Varfor kuttrar katten?

Megs

Trådstartare
Var unga kattkille kuttrar jamt, varfor gor han det?
Han ar drygt ett ar gammal men har alltid hallt pa med sitt kutter, later typ som en duva.
Lillkattan i samma alder kuttrar ibland men valdigt sallan och gammelkattan kuttrar inte alls.

Varfor gor de det?

Sv: Varfor kuttrar katten?

Nae, nar han spinner sa later han som ett mindre sagverk :D

Han kuttrar typ om de andra katterna sover eller inte vill leka eller om vi manniskor kanske ar lite trakiga. Typ som att han vill ha lite uppmarksamhet. Nar lillkattan kuttrar sa verkar det som hon letar efter nagon, oftast nar hon kuttrar kan det vara nar hon ar kvar inne och de andra tva ar ute...

Så låter min hona också. Tror mest hon gör det för att få uppmärksamhet och tala om att "här är jag".

Jo, kanske det kan vara. Fast ett "har ar jag" pa ett trevligt satt, inte som att han vill tranga sig pa eller vara kaxig.
Han kuttrar ofta ocksa tex om han "pratar" med faglarna ute pa garden.

Jag har ingen aning om varför vissa katter kuttrar. Vår hankatt på drygt ett år gör det också... framförallt om kompisen Mira är "borta". Han gör det också när han tittar på fåglar genom fönstret...

På dig låter det som att han vill ha uppmärksamhet.Annars är det ju ganska naturligt att katter även går och pratar ibland.Vissa individer gör det mer än andra.

Vi brukar kalla det skälla eller kvittra. :D
De gör ofta de ljudet när de ser fåglar, men ofta (mina i a f) även när de är uttråkade...

Mina två kvittrar också ihop med fåglarna :)

Min katthona brukar kurra som en duva när hon är busig och ska göra lokaliseringsljud. När hon vill locka på matte och husse eller en annan katt.

En akuthemskatt brukade göra ett kvitterljud och rycka med morrhåren när han spanade på fåglar genom fönstret.

Det verkar finnas en hel djungel av ljud hos katter och jag förstår inte ens hälften. Har en liten uppfattning om 'Matte, lek med mig!', 'Matte, ge mig mat!' o.s.v. :D

Liknande trådar

Övr. Katt Min kisse kastrerades och öronmärktes i början av förra året. Jag upptäckte nu i år att tatueringen i örat inte syns alls. så jag ringde...
Svar
7
· Visningar
1 365
Senast: kryddelydd
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 152
Senast: Shenzi
·
Katthälsa Vi har problem med var katt, han har valt ut vart arbetsrum som hans toalett, han kissar/bajsar även i tvättstugan om vi glömt dörren...
Svar
14
· Visningar
3 903
Senast: turbofling
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama