Varför just höger fram på ridhäst?

Nominous

Trådstartare
Satt och läste en artikel om hästhälsa ur tidningen Stall Magasinet för någon dag sedan. I den så hade statistik från ATG-klinikerna sammanställts om trav/galopphästars vs ridhästars hälsa och sjukdomar.

Bland annat så var en punkt att trav och galopphästar hade övervägande oftast kotledsinflammation vänster fram eller båda fram, medan ridhästar istället hade höger fram eller båda fram.

Trav och galopphästar hånger det nog alledles säkert ihop med snabbjobb och lopp går i vänstervarv och då blir ju vänsterkurvorna väldigt påfrestande. Det tycker jag inte alls är konstigt.

Men det jag funderar över är ridhästarna. Varför höger fram? Vad gör att det är just höger fram? Det stod ingenting om varför i denna artikel utan bara hård statistik på att det var så. är det slumpen som gör att det ''råkar'' vara höger fram på dem (ett av benen måste ju vinna statistiken såklart) eller finns det ett samband med något? Höger ledde trots allt ganska stort över vänster. Det var inte bara nån fjuttig procent som jag förstod det. Om man jämför med tes trav och galopphästar så känns det ju så självklart varför vänster fram leder skadestatistiken.

Tankar och idéer??:) Tycker sånt här är väldigt intressant!

Om jag tittar på min egen så är det just höger fram som blir lite överansträngd om det är nåt ben som blir det. Nu är jag tämligen säker på att det kommer från vänster bak, men ändå.. Tillfällighet?

Senast ändrad:
Sv: Varför just höger fram på ridhäst?

Jag vet inte. Men väldigt intressant! Hur slår det ut på höger fram? :)

Hårdare i den handen, lutning eller nåt sånt..?

Jag har själv ett ticks med högerhanden, men inte med vänster, jag kramar gärna lite extra om den tygeln i tid och otid, även om jag är väldigt medveten om det så lyckas jag inte sluta helt.

Hästarna är ju också "sneda", kan det ha att göra med att väldigt få ryttare (om ens någon) verkligen lyckas rakrikta hästen?

*kl*
När jag rider på bana är jag alltid noga med att sitta ned på rätt sittben. Dvs. det blir nog 50/50 på höger/vänster fram. Men när jag rider ut, har jag kommit på mig själv att jag gärna sitter ned på höger fram när jag travar. Kanske för att man, som någon skrev, är högersidig/högerhänt själv :confused:

Hästarna är ju också "sneda", kan det ha att göra med att väldigt få ryttare (om ens någon) verkligen lyckas rakrikta hästen?

Men varför blir det just höger då? är det enbart pga att vi är högerhänta? Kan det vara så ''enkelt''?

kl

Tror också att det har att göra med att de flesta är högerhänta. Vi som människor är starkare i höger och jag tror att det kan påverka ridningen. Det stämmer på mig iaf:)

Tror att detta börjar redan när vi börjar leda hästen som de flesta (?) gör från vänster sida. Hästen lär sig redan där att skjuta ut höger bog och ta mer stöd på höger sida av halsen. Tror jag:)

Senast ändrad:

Hästar är ofta sneda åt något håll och de flesta ryttare är högerhänta. Den vanligaste kombinationen är då att det blir hälta på höger fram men det kan såklart bli olika varianter också.

Svar alla:

Jag köper helt klart att det kan ha att gör med att vi är högerhänta, men kan någon utveckla vad det är som händer i ridningen som gör att hästen blir halt av att vi är starkare i högersidan?

Var bara en fundering från min sida, att det hade att göra med att de flesta är högerhänta:) Hästar är ju också "höger- eller vänsterhänta". Kan det vara så att det även i hästarnas fall är vanligare med "högerhänt":idea:

Jag kan bara svara utifrån mig och min häst. Jag blir lätt låst i höger hand, Misty hänger då gärna i den och vill gå ut till den tygeln. Automatiskt petar hon då gärna ut bogen åt höger, då spretar gärna vänster bak ut och tyngden hamnar på höger fram.

Så summan av kardemumman i mitt fall är att jag hela tiden måste se till att bakbenen är där de ska och inte låta henne lägga sig på höger tygel. När jag rider på böjt spår måste jag putta över hö bog i varje steg så inte den hamnar i high chaparal:o

Så påverkar min styrka i höger min ridning iaf:)

Minst 90% av råa unghästar är klart formade åt vänster är nog vanligast att de tom ligger rundade åt det hållet i livmodern för när jag tänker efter så är faktiskt alla jag sett som nyfödda som varit skeva formade åt samma håll.
Det finns en anledning till att man har löshoppningen i vänster varv till unghästar för det är nästan alltid den galoppen de har lättast för (och gissningsvis då även väljer i hagen), har nog genom alla år bara haft två hästar vad jag kommer ihåg som var tvärtom hade mkt enklare för höger än vänster.

Att trav och galopp inte har samma beror ju på att de går på bana i samma varv och därav får belastningen utifrån det.

Kan oskicket att rida på kanten av vägarna vara en bidragande orsak?

Ptr

Svar alla:

Jag köper helt klart att det kan ha att gör med att vi är högerhänta, men kan någon utveckla vad det är som händer i ridningen som gör att hästen blir halt av att vi är starkare i högersidan?

Jag köper inte att det är pga högerhänthet!

Jag är vänsterhänt och min kompis högerhänt. Ändå har vi precis samma snedhet i kroppen (vi går hos samma sjukgymnast).

Tror mer på att hästarna oftast är höger/vänstersidade (eller vad man nu säger :D jag vet inte åt vilket håll som är vanligast heller :p) och att vi är kassa på att rida dem mer liksidiga i förhållande till belastningen vi utsätter dem för :)

Minst 90% av råa unghästar är klart formade åt vänster är nog vanligast att de tom ligger rundade åt det hållet i livmodern för när jag tänker efter så är faktiskt alla jag sett som nyfödda som varit skeva formade åt samma håll.
Det finns en anledning till att man har löshoppningen i vänster varv till unghästar för det är nästan alltid den galoppen de har lättast för (och gissningsvis då även väljer i hagen), har nog genom alla år bara haft två hästar vad jag kommer ihåg som var tvärtom hade mkt enklare för höger än vänster.

Att trav och galopp inte har samma beror ju på att de går på bana i samma varv och därav får belastningen utifrån det.

Intressant!

Var bara en fundering från min sida, att det hade att göra med att de flesta är högerhänta:) Hästar är ju också "höger- eller vänsterhänta". Kan det vara så att det även i hästarnas fall är vanligare med "högerhänt":idea:

Jag håller med dig (och gylle). Hästar har precis som vi människor och f.ö. hela naturen en sidan som dominerar i mer än 90% av fallen. Växter slingrar sig nästan alltid åt samma håll. Finns en hel vetenskap som handlar om det här fenomenet (kiralitet) inom kemin.

Jag tror det är för att de flesta hästar föds vänsterstarka dvs den vänstra sidan och vänster bakben är starkare. När vi börjar jobba dem på volt har de således svårare att arbeta med bakkärran korrekt i höger varv då höger bak i regel är svagare. Dvs de belastar framdelen med i höger varv. Även en häst som bara rids rakt fram har då jobbigare att bära vikten på höger bal---> belastar höger fram mer. Och en snedhet uppkommer.

Hej!

Nu är min häst förvisso inte kotledare men väl problem med framför allt höger framhov. Jag är vänsterhänt..

/Lavinia, vars tränare anser att pållan är stelare rent generellt i höger och därför belastar höger fram mer (på nåt vänster, minns inte allt hon sa, det var nog 1 år sen nu)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka