Sv: Varför just den hingsten?
Jaha då kommer jag med en arab
Hingsten i fråga valde jag mkt dels för hans stam, hans pappas avkommor ligger på 5 i topp på både utställningslistan och ridlistan, och han är den enda kan jag tillägga, pappan är även ridmeriterad själv, mamman är oxå ridmeriterad samt utställd, morfar är us national champion och så är det massa mer champions...
hingsten själv har allt bra som min häst saknar, bra halsansättning, lååång hals, han har även mkt kort stark rygg, det har förvisso min märr med, men hon har tendens att vara något sänkt, dock inte i rörelse. Han har även mkt korta kotor, och min märr har långa, i övrigt är han väldigt välbyggd.
Det som kanske var uteslutande var en av hans avkommor, denna avkomma har samma mamma som min märr så hon avspeglar ju ganska så mkt hur fölisen kanske kan komma att se ut, iaf så har denna avkomma blivit reserv champion på sina 2 första utställningar, samt att hon är nu såld till dubai arabian stud, vilket är oootroligt fint för en arab som ni säkert förstår!
sen har jag även fått lära mig att man ska välja en hingst som är så lik sin märr som möjligt men inte har hennes nackdelar, och ja, de är väldigt lika! Han är rejäl men samtidigt väääldigt lätt i typen, han själv är reserv champion, men det är det enda och han är bara 4 år, nästa år kanske han kommer ställas ut igen och ev ridas in (ägarna har fått barn igen så de har väl inte haft tiden att rida in honom än antar jag, men det är ju inget ovanligt att araber rids in när de är över 4 år)
Jag vill säga att bilden inte är min utan den är tagen av Pamela moell
vad tror ni om mitt val, verkar det genomtänkt?