Varför Känslig vid manken?!

E

emgard98

Hej. Min häst har aldrig vart kittlig eller känslig vid manken.
Idag när jag kom ut till stallet, så skulle jag bara ut å skritta en liten sväng barbacka tänkte jag. Skulle hoppa upp och tog då tag i manen nere vid manken och då vibrerade hon till (så som hästarna gör när dom typ ska få bort fugor) jäätte mycket. Tänkte inte mer på det, så skrittade iväg en bit, å så efter ett tag så tog jag tag (på samma ställe gen) för jag skulle rätta till mig lite, å då blev hon helt tokig, bockade så jag flög av med en duns i marken. Jag förstog inte just då för tillfället varför hon gjorde så. Men sen när vi väl fick tag på henne så skulle jag sitta upp igen och tog tag på samma ställe igen å då vibrerade hon till så igen. Så då förstog jag att de va antagligen nåt hon var irriterad på. Tog in henne i stallet. Försökte titta i manen och se om det kanske fanns någonting, som något djur, eller skavsår, eller nåt annat, men det syntes ingenting. Tvättade rent med bara vatten och så men det syntes fortfarande ingenting och hon var lika känslig.

Så, varför gjorde/gör hon såhär? Det finns inget sår, elelr något annat som syns och hon verkar inte ha ont utan det verkar mest bara irritera eller kittla på henne.
Tänkte om det kanske berodde på hennes nya täcke? För det sitter precis där vid manken dä hon är känslig. Kan hon ha fått något skav eller att hårrötterna blivit irriterade eller något sådant?
Eller kan det bara vara så att hon just nu har blivit väldigt kittlig just där? Just precis nu, bara sådär helt plötsligt?
Hjälp mig. Vill veta vad det beror på =(
 
Sv: Varför Känslig vid manken?!

ligger täcket och trycker på eller bakom manken efter att det glidit bak och "lagt sig tillrätta"? att hela tiden ha ett punkttryck någonstans kan ge ordentliga smärtor efter ett tag, även på hästar. har träffat på hästar som gått med illa passande täcken länge och fått skador pga att de gått och spänt sig för smärtan. du kanske kan pröva ett täcke med hals ist? (om det inte är det du har) jag tror att den "urringade" varianten lättare glider bakåt och skarven på täcket brukar liksom gräva sig in, ibland till och med göra ett veck i halsen efter ett tag. kläm igenom manken och kolla om du då får en direkt reaktion, får du det kan du försöka massera lätt och kanske använda ett vämande linement. fördelen med känsligare hästar (har själv en ´prins på ärten´) är att de visar när de har ont, det ska man dra nytta av.. hoppas du inte gjorde dig illa:(
 
Sv: Varför Känslig vid manken?!

ligger täcket och trycker på eller bakom manken efter att det glidit bak och "lagt sig tillrätta"? att hela tiden ha ett punkttryck någonstans kan ge ordentliga smärtor efter ett tag, även på hästar. har träffat på hästar som gått med illa passande täcken länge och fått skador pga att de gått och spänt sig för smärtan. du kanske kan pröva ett täcke med hals ist? (om det inte är det du har) jag tror att den "urringade" varianten lättare glider bakåt och skarven på täcket brukar liksom gräva sig in, ibland till och med göra ett veck i halsen efter ett tag. kläm igenom manken och kolla om du då får en direkt reaktion, får du det kan du försöka massera lätt och kanske använda ett vämande linement. fördelen med känsligare hästar (har själv en ´prins på ärten´) är att de visar när de har ont, det ska man dra nytta av.. hoppas du inte gjorde dig illa:(


Tack för svaret. Jo täcket som hon har, som är nyligen inköpt (hon har använt de kanske MAX 4 gånger nu) är en "urringad" variant. Har ett annat täcke som har hög hals också. Men hon har ju kunnat haft sådant här täcke på vintern? då hennes vintertäcke är av i stort sett samma modell? Så, ja jag vet inte? =/.
Gjorde ont för tillfället, men har bara ett ynka blåmärke kvar :rofl: så ingen fara =) hehe.
 
Sv: Varför Känslig vid manken?!

- - - - (råkade bli två likadana inlägg)
 
Sv: Varför Känslig vid manken?!

Hovslagaren va ut idag. Frågade om vad han trodde det var för något. Han trodde att hon hade ont i ryggen? Kan det va riktigt möjligt, jag emnar, det enda som hon reagerar på är när man tar precis där vid manken. Då blir det som att det kittlas. Men hon ömmar inget i ryggen eller någonting? Han säger att sadeln kanske legat på åt ryckt, men det gör den inte, inte som jag märkt iallafall. Hon har endå haft sadeln i snart 4 år och jag tycker inte det ser ut som att hon har blivit "ommuskld" eller något sådant.

Vad tro ni? kand et stämma att hon har ont i ryggen?
 
Sv: Varför Känslig vid manken?!

Muskler är levande vävnad och ändrar sig rätt mkt mer än man tror.
Ja, hon kan ha ont i ryggen. Testa att inte belasta ryggen på ett tag och kolla så att täckena inte irriterar henne när hon rör på sig (för de står inte ofta still i hagen). Blir det ingen skillnad kan du utesluta utrustningen.
 
Sv: Varför Känslig vid manken?!

Muskler är levande vävnad och ändrar sig rätt mkt mer än man tror.
Ja, hon kan ha ont i ryggen. Testa att inte belasta ryggen på ett tag och kolla så att täckena inte irriterar henne när hon rör på sig (för de står inte ofta still i hagen). Blir det ingen skillnad kan du utesluta utrustningen.


Okej, tack för svaret. Ska låte henne vara några dagar då. =)
 
Sv: Varför Känslig vid manken?!

" Hon har endå haft sadeln i snart 4 år "

då är det kanske dags för en ny om hästen reagerar vid manken. då kan sadeln ligga o trycka
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp