varför kan man inte laga frakturer på häst

M

morgonzo

min häst fick akut avlivas i går :cry: pga benbrott på bakbenets skenben, enligt vet så fanns inget annat man kunde göra, och det litar jag självklart på. Men jag undrar varför det är så svårt att åtgärda (att hästen kanske inte blir ridbar är ju en annan sak)man kan ju tex "laga" hundar med fula frakturer, utan att det blir lidande.

Är det pga att rehabiliteirngen blir svår pga hästen belastar benet eller vad är orsaken?

Kanske ställer jag en dum fråga nu, men detta har satt myror i huvet på mej (orkar väl inte ta in sorgen riktigt :cry: och börjar därför tänka på tekniska detaljer).

Sv: varför kan man inte laga frakturer på häst

Jag vet faktist inte men det är väl svårt att gipsa en häst, svårt att hålla dem stilla.... de är ju byggda för rörelse och många klarar inte boxvilor på månader....

Tråkigt med din häst, jag fick också ta bort en för ett tag sen pga benbrott... *tröstkram*

jag tycker också att det verkar lite konstigt. men värdefulla tävlingshästar har dom ju gipsat när dom har haft benbrott så dom borde ju kunna göra det på vanliga hästar med. men det kanske är det att det blir för dyrt och det inte är värt att lägga dom pengarna på en vanlig "dödlig" häst?

tycker jättesynd om dej :cry:
kram

jag lider med dig :cry: jag fick avliva min älskling idag :cry: :cry: det är jätte jobbigt nu. han hade fång med kraftiga rotationer och det ville inte avstanna :cry: han fick även kolik i förrgår så magen fungerade inte riktigt... jag trodde att det gick att fixa vissa iallafall. många kramar

Kan bero på att hästar ät TUNGA djur. Ofta behandlar man inte benbrott på stora djur pga deras tyngd. Men det finns säkert fler anledningar.

Min connemara bröt ulna dvs underarmsbenet på tre ställen, varav ett i tillväxtzonen när hon var 6 mån. Hon fick hänga i hängmatta på Ultuna i 6 veckor och sen stå hemma i 8-10 veckor på box. Hon är idag fullt återställd, ridhäst, diplomsto och dräktig. Så man kan rädda dom, det beror helt på skadans placering och omfattning.

Trist med din häst, jag vet hur det känns!:(

Fördelen med ett brott på ulna är att det bär en liten del av hästens tyngd.
PL

Vet hur det känns när man blir tvungen att ta bort dom pga skada/sjukdom MEN i vissa fall kan det nog vara att föredra..tyvärr.
Som mitt halvblod HADE man kunnat operera... en operation som aldrig gjorts i Sverige, med extremt höginflamationsrisk och utan inflamation skulle han fått boxvila i upp till ett år..minst... o det om det inte skulle uppståt nån inflamation eller annat, o den chansen var liten. Det är inte många häster som skulle må bra av det! Tyvärr tänker man inte så just då... men så här i efterhand känner jag verkligen att vi fattade rätt beslut när vi lät honom somna in ist för att han skulle behöva genomlida ännu mer elände.
Upp med hakan... det går över.

Blev dubbelt

Hände med min häst också alldeles nyligen. Jag var själv helt på det klara med att det var avlivning som gällde, så snabbt som möjligt, när jag såg hur han såg ut. Ett dinglande bakben.

Själv anser jag att snabb avlivning är för att inte hästen skall behöva lida. Att ha transporterat hästen till klinik för operation/gipsning och sedan stillastående hade jag ansett vara djurplågeri. Dessutom är ju hästar tunga. De skadas lätt om man lägger dem (sövda) och för hästen att stå och belasta tre ben i veckor är hemskt. Min häst fick stå på tre ben i en timme och det var en väldigt otäck timme.

Starta ditt sorgearbete och tänk som så att det inte fanns något annat alternativ.

Hälsning Maja

Det är heller inte alla frakturer på hundar och katter som man kan laga.

De flesta frakturer som är lokaliserade över kotan på vuxna hästar är det mycket dålig prognos på, främst pga hästens tyngd. Om man skulle operera har man dels en stor risk vid uppvaknandet att farkturen går upp igen när hästen ska resa sig samt att man har många månader i hängmatta framför sig och vilken häst står ut med det. Dessutom är det ändå stor risk att hästen inte håller för ett liv efteråtens om den bara går i hagen och inte gör nåt alls. Av djurskyddsskäl är oftast avlivning enda alternativet. :(

Tack för alla tröstande svar:bow: . När jag såg min hästs hängande bakhov, så var det helt klart att det inte skulle gå att göra ngn behandling utan att det skulle vara djurplågeri.

Stopek skrev:
Hände med min häst också alldeles nyligen. Jag var själv helt på det klara med att det var avlivning som gällde, så snabbt som möjligt, när jag såg hur han såg ut. Ett dinglande bakben.
Min häst fick stå på tre ben i en timme och det var en väldigt otäck timme.

ja det kändes tom som en lättnad när slaktbilen kom, eftersom min häst hade stått på tre ben under minst flera timmar (upptäcktes på morgonen kan ha hänt under natten tom)och man kunde se att hon var enormt trött och i chocktillstånd (ytlig andning och vidgade näsborrar)

stommen skrev:
De flesta frakturer som är lokaliserade över kotan på vuxna hästar är det mycket dålig prognos på, främst pga hästens tyngd. Om man skulle operera har man dels en stor risk vid uppvaknandet att farkturen går upp igen när hästen ska resa sig samt att man har många månader i hängmatta framför sig och vilken häst står ut med det. Dessutom är det ändå stor risk att hästen inte håller för ett liv efteråtens om den bara går i hagen och inte gör nåt alls. Av djurskyddsskäl är oftast avlivning enda alternativet. :(

Och hästarna är inte gjorda för att hänga i hängmattan och brukar få problem med magen.

Unga hästar kan oftare bli bra än vuxna pga av att dom är mindre och lättare och dessutom läker ett ungt skelett bättre.

Ett litet förtydligande bara - hästen hänger inte i hängmattan, den står fortfarande på sina ben. Mattan hindrar hästen från att lägga sig ned.

Mitt stos syster är fältävlanshäst, och ganska duktig tävlar mycket utomland och så!
För ca. 8 år sedan var hon med om en olycka och bröt nåt ben!
Dem trodde inte hon skulle klara sig, men ägaren gav sej *** på att hon skulle bli klar!
Så hon opererades stod i hängmatta ett år, hade sen ett års boxvila!
Sen kom hon hem till oss där vi fick börja gå ut och gå med henne!
I början gick det bra efter ett tag blev hon hemsk att gå med för hon stegrade sig och ville sticka, men så en dag fick vi lov att släppa ut henne i hage! Jag kommer aldrig glömma den dagen!
Har nog aldrig sett en så glad häst!
Idag är hon fullt frisk och tävlar igen!

Man måste ju bedöma häst från häst men ur djurskyddssynpunkt är det inte alltid försvarbart att ha hästen på boxvila under så lång tid. När min häst bröt ett ben frågade jag vet om det fanns någon möjlighet att han skulle kunna klara sej. Men när han sa att han skulle få stå i hängmatta i ca 6 månader bestämde jag mej direkt för att ta bort honom. Min häst hade nog inte klarat en vecka i hängmatta...

Orkan skrev:
Man måste ju bedöma häst från häst men ur djurskyddssynpunkt är det inte alltid försvarbart att ha hästen på boxvila under så lång tid. När min häst bröt ett ben frågade jag vet om det fanns någon möjlighet att han skulle kunna klara sej. Men när han sa att han skulle få stå i hängmatta i ca 6 månader bestämde jag mej direkt för att ta bort honom. Min häst hade nog inte klarat en vecka i hängmatta...

När min häst bröt benet så tänkte jag inte ens tanken på att jag skulle försöka bota honom. Jag var t.o.m. redo att låta en jägare skjuta honom direkt, utan att invänta veterinär. Jägaren ville dock inte av försäkringsskäl, så vi inväntade vet. Första halvtimmen gick väl an, men andra halvtimmen så hade adrenalinet gått ur kroppen på honom efter första chocken och han led fruktansvärt.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min älskade har så ont och jag mår så dåligt. :cry: Tittade till hästarna flera gånger under morgontimmarna - allt väl. Tänkte åka och...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 727
Senast: zeus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar