Varför kan inte alla ha sina "olydiga" hundar kopplade?

Sv: Varför kan inte alla ha sina "olydiga" hundar kopplade?

Säger samma som pilot, du är suverän som tar ansvar.
Men å andra sidan, när man hör din version, så verkar det som om Ts överdriver en aning...

Förstörd för livet har jag mycket svårt att tro.

Kan bara hålla med..

Att en valp som blir lite skrämd tjuter som en gris om en större hund springer mot den är ju inte direkt ovanligt och jag vet då ingen hund som blivit förstörd på det viset.

Dock ska man ju som ägare inte mata hunden med att andra hundar är farliga, genom en hysterisk överreaktion om det kommer större hundar framrusande. Så länge inte hunden som kommer är aggressiv (och handen på hjärtat, det är de flesta inte mot en valp) så lider inte valpen men av att det händer om ägaren kan hålla huvudet under kontroll..

Ts: Ta det lugnt och nappa på Kassiopeja erbjudande och låt hundarna träffas under kontrollerande former.

Jo precis, det jag menade med att bättre lösa saker irl, och även att försöka minimera skadan av mattes rädsla. Så snart som möjligt.

Alltså att rädd blir man, och överreagera kan man, men det gäller att så snart man kan (ibland är det ju inte just där och då) aktivt arbeta för att begränsa skadan av rädslan.

Minns när min vuxna tik uppfostrade pappas valp. Valpen hade varit ett hår av hin en lång stund och tiken hade skött det väldigt tålmodigt. Men valpen, som inte träffat så många hundar som var 'över' henne, utan fått bossa runt även med äldre hundar, hörsammade inte. Så tiken tog henne bokstavligt talat i örat, la ner valpen med besked och talade tydligt om att 'NU RÄCKER DET!'

Valpen kissade på sig, skrek och for som en kanonkula med svansen mellan benen. Valpen var helt oskadad fysiskt, men pyskiskt så hade självförtroendet fått sig en törn och hennes självbild om att hon var störst, bäst och kaxigast milt sagt fått sig en törn.

När hon kommer fram till husse börjar han ömka hunden, och det är nog enda ggn jag rutit åt pappa, att 'ömka henne INTE!'. Pappa slutade, och hunden smög runt ett tag och undrade om någon tänkte tycka synd om henne, men när ingen gjorde det och alla betedde sig som vanligt och låtsades som inget hänt så skakade ju valpen av sig det lika fort, och en stund därefter lekte de igen. Valpen betydligt mer städat och härsamt dock. Och hon blir fortfarande överlycklig när hon träffar min tik, trots att tiken fått prata med stora bokstäver ett par ggr till.

Men hade pappa ömkat, och jag tagit undan min tik och det blivit ståhej, och ffa om det upprepats flera ggr, hade valpen kunnat få men av det, men av något som var fullt naturligt och till och med bra.

Jag gjorde det misstaget med min första valp, dvärghund med. Hon blev tyvärr biten i magen av en annan valp (n JR) när hon låg på rygg och visade underkastelse. Jag ömkade henne naturligtvis, korkat nog, och dessutom var jag väldigt varse och noga med att 'ta in' henne till mig när vi mötte hundar etc. Hon tyckte inte om andra hundar sen so to speak, var rädd för dem, och ville inte leka med andra hundar. Och det var mitt fel till 98%, och 2% Russelns.

(När en av pappas tidigare hundar som inte var riktigt som den skulle i huvudet högg henne och försökte döda henne, mer än en gång tyvärr, så fick hunden inte minsta men av det. Helt enkelt för att jag stålsatte mig för att ömka henne, hur skadad hon än var. Och innan någon frågar, givetvis separerades hundarna efter andra gången det small, men sen lyckades besökare mfl göra långa serier idiotiska grejer (som att ignorera lappen med 'BELLA ÄR UTE' på insidan av ytterdörren, öppna två innerdörrar, samt även koppla loss pappas hund som var kopplad i korgen och släppa ut den :crazy:)

Skulle bara vilja påpeka en sak angående lösa hundar. Jag har aldrig min hund lös på promenad. Men däremot kan jag åka iväg nånstans där jag vet de inte brukar vara några folk och släppa honom.

Nu har jag världens snällade hund. Men dem gånger de kommer en lös hund fram till min och matte/husse ropar att: de är lugnt, han är snäll. Då tänker jag alltid: Ja, din hund kanske är snäll, men tänk om jag haft en hund som inte varit de?

Jag hade kunnat haft en hund som är hanhunds-aggressiv eller av annan anledning kanske vara aggressiv. Så att ha en hund lös på promenad där man vet man möter andra hundar kan även om du som har lös hund har en snäll hund råka ut för något illa.

Något som jag stör mig på däremot är alla hundägare som släpper fram sin hund till min, sen frågar: får dem hälsa? eller som frågar och släpper fram hunden trots jag sagt nej. Jag tycker inte om att låta min hund hälsa på alla hundar den möter på promenad då jag försöker träna honom att inte bry sig om andra hundar. I hopp om att kunna ha med honom lös när jag ex rider.

