Varför just höger fram på ridhäst?

Sv: Varför just höger fram på ridhäst?

Jo jag har hållt på med trav hela mitt liv så jag är medveten om det ;) Och för mig är det självklart att snabba tempon i vänsterkurva påfrestar, därför kör man många jobb i högervarv istället för att jämna ut det hela.

Fråga var ju på ridhäst.

Väldigt intressant om det stämmer det du skriver om vänstervarvet på unghästar.

*kl*

Är det skillnad mellan grenarna (vi tar tex dressyr, hopp, fälttävlan, hobby, distans) på hur ridhästarna utvecklar skada i framkotorna? Någon som har teori eller statistik på det? Vore väldigt intressant och se om det finns någon skillnad.

Skiljer det sig mellan hobby och proffsnivå på vart skadan hamnar? Pratar inte om antal skador totalt, utan procentuellt var de skadas oftast.

Det är jäkligt intressant det du och Gylle tar upp. Har man någon stans i utbildning tänkt på detta?? För att försöka förhindra skada? Jag tycker aldrig man hör nåt o detta, men bevisligen måste det ju vara ett problem iomed att det var så uppenbart att just höger fram utsätts för mer påfrestning. Överallt i hästsamanhang jobbar vi ju utifrån att stärka och förebygga skador.

Hur ser det ut i hästvärlden om man utgår från detta?? Belyser man just detta?

Eller rycker man på axlarna och jaja hästen blev halt, ''otur att det var i höger - hade lika gärna kunna vart vänster vad vet jag'', och sen tänker man inte mer på det?

Jag är mycket väl medveten om att man jobbar för att få hästen rakriktad, och fick man det är är det ju såklart bra. Men bevisligen så lyckas vi ju inte eftersom de blir halta på höger.

Senast ändrad:

Jag tänker på det med alla hästar jag rider in! Det är ju så otroligt tydligt på unghästarna (särskilt på Islandshästar där olikheten i styrka ofta leder till taktfel i gårngarterna). Men jag försöker inte fokusera på att stärka den "svaga" utan jag ser det som mitt jobb att hjälpa hästen att bli jämnstark. Jag försöker i regel inte fokusera på problem och svagheter utan på att få en positiv mjuk häst som har jämn bjudning i alla gångarter. Genom att jobba mycket med sidvärtsrörelser och övergångar från marken, utan ryttare så har hästen fått möjlighet att bli mer jämnstark utan mig på ryggen vilket förhoppningsvis leder till mindre ledproblem i framtiden:bump:

Sen ska man ju också ta med i beräkningen att alla skador fram inte är primära utan kan lika gärna vara en sekundär belastningsskada till följd av något annat.

Min f d häst fick kotledsinflammation hf till följd av en sparkskada på vänster bak.
Ett år senare fick han hovledsinflammation bf där och den primära orsaken satt i SI-leden.
Inget av dessa fallen hade ju något att göra med huruvida hästen eller ryttaren var höger- eller vänsterhänt men de hamnar säkert ändå i statistiken.

Absolut. Men liks förbaskat så är det höger fram det blir och som leder statestiken ;) Jag har inte bara pratat om ryttarproblem, och har absolut inte fått till svar att det beror på ryttaren heller. Utan att det kanske kan vara hästarna i sig som ofta är svagare i en än den andra sidan.

Det låter väldigt sunt! Det är lätt att fastna och fokusera på problemen och se svaga momenten i hästarna.

Jag håller med dig om det primära. Är det hö fram så är det ju inte ovanligt att den primära orsaken finns i vä bak. Men det är ju ändå så att det verkar finnas ett mönster med hö fram. Men visst kan man gå vidare och kolla om fler hästar har problem vä bak som ger problem hö fram:)

Om man som ryttare är högerhänt/högersidad - dvs starkare i hela högersidan kanske man lyckas aktivera höger bak bättre än vänster bak, vilket kanske leder till mer problem på vänster fram (diagonalt). Själv är jag högerhänt men har alltid haft en hårdare vänsterhand (har antagligen mindre pli på den) och mina hästar har oftare haft problem med vänster fram än höger. Samband? Ingen aning!

Sen är det som Gylle säger helt sant - de flesta hästar är som unghästar starkare åt vänster! Egentligen tror jag nog mer på den teorin.

Senast ändrad:

Jag tror det är för att de flesta hästar föds vänsterstarka dvs den vänstra sidan och vänster bakben är starkare. När vi börjar jobba dem på volt har de således svårare att arbeta med bakkärran korrekt i höger varv då höger bak i regel är svagare. Dvs de belastar framdelen med i höger varv. Även en häst som bara rids rakt fram har då jobbigare att bära vikten på höger bal---> belastar höger fram mer. Och en snedhet uppkommer.

Nu tänker du väl ändå lite fel? :)

Det är hö fram-vä bak, vä fram-hö bak.

De flesta hästar (enl min vet) är svagare i vänster bak och det orsakar trassel med höger fram.

Min första tanke är att påfallande många hästar verkar ha svårare att arbeta under sig/bära, med vänster bak vilket gör att de istället för att bära där gärna vill använda höger fram som "stödben".

Felet många gör i denna tråd är att de tror att hästarna är starkare i vänster för att de har lättare för att gå i vänster varv och har lättare för att vara formade åt vänster, det är precis tvärtom den mjuka "lätta" sidan på en häst är tvärtom den "svaga" sidan. Det är alltid den mjuka sidan som skall stärkas upp för att få de lika mjuka i den andra sidan, här ligger nog ett klassiskt fel som många inte är medvetna om.

Nu kommer ngt jag är väldigt intresserad av.. Hållbarhet och rehab i ridningen..

Det har gjorts studier på hur ryttare rider med. Nu minns jag inte helt. Men det var så att i stort sett alla alltid red samma varv på ridbanan/ridhus då de kom in på banan. Man red också mer i ena varvet. Och det var samma varv för de flesta. Oavsett högerhänthet etc.
De flesta högerhänta är ofta lite vridna till höger. Att man då, om man inte riktigt är medveten om det, hellre rider i höger varv är inte konstigt. Och då är risken större att felbelasta h f som då blir inner fram.

Ang mer häng i högerhand pga ökad styrka i den pga högerhänthet tycker jag man ska lägga till en annan faktor. Och det är att man har inte samma kroppsmedvetenhet och koordination i vänstern och man är högerhänt. Därför tar man då alltså ofta mer i vänstertygeln. För där är man inte snabb och känslig nog.
Jag rider ju rätt många olika hästar iom att jag jobbar som tränare. Och påfallande många hästar söker mer stöd i vänster tygel om de får.

Det man måste tänka på med ridningen är inte bara styrka och smidighet. Det viktigaste är något som hänger ihop med de två visserligen. Men det är det absolut viktigaste: balans!
Rider man hästen i balans går den inte sönder, om den inte är superdefekt.
Tyvärr får de flesta inte lära sig hur man rider en häst i balans genom svängar/på böjda spår.
Just därför måste veterinärer rekommendera raka spår i igångsättningar. Trots att själva svängarna inte är farliga om man gör det i balans.

Rider man ut offroad, riktigt så där i terräng som innebär lyfta ben, klättra, svänga runt träd mkt etc, så går hästen inte sönder iom att terrängen balanserar upp hästen naturligt. På ridbanan eller anlagda vägar så måste ryttaren göra det jobbet.

Att lära ryttaren precisionsplacera framben och balans i bogar/manke är något som fler borde jobba med. Många hästar kan räddas från slakt bara de rids så. Bara man får dem sluta hänga på inner fram.

Felet många gör i denna tråd är att de tror att hästarna är starkare i vänster för att de har lättare för att gå i vänster varv och har lättare för att vara formade åt vänster, det är precis tvärtom den mjuka "lätta" sidan på en häst är tvärtom den "svaga" sidan. Det är alltid den mjuka sidan som skall stärkas upp för att få de lika mjuka i den andra sidan, här ligger nog ett klassiskt fel som många inte är medvetna om.

Det kan till och med vara vanskligt att prata om stark och svag sida tycker jag. Det är att förenkla det hela för mycket. Vänster bak kan vara starkare att skjuta på med men svarare i bärkraft. I det fallet blir höger bak starkare att bära med, men har ett svagare påskjut. Det handlar om oliksidighet och de båda sidorna används ju på olika sätt. Man kan ju också spekulera i om det är den ena sidan som har svårt att sträcka ut muskulaturen för att länga sig eller den andra sidan som har svårt för att dra ihop muskulaturen och korta sig. Svaret är inte helt givet.

Nu kommer ngt jag är väldigt intresserad av.. Hållbarhet och rehab i ridningen..

Det har gjorts studier på hur ryttare rider med. Nu minns jag inte helt. Men det var så att i stort sett alla alltid red samma varv på ridbanan/ridhus då de kom in på banan. Man red också mer i ena varvet. Och det var samma varv för de flesta. Oavsett högerhänthet etc.
De flesta högerhänta är ofta lite vridna till höger. Att man då, om man inte riktigt är medveten om det, hellre rider i höger varv är inte konstigt. Och då är risken större att felbelasta h f som då blir inner fram.
Intressant. Det har jag inte hört förut. Jag är kärringen mot strömmen i det här fallet för jag är högerhäst och rider bäst i vänster varv.

