Varför kan inte alla ha sina "olydiga" hundar kopplade?

Sv: Varför kan inte alla ha sina "olydiga" hundar kopplade?

Till er övriga som skrivit i den här tråden och tyckt saker om lösa hundar eller inte vill jag bara säga följande:

1) om att öva med långlina: Redan på valpkursen fattade min hund NÄR linan var på eller av. Var den på = min hund en ängel! Var den av = min hund stendöv! :smirk: Vi testade till och med med fiskelina, men jag får väl bara anta att min hund är för smart för den där övningen över huvud taget?

2) om att ha hunden lös på olika platser: Jag har min hund lös otroligt mycket, ffa när jag är i stallet och då ingår även när jag rider långa ridturer. Hemma i samhället är hon rätt så ofta lös extremtidiga morgnar (jag jobbar skift så vi snackar före klockan halv sex nu) och även sena kvällar. Så har det alltid varit, även när jag bodde i en betydligt större stad med mycket mer både folk och hundar.
Den kvällen vi pratar om var en lördagkväll och på en 30 minuter lång promenad mötte vi, förutom damen och hennes valp, tre personer och jag trooor jag såg 2 bilar totalt. Det tycker iaf JAG är en rätt lämplig situation att "befästa att hunden kan gå lös, även med viss störning". Tyvärr gick det ju som det gick, men jag har ändå svårt att tycka att platsen/tillfället var illa valt...

3) om att ha 100% koll på sin hund: Vi kan förhoppningsvis alla vara överens om att även en lydnadschampion (eller ibland faktiskt SÄRSKILT en sådan ;) ) kan få ett ryck och göra något olydigt. Det jag undrar när ni säger att man ska anpassa situationen efter vad man har för pli på sin hund - jamen.. VAR köper man valpar som har 100% pli redan från början så man inte behöver träna hela livet på det?

och.. om vi nu utgår ifrån att ett sådan ställe faktiskt INTE finns - hur tycker ni att man ska göra annars då?
Vi har övat på valpkurser och fortsättningskurser och på öppna träningar på brukshundsklubbarna först och med valpkursgruppen, även efter kursens slut, fast då utan instruktör. Efter hand har jag utökat min träning till att ha henne lös i skogen korta stunder, på öppna fält, på någon gräsmatta nära där jag har bott och så vidare och så vidare. Jag påstår inte att jag har haft en hundraprocentig framgång i all denna träning och ibland har det skitit sig, men i det stora hela har det gått väldigt, väldigt bra och jag får ofta beröm över att min hund är så lydig och inte går fram till andra när hon går lös med mig bland folk.

Är det inte så man gör? Har jag missat nåt? :confused:

...och ett litet, litet PS om situationen som trådskaparen beskrev den - jag bestraffade INTE min hund i efterhand för det som hade hänt, (det hade ju varit helt meningslöst och dumt), utan när jag lite senare nöp till min hund var det för att hon, trots att jag sagt Sitt, stanna kvar! började resa sig, (troligen oroad av spänningen mellan mig och trådskaparen i det läget), och jag tänkte absolut INTE riskera att hon pep iväg igen! Just for the record...

*KL*

Tråkigt det som hände, men det går inte att ändra på det som hänt. Bara se glad ut och tänka vad man lärde sig (båda parter) :D

Våran Golden t ex går bättre lös än med koppel.. Och ja, han Har stuckit flera gånger men alltid kommit tillbaka utan att attackera en hund.
En gång "attackerade"(dvs sprang över fältet till honom och började dra i öronen..) han grannhunden (som han busar med över staketet), han var "valp" och busig. Skäll fick han såklart, men det var trots allt bara bus. Det är världens snällaste hund som inte gör en fluga förnär. Det kan jag sätta pengar på.

1) om att öva med långlina: Redan på valpkursen fattade min hund NÄR linan var på eller av. Var den på = min hund en ängel! Var den av = min hund stendöv! :smirk: Vi testade till och med med fiskelina, men jag får väl bara anta att min hund är för smart för den där övningen över huvud taget?

Skönt att höra att inte min hund är den enda som är för smart... Jag brukar bli lite less på "alla" som säger att man kan öva med långlina... Dom har inte haft en smart flat... Personligen har jag suttit i parken och väntat timtal på att någon ska gå förbi så att jag kan träna, men reagerar någonsin min hund på andra hundar när han har långlina? Nix.... :(

Även de av mina jag haft som haft en benägenhet att pipa iväg har varit små änglar i långlina. Trots ultralätt hake, och lätt tunn lina (startsnöre för gräsklippare faktiskt) så de inte skulle märka den. De vet.

och samma här... ALLA mina hundar har varit som änglar i långlina eller helt lösa när de är max 4-5 meter från en. Det är när de varit lösa och på något längre avstånd (8-10 meter t ex) som de vet att "matte hinner inte få tag i mig nu".

Men träna måste man ju och mina hundar har aldrig varit särskilt intresserade av andra hundar så de går inte fram till andra förutom när de varit valpar. Har aldrig varit med om att min avuxna gått fram till andra när de varit lösa... dock kopplar jag om jag ser en annan hund för att vara säker men ibland hinner man ju inte det har jag full förståelse för även vad gäller andra.

:bow: Dom e ju inte dumma heller!

Skönt att höra att inte min hund är den enda som är för smart... Jag brukar bli lite less på "alla" som säger att man kan öva med långlina... Dom har inte haft en smart flat... Personligen har jag suttit i parken och väntat timtal på att någon ska gå förbi så att jag kan träna, men reagerar någonsin min hund på andra hundar när han har långlina? Nix.... :(

Fast jag tror inte enbart det har med att "hunden är för smart" i lina utan hur DU agerar i olika lägen.

Du kan slappna av, du vet ju till 100% att din hund ( hur mycket hunden än försöker ) inte kommer att nå fram till en annan hund, människa, rådjur eller dylikt.

Då kräver du lydnad utifrån en helt annan utgångspunkt än om du har den lös och du vet att den kan dra ....

Kan likna det vid dom hundar som är superlydiga på Bruks men så fort dom kommer ut i skogen alt ut i samhället så lyssnar inte hunden inte ett smack, alt mycket sämre.

Samma sak där, jag tror att man omedvetet bestämt att på bruks är det 100% LYDNAD som gäller no mather what. När man sedan är ute och går på vanlig promenad har man kanske lite mer överseende med vissa felsteg ..

Senast ändrad:

Fast den teorin fungerade inte på min lillvovva. Jag skämdes ju ögonen ur mig på valpkursen på apellplan när hundeländet drog som en avlöning. Aldrig var jag så fokuserad och motiverad att 'du ska inte dra' som där.

Instruktören tyckte först att 'det där är inget problem, gör dig rolig och spring åt andra hållet så kommer den'. Hrm.. När instruktören även hon konstaterat att inte heller lina fungerade gav hon upp. Jag fortsatte ett par år, men konstaterade sen att nä. Och hade henne i koppel överallt där det kunde bli farligt/störande att hon drog. Det jag inte visste/kunde då men skulle provat idag hade varit att klicka in henne på leverpastej och visselpipa, har fungera fint på andra som drar, men som sagt den tanken slog mig inte ens då.

Nej jag har aldrig påstått att "teorin" fungerar på alla individer, men man kan tänka på det också istället för att avhysa löplinan för att "hunden är för smart"

Nej jag har aldrig påstått att "teorin" fungerar på alla individer, men man kan tänka på det också istället för att avhysa löplinan för att "hunden är för smart"

Fast jag har som sagt inte sett den fungera på andra individer heller, där kan jag dock inte lika säkert säga att min inställning inte kan ha påverkar, men jag kan ha suttit och druckit läsk i trädgården, och läst en bok etc i väntan på att hunden ska göra ett försök. Utan att eg stirra på hunden etc (jag vet ju att linan är så lång, och det tar såpass lång tid att forcera stängslet runt gården, att jag hinner även om jag inte är med). Men..

Sen, det där med 'för smart' KAN fungera som en fördel med. En kompis hade en hund som drog, men inte med lina. Kompisen tog en tung hake och 1 dm lina och satte dit. Hunden drog inte, för den hade ju lina :devil: Så den där 'smartheten' kan vara rätt korkad ibland ;)

Förstår att du reagerar, det hade jag med gjort... Men om valpen nu blivit nervös av det är det viktigast att du inte hetsar upp dig vid nästa hundmöte för att förstärka valpens rädsla.

Min gamling har blivit påhoppad och biten 3 gånger( och ja jag kan säga att det var helt orovocerat) men han är hur lugn och fin som helst nu. Visst det var lite morr och rest ragg när han träffat större hanhundar men det är nu inga problem.

Jag förstod det, och om metoden inte alls fungerade skulle den ju inte vara så spridd heller =) Men jag har tyvärr inte sett det fungera, dock så de som haft inkallningsproblem här har förutom nämnda valp då varit vuxna hundar som 'tidigare i livet' lärt sig olaten att pipa iväg till fulländning, vilket kan spela in.

Våran Golden t ex går bättre lös än med koppel.. Och ja, han Har stuckit flera gånger men alltid kommit tillbaka utan att attackera en hund.
En gång "attackerade"(dvs sprang över fältet till honom och började dra i öronen..) han grannhunden (som han busar med över staketet), han var "valp" och busig. Skäll fick han såklart, men det var trots allt bara bus. Det är världens snällaste hund som inte gör en fluga förnär. Det kan jag sätta pengar på.

Jag har också världens snällaste hund! Men jag vet inte hur han beter sig i alla situationer så därför skulle jag aldrig sätta pengar på att han aldrig skulle göra något.

Och förra veckan drog han från min syster ute i skogan och vi kan inte garantera att han inte jagat/attakerat nått. Hur snäll han är kan jag INTE garantera nått sådant.

Jo det är ju alltid en problematik om hunden redan lagt till med "rymmaolaten", där kanske min teori är något svag..

3) om att ha 100% koll på sin hund: Vi kan förhoppningsvis alla vara överens om att även en lydnadschampion (eller ibland faktiskt SÄRSKILT en sådan ;) ) kan få ett ryck och göra något olydigt. Det jag undrar när ni säger att man ska anpassa situationen efter vad man har för pli på sin hund - jamen.. VAR köper man valpar som har 100% pli redan från början så man inte behöver träna hela livet på det?

och.. om vi nu utgår ifrån att ett sådan ställe faktiskt INTE finns - hur tycker ni att man ska göra annars då?
Vi har övat på valpkurser och fortsättningskurser och på öppna träningar på brukshundsklubbarna först och med valpkursgruppen, även efter kursens slut, fast då utan instruktör. Efter hand har jag utökat min träning till att ha henne lös i skogen korta stunder, på öppna fält, på någon gräsmatta nära där jag har bott och så vidare och så vidare. Jag påstår inte att jag har haft en hundraprocentig framgång i all denna träning och ibland har det skitit sig, men i det stora hela har det gått väldigt, väldigt bra och jag får ofta beröm över att min hund är så lydig och inte går fram till andra när hon går lös med mig bland folk.

Är det inte så man gör? Har jag missat nåt? :confused:

Jag håller med om att även en hund som är lydnadschampion kan få sina ryck. Jag har nästan alltid min hund lös förutom vid stora vägar och har är idag snart 4 år och har aldrig sprungit fram utan tillåtelse sen han blivit vuxen. Som valp tränade jag honom med långlina och någon gång kunde det hända en olycka att han inte lyssnade utan ville fram och leka. Dett avar under träningen och valptiden och detta var anledningen till att jag använde långlina den perioden. Idag kopplar jag honom ibland om det kommer en hund och ibland ber jag bara honom att gå fot tils vi gått förbi.

Många skriver att de inte har sina hundar lösa för de inet vill riskera utan de åker ut och har de lösa där de tror ingen annan går. Men vad skulle de göraom någon rätt vad det var råkade dyka upp där med en hund och de inte hunnit kalla in sin egen hund. Det är sånt som kan hända och hundar är inga maskiner utan djur. Misstag kan alltid hända. Tycker det var bra att du bad om uirsäckt och erbjöd dig att hjälpa till. Sen håller jag med om det vissa skrev att jag tror inte valpen är förstörd för livet. Det får man försöka träna bort och hunden läser ofta av ägarens signaler.

Första dagen jag hämtat hem min hund kom en lös Jack russel framspringandes och gick till attack. Min hund blev väldigt rädd men detta tränades bort fort. Han har även bla blivit påflugen och biten av en rottweiler och påflugen av en annan rottweiler men där utan att det gick hål. Några dagar efter detta var han rädd bara han såg en stor svart hund. Idag är en av hans bästa kompisar en rottweiler. Sen är det kanske individuellt från hund till hund men jag tror att det går att träna bort om ägaren behåller lugnet och visar att situationen inte är farlig.-

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 507
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 951
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Var på promenad med hunden imorse. Han är fem månader, en Bichon Havanais, och väger dryga 3 kg. På en stig möter vi en bekant med hund...
Svar
8
· Visningar
2 211
Senast: Smulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025