Sen folk som frågar: får jag klappa. När dem redan sitter på huk med handen på hundens huvud. De är sånt som jag irriterar mig på dock.

Självklart kan jag bli irriterad även om en lös hund springer fram till min. Men då har jag på nått sätt ändå förståelse så länge hunden är snäll. Men dem som inte kan ta ett nej när dem frågar, eller som inte frågar och bara tar sig friheten att hälsa/släppa fram sin kopplade hund. De är dem som stör mig mest när jag är ute på promenad.

Men de är ju bara för att jag har lyckan att ha en snäll hund. Men tycker alla med lös hund ska tänka på att bara för du har snäll hund, så kanske hunden den springer fram till INTE är de.

Sen folk som frågar: får jag klappa. När dem redan sitter på huk med handen på hundens huvud. De är sånt som jag irriterar mig på dock.

Hehe, jag hade det problemet när jag bodde i lägenhet i bostadsområde och hade lillvoffan. Liten, söt som socker och ungarna kastade sig på knä utan att fråga, frågade och kastade sig på knä innan jag hunnit svara etc.

Grejen var att hon tyckte inte om barn. Inte så hon var elak tack och lov, men hon tyckte barn var obehagliga och blev rädd.

Så efter ett tag började jag ljuga om att 'nej hon bits'. Tragiskt att alla ungar skulle tro hon bets, men det var det enda som gjorde att hon fick vara ifred. Ruskigt effektivt var det :devil:

Mina hundar är inte lösa hur som helst och inte heller släpps de fram till allt möjligt hytt och mytt.

Finns ingen anledning för mina hundar att hälsa på främmande hundar och inte har de själva något intresse av det heller..

I och med att din hund nu gjort så här, iallafall rusat fram till en annan hund, så antar jag att du har den enbart kopplad hädanefter?

ÄR så trött på att ouppfostrade hundar är lösa, och ja din hund är ouppfostrad i och med den sprang fram till en annan hund.

Min hund går lös i skogen aldrig inne bland folk, även om folk kommer så går han aldrig fram till vare sig människor eller djur och jag kan kalla in honom direkt. Dessutom får han inte gå så långt ifrån mig. Hade någon hund gjort så som din gjort så hade jag blivit vansinnig inte på din hund utan på DIG, du har varit oansvarig som har din hund lös. Jag vill inte ha främmande hundar vid min hund utan min tillåtelse.

jag tycker nog att båda gjorde fel, du med boxern har ju redan erkänt ditt men R8n (eller vad du hette) har inte det, det var fel att reagera som du gjorde och visa valpen att det är farligt osv. men jag kan ändå förstå att du gjorde det för i sånna sitvationer hinner man inte alltid tänka, och då syftar jag på det att rycka i din hund det andra skyddar jag dej inte på. Men men, gjort är gjort men jag tycker ni ska träffas och lösa detta för jag tror både ni och era hundar skulle må bättre av det :)

Kramar :)

Wow, spännande att båda parter finns med i tråden. Otippat!

Ännu ett bevis på hur reaktionerna man får skiljer sig när man inte bara har en version att hålla tillgodo med.

Till TS: Tråkigt att det hände, men var glad för kassiopejas erbjudande om att träffas igen, under mer kontrollerade former.

Oc till Kassiopeja: Hedervärt att du tar ansvar för händelsen, hoppas det håller i sig genom att du håller grabben kopplad framöver.

Delvis knapplån

Det jag inte förstår är varför CAssiopeja blir hyllad?! Det är hon som gjort fel genom att ha haft sin hund lös.... Hon har ju inte tagit ansvar egentligen då hon också säger att den andra stressade hunden och det var det som blev ännu värre, klart fan man försöker få undan sin hund. Jag hade inte varit lugn om en boxer hade sprungit mot mig... Jag är inte rädd för hundar, men i den situationen hade det varit oerhört obehagligt. Plus att säga att hennes hund har träffat andra valpar och alltid varit snäll, hallå... Det är lite fel, klart fan hunden kan bli agressiv mot en specifik valp. Det kan hända saker även om hon brukar vara snäll. Alla hundar går inte ihop fast de går ihop med i princip alla andra.

jag skulle säga en sund mentalt bra tik aldrig skulle snetända mot nån valp för det finns inget hot mot en valp som kräver så hård hantering men att dom kan säga ifrån mot valpen men det är en stor skillnad.

Så känner Cassiopeja sin hund som hon ska göra, så kan hon utan o vara kaxig säga att hennes hund skulle aldrig göra en valp illa.

jag skulle säga en sund mentalt bra tik aldrig skulle snetända mot nån valp för det finns inget hot mot en valp som kräver så hård hantering men att dom kan säga ifrån mot valpen men det är en stor skillnad.

Så känner Cassiopeja sin hund som hon ska göra, så kan hon utan o vara kaxig säga att hennes hund skulle aldrig göra en valp illa.

Du stal min tanke :eek: ;)

Instämmer alltså helt med PIRU:s inlägg ovan :cool:

Men det kan alltid uppkomma situtioner som man inte förväntade sig. Plus att beroende på hur valpen reagerar kan också hunden reagera på ett annat sätt.

Men det kan alltid uppkomma situtioner som man inte förväntade sig. Plus att beroende på hur valpen reagerar kan också hunden reagera på ett annat sätt.

spelar ingen roll valp är alltid en valp o ingen sund varken hane eller tik kommer då vissa nån som helst aggression mot den.

Sen om det är en dålig mental tik/hane ja då är det skillnad.

Återigen så kan jag bara instämma i ovan skrivna..

Du har helt rätt i ditt resonemang om vuxna hundar vs småvalpar/ej könsmogna juniorer!

Så känner Cassiopeja sin hund som hon ska göra, så kan hon utan o vara kaxig säga att hennes hund skulle aldrig göra en valp illa

Men uppenbarligen känner hon inte sin hund så som hon borde för då borde hon veta att hon måste ha den i koppel.... Hon måste ju om hon kände sin hund veta att den kan rusa fram till andra hundar och då har man inte hunden lös.

Men uppenbarligen känner hon inte sin hund så som hon borde för då borde hon veta att hon måste ha den i koppel.... Hon måste ju om hon kände sin hund veta att den kan rusa fram till andra hundar och då har man inte hunden lös.

Det är djur..Inte robotar..

Det har ju inget med det o göra det är ju lydigheten som är sämre sen kan ju hunden vara klockrent mentalt för det o skulle inte bita sönder en valp/unghund.

Sen Rottweilern jag har har stor nyfikenhet kan nog springa fram om jag inte hejda han. Schäfern har inte det intresse kring andra hundar men jag är helt hundra på att ingen av dom skulle flyga på en valp iaf för det är dom alldeles för bra mentalt för o göra.

Men om vi bortser från att det är en valp. Man vet ju inte hur den kopplade hunden är mot andra hundar. Dessutom en kopplad hund kan känna sig trängd då en annan hund kommer framrusande. Då kan det ju bli slagsmål. Då kan ju min hund skada sig fast jag hade den kopplad bara för att någon annan inte har koll på sin hund. Att ha en hund lös som rusar fram till andra hundar ska inte vara lös speciellt inte på ställen där det finns andra hundar. <detta var ju ett sådant ställe...

Fast min hund är lydig och nte springer fram till andra hundar har jg inte honom lös på ställen med andra hundar ändå utan bara på ställen som är ''öde'' sen kan det ju komma djur ändå så jag har alltid koll på hunden och låter honom inte springa ur synhåll eller så att ajg inte kan se enbra bit framför honom så jag hinner kalla in honom om det kommer några andra. Det kallas sunt förnuft att ha en hund som rusar fram till andra oavsett om det bara händer ytterst sällan i koppel på ställen där det finns djur. SAer kan ju hända ändå, men man bör ju minimera chansen så gott det går.

Pernilla som är trött på alla lösa hundar som rusar fram till sin und fast jag har min hund kopplad och sittandes vid min sida. Jag vill inte ha andras hundar vid min utan min tillåtelse. TRött på hundägare som inte respekterar detta och har sin olydiga hundar lösa.

Varför ska vi glida ifrån vad som hänt det var en valp hennes Boxer stötte på. Starta en nytråd så kan vi chansa o spekulera vad som hänt.

Varför ska vi glida ifrån vad som hänt det var en valp hennes Boxer stötte på. Starta en nytråd så kan vi chansa o spekulera vad som hänt.

Var ute med vår valp på en promenad i skogen igår. Kopplad. Under denna promenad träffade vi 3 andra hundar. Den första, en golden kommer springande utan husse/matte. Långt bort hör jag någon som visslar, hunden tar ingen notis. Jag ropade "NEJ" mot hunden och den pep iväg mot nya mål. Andra hunden, någon sorts collie-liknande, kommer gående med sin husse. Okopplad. Dom ser oss på 100 meters håll men kopplar inte hunden utan kommenderar den att gå fot. Fine, låt den gå fot då om du är så säker tänker jag. Precis när vi är jämsides viker hunden av från sin husse och flyger på vår valp som skriker rakt ut. Slutar lyckligt som tur är. Tredje hunden, en ansvarsfull matte, ser att vi kommer. Stannar sin hund och vänder bort en bit för att koppla den. Kommer sedan fram och frågar om dom får hälsa, och så sker, utan några problem.

Ser du skillnaden ?

Jag är, precis som pernilla_s heligt trött på att folk pratar om hur säkra deras hundar är, att dom aldrig någonsin skulle angripa en valp, osv. Men ändå kommer dom inte på inkallning, ändå viker dom från sin förare, ändå rusar dom fram mot min hund utan att först veta om det är ok. Hur ska jag veta att hunden som springer fram är "klockrent mentalt" som du utrycker dig?

Vad är det som är så svårt med att acceptera att man kopplar sin hund när man möter andras hundar ?

Nästa hund som springer mot våran riskerar att få fysiska men.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 507
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 951
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Var på promenad med hunden imorse. Han är fem månader, en Bichon Havanais, och väger dryga 3 kg. På en stig möter vi en bekant med hund...
Svar
8
· Visningar
2 211
Senast: Smulis
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka