Varför kan inte svenska sjukgymnaster massera?

Centaur

Trådstartare
I de flesta andra länder erbjuder fysioterapeuter/sjukgymnaster muskelavslappnande massage men i Sverige sysslar de bara med träning. Det är tydligen helt omöjligt att få massage inom högkostnadsskyddet oavsett hur stort behov läkaren säger att patienten har av det. :(

Varför är det så?

Förr masserade sjukgymnaster men för kanske 20? år sedan kom det någon regel om att de inte fick det längre. Varför vet jag inte men jag vet att det var mycket diskussioner om det då.

Räknas massage till 'alternativ behandling'? I så fall får de ju enligt lag inte syssla med det.

Jag vet inte, jag bara spekulerar.

Va? Gör de inte? Jag har i alla fall två närstående som fått/får massage (ihop med annan behandling/träning) hos sjukgymnast... :confused:

Förr masserade sjukgymnaster men för kanske 20? år sedan kom det någon regel om att de inte fick det längre. Varför vet jag inte men jag vet att det var mycket diskussioner om det då.

Jättekonstigt!

KL
Det kan väl inte anses vara en obeprövad behandling? Och i så fall väldigt konstigt att vissa får göra det?
Jag har frågat sjukgymnasterna här och fått till svar att "nej, vi håller inte på med massage, svenska sjukgymnaster gör inte det". Då frågade jag såklart varför inte, men det visste de inte. "Det bara är så." Jag har också frågat flera läkare om det inte finns något sätt att få massage eftersom jag verkligen är i behov av det (vilket de håller med om) men alla säger att det tyvärr inte är möjligt att få.

Mysko.

Har fått både akupunktur och massage av svenska sjukgymnaster. :confused:
Vet dock att de hade "specialutbildning" innom dessa områden. Eller det kanske skiftar mellan landstingen?

I de flesta andra länder erbjuder fysioterapeuter/sjukgymnaster muskelavslappnande massage men i Sverige sysslar de bara med träning. Det är tydligen helt omöjligt att få massage inom högkostnadsskyddet oavsett hur stort behov läkaren säger att patienten har av det. :(

Varför är det så?
Kolla privata sjukgymnaster med landstingsavtal? De jobbar kanske lite mer "fritt" eftersom det oftast finns bland deras "ordinarie" behandlingar. Tänkte jag.
Sen vill de kanske jobba med metoder som håller över tid, effekten av massage går ju ur relativt snabbt för det mesta, medan diverse undersökningar ger övningar som patienten kan/bör/ska göra på egen hand mellan besöken.
Vissa använder TENS-apparater, och då kan man också (inte överallt kanske) få låna hem någon så att man kan få långvarig hjälp av den.

Varför är det så?
Det finns massor med inriktningar på sjukgymnaster. Min är OMT-utbildad och gör samma sak (under högkostnadsskyddet) som min naprapat gjorde förr. Det är toppen.

Han har även laser, shockwave, ultraljud mm och nålar såklart. Han manipulerar och masserar. Dessutom är han mitt bollplank mitt i alla utredningar och har ett stort kontaktnät. Verkligen toppen! Det enda är att man måste ligga ett par veckor före i planeringen för att få tider.

Jag träffar speciaistsjukgymnast som också är naprapat och nåt mer. Hans partner är massör och samtalsterapeut. Går man hos dom kan man få allt i ett, men det är privat. Vet inte om de jobbar med landstinget

Här fanns förut en naprapatklinik med landstingsavtal så det blev billigare, något sånt kanske är värt att kolla upp om du inte hittar någon sjukgymnast?

Jag går regelbundet till en sjukgymast, via vårdcentralen. Jag får massage & ström för att få mina ryggmuskler att slappna av, och sen tas några låsningar bort. Men jag vet inte... Jag får kanske enbart massage och ström för att mina muskler är så hårt spända att annars går det inte att få upp låsningarna

Jättekonstigt!

KL
Det kan väl inte anses vara en obeprövad behandling? Och i så fall väldigt konstigt att vissa får göra det?
Jag har frågat sjukgymnasterna här och fått till svar att "nej, vi håller inte på med massage, svenska sjukgymnaster gör inte det". Då frågade jag såklart varför inte, men det visste de inte. "Det bara är så." Jag har också frågat flera läkare om det inte finns något sätt att få massage eftersom jag verkligen är i behov av det (vilket de håller med om) men alla säger att det tyvärr inte är möjligt att få.

Nej, man får inte massage på högkostnadsskydd. Det är något man får köpa själv.

Nej, man får inte massage på högkostnadsskydd. Det är något man får köpa själv.

Varför är det då så många här som skriver att de får båda massage och andra behandlingar om det inte är en godkänd behandling? :confused:

I min stad sysslar sjukgymnasterna enbart med träning. Inget annat.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 199
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama