Varför kan inte alla ha sina "olydiga" hundar kopplade?

Sv: Varför kan inte alla ha sina "olydiga" hundar kopplade?

Har inget gjort ngt personangrepp bortsett från att säga att du beter dig som en surkärring, för det tycker jag allt att du gör.
och uppenbarligen bryr du dig då du påpekar detta.

Klart jag bryr mig, jag gillar inte att bli kallad för en massa dåliga saker och defentivt inte av folk som inte känner mig. Jag respekterar att du har andra åsikter och inte kallarjag dig surkärring för det. När man inte kan diskutera på ett vettigt sätt bör man nog inte diskutera alls.

Ta inte åt dig, hon förstår inte bättre än att missbruka :smirk: och vara otrevlig

Ja forts då att diskutera för all del.

Menade bara att i just denhär diskussionen spelar det som ingen roll, "skadan" är redan skedd och jag kan faktiskt tycka att har man en valp får man f*n se till att vara L U G N och inte överreagera ..

Men ingen av oss här på buke var med och kan således inte veta exakt V A D som hände.

Inte riktat till dig Pernilla:
Sedan till en annan diskussion, det G Å R att träna hunden på att vara lös innan man har G O D pli på den, bara att sätta på långlina.

Jag skulle aldrig drömma om att ha Zaga lös nu när hon verkar ha tuffat till sig och verkligen kan dra om något lockar..
Bättre då att hon tror att hon är lös och så får vi träna på utan att hon ens får chansen att dra.

Senast ändrad:

Jag ska inte ta åt mig, i och med att hon inte känner mig så är det ingen mening. Jag förstår bara inte vitsen med att gå till personangrepp. Men men så kan det vara.

Klart jag bryr mig, jag gillar inte att bli kallad för en massa dåliga saker och defentivt inte av folk som inte känner mig. Jag respekterar att du har andra åsikter och inte kallarjag dig surkärring för det.

Massa dåliga saker? Ge dig nu, EN Enda sak har jag kallat dig för som kanske anses som 'dåligt', men Så grovt är det trots allt inte.;)

När man inte kan diskutera på ett vettigt sätt bör man nog inte diskutera alls.
Men då kan jag säga samma sak till dig, att du har svärt(svurit? äsch du fattar) ganska så ofta i denna tråd....:angel:

Men jag är inte så petnoga och finkänslig.

Då jag känner att det inte ger mig något att diskutera saken vidare med dig så lägger jag ner disskussionen med dig.

Ta inte åt dig, hon förstår inte bättre än att missbruka :smirk: och vara otrevlig

Jag har använt en enda Smirk i denna tråd, och det i inlägg #54-och den passade så utmärkt där!
Så missbruka smirken gör jag knappast. *Oj, den skulle passa utmärkt här med nu...*:devil:

Jag är inte mindre otrevlig än någon annan här.

Sedan skulle jag uppskatta att du inte talade om mig i 3e person.

kl

Visst önskar man att alla som hade olydiga hundar hade dom kopplade. Men problemet med hundar är att dom är djur med en egen vilja och även en hund som i normala fall lyssnar på sin ägare kan pipa iväg.
Jag och sambon har haft våran greyhound i mer än 2,5 år utan någon incident vad jag kan minnas. Men lika fullt när jag var ute och gick med hundarna för någon dag sedan och vi mötte en tant med hennes hund var det bara en av mina hundar som kom när jag ropade. Och det var inte greyhounden. :devil: Nu var det hela väldigt odramatisk, han stod med viftande svans och pratade mer med tanten än med hennes hund, jag ursäktade mig såklart och skämdes som en hund över att han inte lyssnade på mig som han brukar göra.
Och vet du. Jag har haft honom lös varje promenad efter det ändå. Däremot är jag inte dummare än att jag insåg att vi tydligen behövde bli överens om vad ordet HIT betyder och att det ska gälla även om han hittar en söt tant med hund. :angel:

Det ÄR svårt att veta hur ens hund ska reagera, dom kan överraska en. ;)

Och jag får be om ursäkt tillbaka. Fel att överreagera sådär men tyvärr så har min familj varit med om ett par attacker här omkring då, som du säkert sett finns mycket skumt folk här med hundar.

T.ex blev min morbros hund blev illa biten och fick ligga på ultuna i 2 veckor när hon blivit attackerad av en blandras (stor) och sedan 5 månader sedan blev hon ihjälbiten framför mina ögon. Även en av våra förra hundar blev attackarde och inlagd på ultuna 1 vecka.

Valpis är inte rädd idag iaf.

Tack för erbjudandet men valpis har redan tillräckligt många hundar han hälsar på. Vill ju inte att han ska dra fram till alla.

Borde kanske nämna att det är dottern som skriver.

Senast ändrad:

Tala om för mig hur man ska veta det när en stor hund är lös och springer fram till en själv och en liten valp?

Hur vet man att hunden inget gör???

Tycker det syns så tydligt vad hunden har för inställning när den kommer i mot en, iaf för min del som lärt mig o läsa hundar i vilken sinnesstämmning hunden är i.

Jag har fått lära mig det genom träningen jag har så jag kan agera utefter hur hunden är när den kommer in på plan det är A & O för mig och min träning.

Vissa här har alldeles tydligt pratat nog med varandra och gör bäst i att inte fortsätta diskussionen. Vidare uppmanas utomstående att inte lägga sig i tjafset.

Låt tråden återgå till ämnet och var trevliga mot varandra.

mvh moderator Jadzia

Skulle kanske vara smart att ha sin hund kopplad vid vägen iallafall.. Så att det inte uppstår riktigt stora olyckor. Om det nu är som ts säger att dom kör väldigt fort på den vägen.

Iaf som jag upplever det.

Nu vill jag inte skydda ägaren till boxern, men jag vill ändå poängtera att du inte bör lägga så mycket engeri på situationen som uppstod. Att skälla ut någon brukar inte hjälpa, det skapar ofta mer spänningar och irritation.
Hur kommer det bli nästa gång ni möts ute? Förmodligen kommer ni antingen glo surt på varandra, eller envist ignorera varandra, något som kommer skapa ytterligare spänningar hos dig och därmed
även hos din valp ,och ja Det kan ge men för livet.

Mitt råd till dig är att försöka förlåta situationen och gå vidare, för din och din valps skull.

Tycker det syns så tydligt vad hunden har för inställning när den kommer i mot en, iaf för min del som lärt mig o läsa hundar i vilken sinnesstämmning hunden är i.

Fast du kan inte kräva att andra ska kunna läsa hundars inställning även om du kan.
Väldigt obehagligt när en stor hund rusar lös mot en när man är ute med en liten valp. Tillräckligt obehagligt utan valp.

Fast du kan inte kräva att andra ska kunna läsa hundars inställning även om du kan.
Väldigt obehagligt när en stor hund rusar lös mot en när man är ute med en liten valp. Tillräckligt obehagligt utan valp.

Det kan jag hålla med om, jag är nämligen hundrädd :D ( nej jag skämtar inte ) så skulle en stor lösspringade hund komma emot mig ( speciellt här i götet ) hade jag för någon sek blivit livrädd..

Men...

Det skulle enbart förvärra läget så jag skulle helt enkelt sätta valpis ner bakom mig och sedan gå emot den kommande hunden med bestämda steg, snärtat med kopplet och tala om för hunden att den inte är välkommen.

Har alltid fungerat, hunden vänder och springer mot sin husse/mtte och jag "växer" lite varje gång.

Skulle hunden inte stanna så skulle jag ( fast att det är jävligt fel ) plocka upp min hund och sedan om hunden var arg när den kom fram hade jag sparkat hej vilt ( iaf här i göteborg )

Hemma i norrland skulle jag nog inte plocka upp min hund :o

Jag har inte sett ett inlägg, där någon "försvarat" att hunden var lös..

Det jag mfl skrivit är att det är värt en eloge att hon tar sitt ansvar, träder fram och erbjuder ts med valp att träffa henne och hunden under kontrollerade former! En viss skillnad...

Det skulle dessutom gagna både ts och valpen med ett eller flera sådana möten!!

Precis, jag försvarar inte heller att hunden gjorde som den gjorde eller att ägaren hade den lös.

Utan som du skriver, att ägaren efter hon felat tog ansvar för det. :bow:

Nu vill jag inte skydda ägaren till boxern, men jag vill ändå poängtera att du inte bör lägga så mycket engeri på situationen som uppstod. Att skälla ut någon brukar inte hjälpa, det skapar ofta mer spänningar och irritation.
Hur kommer det bli nästa gång ni möts ute? Förmodligen kommer ni antingen glo surt på varandra, eller envist ignorera varandra, något som kommer skapa ytterligare spänningar hos dig och därmed
även hos din valp ,och ja Det kan ge men för livet.

Mitt råd till dig är att försöka förlåta situationen och gå vidare, för din och din valps skull.

väldigt bra skrivet. de är där många gör fel. låt valpen veta de inte va så farligt som den trodde från början:D Att försöka undvika liknande situationer gör saken värre. I regel iaf

Oj! vad glad jag blev nu när jag läste att valpen inte är rädd längre.. SKÖNT!

Det var ju absolut inte meningen att det skulle bli som det blev, jag såg ju inte ens din hund i första läget utan bara dig och jag tror faktiskt inte att min hund heller såg din, utan sen fick vind på den och då pep hon. Jag blev helt överrumplad eftersom jag (som då hade sett din hund) var så säker på att min också hade sett er båda. Eftersom hon fortfarande gick fin fot bredvid mig så trodde jag att hon tänkte ignorera er helt och hållet (vilket hon ju också oftast gör när jag möter folk och hundar), men inte då.. :crazy:

Jag förstår ABSOLUT att du blev stressad där och då i situationen och jag vet inte om jag hade låtit så trevlig heller om rollerna hade varit omvända, så självklart tar jag glatt emot din ursäkt. Det var ju dessutom väldigt mörkt den där kvällen, så jag förstår absolut att det inte gick att läsa av något kroppsspråk på min hund, även om man nu hade haft sinnesnärvaro nog att göra det.

Skönt iaf, som sagt var, att valpen inte är rädd längre och jag hoppas jag och min hund kommer att kunna ge dig en annan bild av oss nästa gång vi ses "ute på samhället" för det är ju rätt så troligt att det kommer att ske förr eller senare. Större än så är ju inte orten där vi bor.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 507
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 951
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Var på promenad med hunden imorse. Han är fem månader, en Bichon Havanais, och väger dryga 3 kg. På en stig möter vi en bekant med hund...
Svar
8
· Visningar
2 211
Senast: Smulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Retrievertråden