Sv: Varför kan inte alla ha sina "olydiga" hundar kopplade?
Jag kan ju säga inte fasiken hade jag velat ha dennes hjälp efter att hennes hund hade rusat fram till min och stressat upp både mi och valpen.
Men du, det har ju mindre betydelse, för det är givetvis tanken, respekten och ansvaret som räknas från Boxer ägarens sida!
Varför dels hade jag varit förbannand och alltför uppskakad för att det skulle bli något vettigt av det. Plus att jag inte litar på främmande hundar.
Men då har du ju enbart dig själv att skylla på, som inte kan varva ner för din valp/hunds skull och försöka fixa det direkt än att göra det hela till en obehaglig upplevelse för din hund.
Men visst, alla hundägare är inte helt Ok och att lita på och inte heller alla/deras hundar, men då gäller det att kunna känna och läsa av vederbörande. Du ju inte dra alla över en och samma kam pga. en sådan sak tycker jag.
Jag hade ju inte gillat hundägaren efter en sådan sak och defentivt inte trott på dennes ord om sin snälla hund...
Men du, tagga ner lite va. Det kan hända precis Alla att ens 'världens lydigaste hund' kan springa fram till en annan.
Är man seriös och en ansvarsfull hundägare så är detta givetvis inget man eftersträvar, det man då gör i en sådan situation är att göra som tex. kassiopeja.
Men hundar är trots allt hundar, dom är snabba och vet redan i förväg om det kommer någon och kommer Oftast gärna fram och hälsar innan man hunnit stoppa det. (och nu talar jag Enbart om normal funtade och snälla hundar!!)
Men är man en dålig hundägare för det?
Du får dig själv att låta som guds bästa barn i denna tråd, för du hit och du dit... Att hunden ska vara kopplad non stop i princip-för man kan ju trots allt möta en människa/hund även i den mest ödelagda skogen, om du inte visste det.:smirk:
Finns hundrädda människor som tycker det är obehagligt med lösa hundar.
Men det är Knappast mitt ansvar som hundägare att se till att 'bota' dessa människor. Jag har min hund lös där jag vet att man får ha dem lösa, att jag känner att situationen är OK och att jag har såpass bra lydnad på min hund att jag kan ha den lös på offentliga platser, tex, en park utan att den springer fram till allt och alla!
Då ger jag blanka fan i vad de hundrädda tycker och känner, då ska de hålla sig borta från dessa platser där risken finns för lösgående hundar.
Jag efterlyser koppel på alla hundar när man träffar på hundar och människor oavsett deras lydnad.
Lycka till, det finns tillomed en 'lag' på att du får ha din hund lös sålänge du har såpass bra lydnad på den att det vore som om den vore kopplad.