Jag tänkte lite fort när jag skrev men det är inte just på svag och stark diagonal jag tänker utan mer komplext. Jag citerar bigganl, hon skrev som jag tänker fast hon är uppenbarligen mer verbal:p
Det kan till och med vara vanskligt att prata om stark och svag sida tycker jag. Det är att förenkla det hela för mycket. Vänster bak kan vara starkare att skjuta på med men svarare i bärkraft. I det fallet blir höger bak starkare att bära med, men har ett svagare påskjut. Det handlar om oliksidighet och de båda sidorna används ju på olika sätt. Man kan ju också spekulera i om det är den ena sidan som har svårt att sträcka ut muskulaturen för att länga sig eller den andra sidan som har svårt för att dra ihop muskulaturen och korta sig. Svaret är inte helt givet.

Kan oskicket att rida på kanten av vägarna vara en bidragande orsak?

Ptr

Nu blir jag väl halshuggen! Men kotledsinflamationer osv kommer väl oftast på dom som harvar runt, runt, runt i ridhus eller paddock. Inte av dom som faktist rider ute mycket längst vägar och skog och mark.

Ha ha inte halshugger jag nån för att de har en annan åsikt!

Nu tycker jag visserligen att du har både rätt och fel. De som rider riktigt mycket ute de har i flera fall fått lära sig den hårda vägen vad som händer om man rider timavis på höger sida av vägen.

Sen finns det de som har som största intresse att harva runt runt i ridhus/paddock. En och annan av dem har haft som åsikt att om man alltid rider på rätt sida av vägen så kommer hästen att springa där om den kommer lös.

Jag tror faktiskt att man kan lämna en hel del av diskutionen bakom sig genom att titta på ev ensidigheter i vad vi gör med våra hästar. Jag har tex som vana att köra mycket med vänster hand som körhand och höger som hjälphand, då jag numer är mest högerhänt. Försöker växla, ett tu så är tömmen tillbaks. Detta gör att hästarna gärna vill gå lite ställda mest åt ena hållet (samt att husse får ont i ryggen).

Så min tanke är att det inte beror så mycket på vad vi gör utan hur vi gör. När vi rider lätt, tenderar vi sitta på det obekvämaste delen i steget eller tvärtom? Osv

Kan vi alla hjälpas åt att hitta sådana saker hos oss själva och dela med oss till varann så kan vi nog tillsammans undvika mycket elände med snedförslitningar både på oss ryttare/kuskar och våra hästar.

Sen finns det mer att fundera på, men det får några hovslagare av olika sorter reda ut ang vinklar och ställa isär och inte samt tendenserna till det i olika "discipliner".

Ptr

Jo jag har hållt på med trav hela mitt liv så jag är medveten om det ;) Och för mig är det självklart att snabba tempon i vänsterkurva påfrestar, därför kör man många jobb i högervarv istället för att jämna ut det hela.

Fråga var ju på ridhäst.

Väldigt intressant om det stämmer det du skriver om vänstervarvet på unghästar.

*kl*

Är det skillnad mellan grenarna (vi tar tex dressyr, hopp, fälttävlan, hobby, distans) på hur ridhästarna utvecklar skada i framkotorna? Någon som har teori eller statistik på det? Vore väldigt intressant och se om det finns någon skillnad.

Skiljer det sig mellan hobby och proffsnivå på vart skadan hamnar? Pratar inte om antal skador totalt, utan procentuellt var de skadas oftast.
Jag tror oxå på att övervägande delen av ryttare inte bara är högerhänta utan högersidiga. Man är för stark i höger sida o kompenserar det genom att rida s-mre i hö. varv.

Även farten samt avsaknad av pauser gör sitt.

De förbannat små volterna som man nu även longerar helt obalanserat i är illa.

I m¨ånga kretsar känner man inte till tillväxtzonerna förslutning dvs när de är väldigt sköra.

Gylles förklaring är ju oxå logisk.

när hästarna byter mansida har man tillfälligt lyckats vända den mjuka sidan.

Liksidighet är ett ständigt mål o svårt.

Tänker inte halshugga dig men jag håller inte med. :)

Säger som ptr att det troligen har mer med hur vi gör än vad. En duktig ryttare kan rida sin häst på bana 7 dagar i veckan utan skador medans en mindre duktig ryttare säkert kan rida sönder en häst oavsett vart den rider.

Sen är min personliga åsikt att det krävs en hel del för att rida sönder en från början frisk häst och att det oftast är fler faktorer inblandade isåfall som t ex dåligt inpassad utrustning. OCH återigen lyfter jag upp det här med att hov- och kotledsinflammationer många gånger är sekundära och kommer av att hästen försöker avlasta något annat. T ex kan många diffusa ryggproblem ta sig uttryck i skador fram och då spelar det ingen roll vart man rider.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka