Varför kan inte alla ha sina "olydiga" hundar kopplade?

Sv: Varför kan inte alla ha sina "olydiga" hundar kopplade?

:bow::bow::bow:

Äntligen någon som förstår vad jag menar och inte försvarar personen ifråga som gjort fel.

kl

Tror inte det är någon större fara.

När jag var ute med min valp Uno (lös) i skogen i julas så såg vi en ESS, kallade in Uno som började springa mot mig men innan han hunnit fram var den stora hunden över honom.
Han blev livrädd skrek och sprang runt som en galning med den stora hunden efter honom. Visst ESS var jätte snäll men Uno blev ändå väldigt rädd, med en 30 gånger större OKÄND kluns rätt över honom kan jag förstå det.
Tog ett tag innan hussen till ESS fick tag på sin hund och kopplade. Uno var fortfarande försiktig mot den och skyggade när den rörde sig men efter ett tag när jag och ägaren till den hunden stått och pratat ett tag så tordes Uno nosa på hand hund. (Kan tillägga att Uno är bra mentalt och i vanliga fall är positiv till och vill leka med varenda hund oavsett storlek)

På kvällen gick vi till en kompis som har en stor hund som är väldigt lydig. Så hon bad den att ligga och Uno fick hälsa med den liggande och sedan leka. Frid och fröjd :)

Om du vet vem boxerägaren är så skulle jag definitivt låta valpen träffa hunden under kontrollerade former, dvs boxern ligger ner stilla och valpen får nosa, förutsätter dock att boxern är lydig. Annars går det nog bra med vilken annan (lydig) stor hund som helst.

Personligen ser jag att alla med hund som möter någon annan (oavsett om denne annan har hund eller inte) kopplar sin hund även om de har stenkoll på hunden och verkligen om denna stenkoll inte finns . Detta med hänsyn till hundrädda (det finns även hundägare som är rädda för hundar! annan än dess egen såklart då) och hundägare som är oroliga att deras hund blir påflugen.
Även om man kan tro att ingen blir rädd för en 1,5kg klump så kopplar jag alltid Uno när jag möter någon, visst det kan bli många inkallningar och kopplande men man får se det som utmärkt träning.

Senast ändrad:

:bow::bow::bow:

Äntligen någon som förstår vad jag menar och inte försvarar personen ifråga som gjort fel.

men "personen i fråga som har gjort fel" skrev ju väldigt klart och tydligt att;
Jag är ute och går med min Boxer. JA, jag hade henne lös och det har jag rätt så ofta, för att hon inte brukar gå fram till andra hundar, eller människor, när vi är ute och går. Det är dock inte ett försök att ursäkta mig, för jag håller med dig i sak att man inte ska ha hunden lös om man inte är säker på den.. (hur man nu BLIR det om man aldrig tränar och vi har tränat länge och mycket och det brukar som sagt funka). Hade jag trott att hon skulle ens komma på tanken att springa över dit så skulle jag ha kommenderat sitt och hållt fast henne tills ni kommit därifrån. Tyvärr gjorde jag inte det.. jag önskar att jag hade gjort det.

Det hon nu blir 'hedrad' för är att hon klev fram och ville lösa problemet på plats och tog Ansvar för det som hade hänt, att hon här på buke klev fram och framförde Sin version av saken och erkänner att det var 'fel', och Det är värt en eloge-för hon kunde lika gärna hålla tyst om det!

Och som Gnist sa, hundar är Djur-inte robotar! Detta Kan hända till den bäste!

Nikkis, nej dom är ju inte robotar, det är därför man ska ha sin hund kopplad i liknande situationer.

Flugit på din valp, vad gjorde denna hund mot din valp, bortsett från att Komma fram!?

Jag tycker iofs att det är fel nog. Jag vill iallafall inte ha hundar som jag inte känner springandes runt varken mig eller min hund.

Trådens fråga gällde ju varför inte alla kan ha sina "olydiga" hundar kopplade. Det är en mycket bra fråga som jag fortfarande inte sett något svar på. Det är mest ursäkter om att hunden aldrig skulle äta en valp till lunch.

Måste dock även jag ge ett plustecken till kassiopeja som vill göra vad hon kan för att rätta till sitt misstag.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Min gamla tik hade under 13 års tid aldrig avvikit från min sida utom när jag sa att det var ok,så ja,hon klassades som "stensäker" men även hon vek av en gång,då när hon var 13,5 år för att rusa fram å hälsa på en hund.
Det är verkligen inte acceptabelt att hon gjorde så,men som sagt,efter 13 år utan några som helst problem,vare sig vid ridning eller promenader så vart jag själv överrumplad.

Personligen så läser jag två helt olika beskrivningar av vad som skedde och visst är det så att man uppfattar saker helt olika,dock så tycker jag att kassiopeja här har visat att hon är villig att ta sitt ansvar och låta valpen och tiken få träffas och råda bot på det som skett och det är ju superbra för valpen som stressades av hela situationen som sådan med både lös hund,arg och osäker/stressad matte osv.

Det hon nu blir 'hedrad' för är att hon klev fram och ville lösa problemet på plats och tog Ansvar för det som hade hänt, att hon här på buke klev fram och framförde Sin version av saken och erkänner att det var 'fel', och Det är värt en eloge-för hon kunde lika gärna hålla tyst om det!

Jag kan ju säga inte fasiken hade jag velat ha dennes hjälp efter att hennes hund hade rusat fram till min och stressat upp både mi och valpen. Varför dels hade jag varit förbannand och alltför uppskakad för att det skulle bli något vettigt av det. Plus att jag inte litar på främmande hundar. Jag hade ju inte gillat hundägaren efter en sådan sak och defentivt inte trott på dennes ord om sin snälla hund...

Sen hoppas jag att alla börjar koppla sin hund vid mötande med andra. Både djur och människor för att alla ska kunna känna sig trygga. Finns hundrädda människor som tycker det är obehagligt med lösa hundar. Det är inte så jobbigt att kalla in hunden varje gång och koppla den. Den dagen folk börjar bli ansvarsfulla så kommer det inte ske sådana här saker och skulle det göra det skulle det ske ytterst sällan. TYcker det händer titt som tätt nu.

Jag efterlyser koppel på alla hundar när man träffar på hundar och människor oavsett deras lydnad.

spelar ingen roll valp är alltid en valp o ingen sund varken hane eller tik kommer då vissa nån som helst aggression mot den.

Sen om det är en dålig mental tik/hane ja då är det skillnad.

Tala om för mig hur man ska veta det när en stor hund är lös och springer fram till en själv och en liten valp?

Hur vet man att hunden inget gör???

Jag vet att det var några enstaka som gjorde det. Tyvärr var det huvuddelen som försvarade personen som hade sin hund lös. Skulle kanske varit tydligare med att alla inte har berömt cassiopeja.

Jag har inte sett ett inlägg, där någon "försvarat" att hunden var lös..

Det jag mfl skrivit är att det är värt en eloge att hon tar sitt ansvar, träder fram och erbjuder ts med valp att träffa henne och hunden under kontrollerade former! En viss skillnad...

Det skulle dessutom gagna både ts och valpen med ett eller flera sådana möten!!

Men de är ju bara för att jag har lyckan att ha en snäll hund. Men tycker alla med lös hund ska tänka på att bara för du har snäll hund, så kanske hunden den springer fram till INTE är de.

:bow::bow:
Min hund är sån som INTE är snäll om en annan tik kommer fram... Det smäller blixtsnabbt och det är inte nådigt heller. Jag kan ha min hund lös för hon kommer alltid på inkallning och hon springer själv inte fram andra hundar. Men kommer det däremot en annan tik fram till henne så blir det inte roligt. Och det har hänt mig 5 !!! gånger att min hund har råkat i rejäla slagsmål för att de jag mött inte haft koll på sin hund. Tyvärr är också min hund en stor dam så de andra hundarna har ibland blivit rejält tilltygade. Och även om det inte är mitt fel så känns det ju inte roligt att min hund har orsakat skador på någon annan hund. Så när man är ute och går och möter någon som man märker inte har så stor koll på sin hund så blir man lite nervös. Och som sagt det spelar ingen roll om den andra hundägaren skriker "Det är lugnt, min hund är sååååååå snäll!" för min hund är ju inte det...

Måste dock även jag ge ett plustecken till kassiopeja som vill göra vad hon kan för att rätta till sitt misstag.
Och det är precis DET jag har sagt/menat Hela tiden!!!
Så vad är det ni tjafsar om?

Att det hela borde inte ens ha inträffat då hon kunde ha haft hunden kopplad från början.

Jag kan ju säga inte fasiken hade jag velat ha dennes hjälp efter att hennes hund hade rusat fram till min och stressat upp både mi och valpen.
Men du, det har ju mindre betydelse, för det är givetvis tanken, respekten och ansvaret som räknas från Boxer ägarens sida!

Varför dels hade jag varit förbannand och alltför uppskakad för att det skulle bli något vettigt av det. Plus att jag inte litar på främmande hundar.
Men då har du ju enbart dig själv att skylla på, som inte kan varva ner för din valp/hunds skull och försöka fixa det direkt än att göra det hela till en obehaglig upplevelse för din hund.
Men visst, alla hundägare är inte helt Ok och att lita på och inte heller alla/deras hundar, men då gäller det att kunna känna och läsa av vederbörande. Du ju inte dra alla över en och samma kam pga. en sådan sak tycker jag.

Jag hade ju inte gillat hundägaren efter en sådan sak och defentivt inte trott på dennes ord om sin snälla hund...
Men du, tagga ner lite va. Det kan hända precis Alla att ens 'världens lydigaste hund' kan springa fram till en annan.
Är man seriös och en ansvarsfull hundägare så är detta givetvis inget man eftersträvar, det man då gör i en sådan situation är att göra som tex. kassiopeja.:bow:
Men hundar är trots allt hundar, dom är snabba och vet redan i förväg om det kommer någon och kommer Oftast gärna fram och hälsar innan man hunnit stoppa det. (och nu talar jag Enbart om normal funtade och snälla hundar!!)
Men är man en dålig hundägare för det?
Du får dig själv att låta som guds bästa barn i denna tråd, för du hit och du dit... Att hunden ska vara kopplad non stop i princip-för man kan ju trots allt möta en människa/hund även i den mest ödelagda skogen, om du inte visste det.:smirk:

Finns hundrädda människor som tycker det är obehagligt med lösa hundar.
Men det är Knappast mitt ansvar som hundägare att se till att 'bota' dessa människor. Jag har min hund lös där jag vet att man får ha dem lösa, att jag känner att situationen är OK och att jag har såpass bra lydnad på min hund att jag kan ha den lös på offentliga platser, tex, en park utan att den springer fram till allt och alla!
Då ger jag blanka fan i vad de hundrädda tycker och känner, då ska de hålla sig borta från dessa platser där risken finns för lösgående hundar.

Jag efterlyser koppel på alla hundar när man träffar på hundar och människor oavsett deras lydnad.
Lycka till, det finns tillomed en 'lag' på att du får ha din hund lös sålänge du har såpass bra lydnad på den att det vore som om den vore kopplad.

Att det hela borde inte ens ha inträffat då hon kunde ha haft hunden kopplad från början.

Kan kan man alltid, men nu hade hon inte det, så varför är du en sådan surkärring för då? Hänt har hänt och hon vet säkert bättre till nästa gång, visst?
Kassiopeja har trots allt tagit sitt ansvar för det hela, och det tycker jag är guldvärt!:bow:

Jag har inte sett ett inlägg, där någon "försvarat" att hunden var lös..

Det jag mfl skrivit är att det är värt en eloge att hon tar sitt ansvar, träder fram och erbjuder ts med valp att träffa henne och hunden under kontrollerade former! En viss skillnad...

Det skulle dessutom gagna både ts och valpen med ett eller flera sådana möten!!

Exakt!!:bow:

Tycker du borde tagga ner lite och inte gå på personangrepp. Jag har aldrig sagt att jag är guds bästa barn. Jag skrev också att jag har min hund lös, men att jag alltid kallar in honom när andra är i närheten och kopplar honom. Lös har jag bara honom utanför samhällen. Inne samhällen har jag det inte. I respekt för andra speciellt hundrädda, så du tycker de skulle hålla sig undan från parker och sånt, så de ska inte få se naturen för att du kan inte respektera dem. Det handlar om hänsyn.

Sen kan du kalla mig surkärring hur mycket du vill, du känner inte mig så varför skulle jag bry mig om det. Dock tycker jag du kan visa mer respekt och sluta kalla folk för sådana oförskämda saker.

Men du kan tjaffsa om att denna hund borde ha varit kopplad i all evighet, det kommer inte ändras eftersom det redan skett.

ag har aldrig sagt att jag är guds bästa barn. Jag skrev också att jag har min hund lös, men att jag alltid kallar in honom när andra är i närheten och kopplar honom. Lös har jag bara honom utanför samhällen. Inne samhällen har jag det inte. I respekt för andra speciellt hundrädda, så du tycker de skulle hålla sig undan från parker och sånt, så de ska inte få se naturen för att du kan inte respektera dem. Det handlar om hänsyn.
Men du läser inte vad jag skriver..?!:confused:
Självklart ska/bör man kalla in sin hund om man tycker att det är bäst så, men man behöver inte sätta på koppel på den bara för det.
och Kassiopeja skrev själv att hon skulle ha kallat in och satt hunden vid sin sida om hon visste att den skulle springa fram, hon var helt enkelt inte uppmärksam nog-vilket hon även erkänt och bett om ursäkt för.

Ja om det är så att de som är hundrädda inte klarar av att hundar går lösa - Utan att de springa fram till dem givetvis - så bör de inte vistas där nej....
Nu talar jag enbart för egen del, då jag inte kan tala för de andra hundägarna. Men jag tänker ha min hund lös där jag får och kan ha det förutsatt att jag har bra lydnad på den.
För jag har lika stor rätt att gå i parken med min hund(lös om det är tillåtet)och njuta av naturen som vilken människa som helst, jag visar min hänsyn gentemot mina medborgare genom att se till att både jag och min hund sköter oss.

Tycker du borde tagga ner lite och inte gå på personangrepp.
Sen kan du kalla mig surkärring hur mycket du vill, du känner inte mig så varför skulle jag bry mig om det. Dock tycker jag du kan visa mer respekt och sluta kalla folk för sådana oförskämda saker.
Har inget gjort ngt personangrepp bortsett från att säga att du beter dig som en surkärring, för det tycker jag allt att du gör.
och uppenbarligen bryr du dig då du påpekar detta.

Senast ändrad:

Men du kan tjaffsa om att denna hund borde ha varit kopplad i all evighet, det kommer inte ändras eftersom det redan skett.

Att det inte förändrar något vet jag väl, det som är gjort är gjort. Men man kan hoppas att någon som läser tänker på att ha sin hund kopplad om de inte har riktig koll på sin hund.

Sen är detta ett disskussions forum så att det blir disskussioner om det är väl inte så konstigt?

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 507
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 951
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Var på promenad med hunden imorse. Han är fem månader, en Bichon Havanais, och väger dryga 3 kg. På en stig möter vi en bekant med hund...
Svar
8
· Visningar
2 211
Senast: Smulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv