p Det var innan jag visste hur man skulle hantera hingstar. :o
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 146
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland känns det som bästa alternativet. Eller kanske inte nödvändigtvis ett BRA alternativ, så "bästa" är väl att ta det lite för...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp