Varför kissar han inne?

Killaloe

Trådstartare
Rufus, en 15 månader gammal goldenhane, har de senaste veckorna kissat inomhus nästintill varje dag. Han är kastrerad och har varit det ett längre tag (så han har inte visat några tendenser på att vilja kissa för att markera eller så). Det har i princip aldrig varit några problem tidigare (visst har det hänt olyckor någon enstaka gång men då har det ju varit på grund av saker som jag förstår och som oftast är mitt fel) och nu vet jag inte riktigt vad det kan bero på.

Jag brukar rasta honom på morgonen direkt efter frukost och då kissar han tills han är klar. Det blir oftast ingen promenad på det sättet eller så utan som mest går vi runt bostadsområdet (vilket kanske kan vara en anledning?). Efter det brukar vi bege oss iväg till dagis och det är alltid där han kissar inne och det brukar vara nästan så fort han kommer dit dessutom (då är det alltså runt 30-50 minuter efter hans morgon rastning). Några gånger har det även hänt efter de har varit ute på promenad/fått lunch på dagiset. Det händer dessutom att han kissar i möblerna på dagis och det har han i princip aldrig gjort hemma ens som valp.

Vi har ungefär samma rutiner även på helgerna/de dagar vi är hemma tillsammans med undantaget att vi går och lägger oss igen efter rastningen och då har han aldrig kissat inne.

Det här är även ett problem som uppkommit de senaste veckorna, så han har alltså gått på dagis ett tag innan (med samma rutiner) utan att göra något liknande. Jag har inte heller förändrat något när det gäller hans foder (som blötläggs av olika anledningar, vilket jag har gjort hela livet) och livet rullar liksom på som vanligt för det mesta. Utöver det har jag även varit hos veterinären och kollat upp så han inte har urinvägsinfektion och att det då skulle vara anledningen.

Så ja, jag skulle behöva lite hjälp med att fundera kring det här, vad det kan bero på och vad jag kan göra för att förhindra det.

Sv: Varför kissar han inne?

De har inte introducerat några nya hundar på dagiset nyligen? Kan ju vara så att han inte är trygg pga kemin i gruppen inte stämmer och visar det genom att kissa inne?

Jag skulle kollat upp om han har urinvägsinfektion, om inte annat så för att kunna utesluta det.

Byter de box på hundarna eller har han samma varje dag, och ingen annan hund använder den?
Kan det annars vara så att det är någon annan hund som kissat där och de har städat dåligt?
Har det kommit in någon ny hund? Bytt personal?

Det känns som att det hänt något som gjort honom otrygg på dagiset.

Squarepants och Roxer: De ska vara i samma boxar varje dag (har jag för mig att de sa) och det har nog varit rätt många nya hundar som kommit till dagiset det senaste där någon/några är i samma grupp som honom. Jag får nog helt klart fråga dom lite mer om detta.
För annars så har de inte bytt personal (vilket jag iofs inte tror skulle spela så stor roll för honom så eftersom han är väldigt social mot allt och alla när inte jag eller en annan tjej är i närheten men jag kan ju ha fel?) och det är lite olika vilka ställen han kissar på (och han verkar dessutom vara den enda som kissar inne i deras box).

Men jätte tack för de infallsvinklarna! Jag ska absolut kolla upp det där med nya hundar lite mer noga för det känns som det mest troliga alternativet just nu.

Annars har jag ytterligare en fundering, kan det vara så att han är stressad och tycker att det är jobbigt att vara på dagis rent allmänt och att det är därför han kissar inne?

Lona:Jag kollade det imorse och han är så frisk som han kan vara..

Squarepants och Roxer: De ska vara i samma boxar varje dag (har jag för mig att de sa) och det har nog varit rätt många nya hundar som kommit till dagiset det senaste där någon/några är i samma grupp som honom. Jag får nog helt klart fråga dom lite mer om detta.
För annars så har de inte bytt personal (vilket jag iofs inte tror skulle spela så stor roll för honom så eftersom han är väldigt social mot allt och alla när inte jag eller en annan tjej är i närheten men jag kan ju ha fel?) och det är lite olika vilka ställen han kissar på (och han verkar dessutom vara den enda som kissar inne i deras box).

Men jätte tack för de infallsvinklarna! Jag ska absolut kolla upp det där med nya hundar lite mer noga för det känns som det mest troliga alternativet just nu.

Annars har jag ytterligare en fundering, kan det vara så att han är stressad och tycker att det är jobbigt att vara på dagis rent allmänt och att det är därför han kissar inne?

Lona:Jag kollade det imorse och han är så frisk som han kan vara..

Mycket troligt!
Hör med personalen hur han beter sig på promenader, om han brukar skälla/pipa/yla i boxen, hur han beter sig när de pratar med honom osv, och jämför med hur han är hemma :)

Återigen, tack för jätte bra synpunkter (jag får skriva ut sidan och ha med mig när jag ska prata med dom så jag inte glömmer något :D)!
De har ju hittills inte sagt att han verkar stressad eller så (mer än när han är ensam kvar för att jag är sen med att hämta honom) men det kanske är bra att fråga dem ytterligare.

Djur kan ju visa stress på väldigt olika vis, en del blir extroverta och andra introverta. Om din blir introvert kanske personalen missar att se att han faktiskt är stressad?
Sedan behöver ju stress inte innebära "fläng-stress", det kan ju räcka med att någon av de andra hundarna "luktar" så himla dominant att han inte står ut?

Bara lite tankar från mig.. Kanske kan han vara så överbusig också så han kissar på sig? Typ att han blir exalterad över alla hundarna osv?

Hoppas ni får ordning på det iaf, inte kul :(

Kanske dagmatte skulle vara bättre? Lugnare miljö med kanske få eller inga andra hundar?

Ja det kan ju vara en av orsakerna också, det är så himla mycket att fundera kring verkligen! Och eftersom jag inte är med honom på dagarna blir det ju nästan svårare eftersom jag inte har så stor koll på vad som händer/inte händer på dagtid och hur han beter sig.

Just överbusigheten tror jag dock inte är en anlednig för han har ju umgåtts med de flesta av hundarna tidigare utan att bete sig så här och även varit iväg och träffat andra (både inne och ute) och inte visat upp något liknande beteende då heller (men jag ska fundera vidare på det också)

Dagmatte hade säkerligen varit det bästa alternativet och vi ska försöka lösa det på något sätt.

Just nu har jag ingen riktig möjlighet att vara hemma med honom och inte heller någon annan i familjen, men från och emd slutet av nästa vecka tror jag att det finns möjligheten att ha honom borta från dagis på heltid i någon vecka/några veckor iaf. Skulle det kunna vara ett bra alternativ? (det löser väl egentligen inte att han kissar inne, men å andra sidan blir han kanske lugnare om han får pausa lite?) Eller gör det varken från eller till? Och är det dumt av mig att ha honom där mån-ons nästa vecka när jag inte kan lösa det på annat sätt för att det kanske gör honom ännu mer stressad och försvårar allting?

Alltså, det kanske vore bra för honom att få vara hemma och vila lite mer än han gör nu. Har du möjlighet att prova att ha honom å dagis bara några dagar i veckan så kan du ju se om det blir någon effekt :idea:

Kan han kanske vara inne i en tillväxtperiod där han liksom gått lite tillbaka i "utvecklingen" har fått för mig att det kan vara så... Så just nu kanske han behöver vila mer än annars.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 803
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 734
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 191
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31