Varför just den hingsten?

Vanilj_hallon

Trådstartare
Hej,
tänkte att vi kunde starta den tråd där
vi motivera årets hingstval. Alltså, varför har
ni just valt den hingsten? För/nackdelar?

Roligt att höra vad ni tänkte på när ni valde hingst!

(Lägg gärna in en bild på den valda hingsten

Sv: Varför just den hingsten?

Jag kan börjar:

I år har vi valt den nygodkända hopphingsten
Dee jost van Dyke f04 Colour Rubin - Irco Marco).
Eftersom det förmodligen är hans enda säong på färskt
här i Sveriger så får man passa på. Han har ett stort
hopp, mkt bra teknik, är harmonisk med en cool teckning.
Vi var ute efter en hopphingst och eftersom han dessutom
på "vår" station så tänkte vi "Varför inte?". Dee jost kmr förhoppningsvis blir en "OS-häst", Det är även kul att prova
något nytt. Hans avkommor kmr nog att blir efetrtraktade.

DSC_0145.JPG

Vi valde i år Alligator Fontaine.

Vi är ute efter en hopphäst och valet föll på honom mycket för att han är en mycket meriterad hingst som redan har OS avkommor. Att han dessutom tyvärr lämnar Sverige i år gör att valet var enkelt.

Jag tycker att det är en hingst med mycket snygg sida och enormt hopp. Han är dessutom släkt med den underbara hingsten I Love You! Och har meriterade föräldrar i alla led

alligator_01.jpg

Alligator2.jpg

Jag har i år använt mig utav en ren Trakehner hingst, en pampig fux hingst efter Ivernel undan en Caprimond dotter.
Han heter SCHÖNBRUNN, och kom till Sverige i år.

Denna mkt vackra, flotta hingst med otroliga rörelser har jag lagt på mitt hannoveranar sto (Wonderland - Werther), i hopp om att jag får ett stoföl, som jag kunde gå vidare med, och sedemera lägga Rubinstein I blod på.:love:
Men blir det ett hingstföl så är han mer än välkommen, och då får vi se, om vi hittar en värdig utbildare till hans framtid.

Man måste få, drömma lite , eller hur?;)

hingst nr 1 var egentligen mitt andrahandsval till stoet e. Bourbon u. Bristol Cream-Kew Gardens xx-Brabant, som jag lånat magen på i år, men då förstahandsvalet ej fanns tillgänglig när hon blev brunstig så blev det Blue Hors Leredo e. Leandro (Landgraf)-Rafa L som jag hoppas förärver det jag såg av honom på Blue Hors hingstvisning i våras. Leredo hade 10:a på trav på hingstvisningen, och han rörde sig med en otrolig lätthet och såg väldigt ridbar ut tyckte jag. Stoet har själv bra gångarter, visad med 8or rakt igenom, och jag hoppas såklart de kan förbättras ännu mer med den hingsten. Hingsten har en multistam, vilket jag tycker är intressant då stostammen lämnat många tävlingshästar i både hoppning och dressyr. Har ingen bild, men en filmsnutt från hingstvisningen http://www.dropshots.com/Horses2#albums/BlueHors-08/2008-04-05/15:26:20

hingst nr 2, Stalypso e. Stakkato-Calypso II, har jag spanat på i ett par år och jag hade tänkt köra stoet e. Turban Rose u. Diavolezza-Midas-Steinpilz xx till Tyskland för att få en avkomma med gröna papper med honom innan jag fick reda på att han togs in i år. Hingsten är en liten gummiboll som jag tror kan komplettera mitt stora sto bra, hans härstamning är också kanon för hoppning, tillsammans med stoets stam, som är 5 generationer hopphärstamning, så tror jag det kan bli en bra hopphäst. Jag blev såklart väldigt glad när han togs in, dock har stoet ej konstaterats dräktig med honom ännu, väntar nu spänt på en sista 17 dygns koll efter några tidigare försök. Är hon ej dräktig denna gång lutar det åt en Tysklandsresa för hennes del kommande vår, jag har hotat henne med det, så jag hoppas nu att hon kniper;)
Jag har ingen bild eller film själv, vill man se honom finns han här http://www.gestuet-groenwohldhof.de/cms/de/media/video_html/Stalypso_video.html

Båda hingstarna har fått runt 10 ston i Sverige år, så kan nu den sista ta sig så får jag avkommor med inte helt vanliga härstamningsmässigt, men i mina ögon är det bra härstamningar för vidare avel. Blir det hingstavkommor säljs de förr eller senare.

Ja, drömma om "superavkommor" kan man ju alltid:angel:

Senast ändrad:

Till Olga blev det till slut slumpen som valde hingst, har länge tittat på Loredes till henne men förra året fanns han inte tillgänglig och i år så tyckte jag att villkoren inte var så fördelaktiga så jag valde en annan hingst, där dagen D var inne så gick det inte att få sperma från den tilltänkta hingsten utan det blev Loredes istället. :love:
Jag tror han passar henne bra, han är högre och längre samt har en bra front, vilket alla är tre saker som fattas på stoet, i övrigt rör dom sig mycket gott båda två och det blir dessutom linjeavel på High Top i tredje led. Det blir bra mycket fullblod i avkomman men jag tror stark på en trevlig gångarts häst med mycket rörelser.

Till Grå ville jag ha en hingst som både rör sig och hoppar väl samt med ett gott rykte om sig gällande tempramentet. Så det blev Laptop. De kompletterar varandra bra i övrigt så jag tror det kan bli bra, dock tror jag inte fröken är dräktig. Brunst väntas till nästa helg, om den inte dyker upp kollas hon på söndag.

Jag valde PRE hingsten Bonic II till mitt sto.
Han e ju inte bara snygg men har ett härligt temperament, fint steg och arbetsvillig.
Nackdelen var att han har ganska lång rygg och det har mitt sto också.
Men för övrigt väldigt nöjd över mitt val och hoppas på en liten
bebis nästa vår/sommar.

Till första stoet e:Gaugain de Lully-Elizar hade vi tänkt oss Blue Horse Rush Hour men när det var dags för beställning hade de beslutat att man var tvungen att åka till Gränsbo vilket inte alls funkade för oss så valet föll på Loredes som var vårt andrahands val. Lite storlek och hans gång tror vi passar stoet.
Till sto nr 2 e:Camaro M-Ahorn-Sit This One Out-Nimmerdor blev det Stalypso. Blev så lycklig när jag hittade honom via en tråd här på buke då han bara kändes helt rätt till stoet! Liten, lite korta linjer, hoppar som en gummiboll, rör sig VÄLDIGT trevligt och är så fin! Perfekt till henne! Tack till den som startade tråden om honom och Quintender! Hon är seminerad två gånger och ska kollas i veckan så vi håller tummar och tår!!!:love:

Jaha då kommer jag med en arab :D

Hingsten i fråga valde jag mkt dels för hans stam, hans pappas avkommor ligger på 5 i topp på både utställningslistan och ridlistan, och han är den enda kan jag tillägga, pappan är även ridmeriterad själv, mamman är oxå ridmeriterad samt utställd, morfar är us national champion och så är det massa mer champions...

hingsten själv har allt bra som min häst saknar, bra halsansättning, lååång hals, han har även mkt kort stark rygg, det har förvisso min märr med, men hon har tendens att vara något sänkt, dock inte i rörelse. Han har även mkt korta kotor, och min märr har långa, i övrigt är han väldigt välbyggd.

Det som kanske var uteslutande var en av hans avkommor, denna avkomma har samma mamma som min märr så hon avspeglar ju ganska så mkt hur fölisen kanske kan komma att se ut, iaf så har denna avkomma blivit reserv champion på sina 2 första utställningar, samt att hon är nu såld till dubai arabian stud, vilket är oootroligt fint för en arab som ni säkert förstår!

sen har jag även fått lära mig att man ska välja en hingst som är så lik sin märr som möjligt men inte har hennes nackdelar, och ja, de är väldigt lika! Han är rejäl men samtidigt väääldigt lätt i typen, han själv är reserv champion, men det är det enda och han är bara 4 år, nästa år kanske han kommer ställas ut igen och ev ridas in (ägarna har fått barn igen så de har väl inte haft tiden att rida in honom än antar jag, men det är ju inget ovanligt att araber rids in när de är över 4 år)

Jag vill säga att bilden inte är min utan den är tagen av Pamela moell

peppe072web.jpg

vad tror ni om mitt val, verkar det genomtänkt?

Vi har valt Admiráll från Skáneyland till Svala från Rudet som är ett vackert, lättbyggt femgångssto.
Han är en jämn hingst (8,0 för alla exteriöregenskaper), fyrgångare med stora rörelser. Hans mormor är elitstoet Hrina Vigdís som jag gärna vill ha in, och jag gillar hans stam i övrigt. Gott lynne, och färgen är ett plus. Spännande att använda en nygodkänd hingst (fast han har haft begränsat betäckningstillstånd tidigare).

Admirll76.jpg

Admirlltlt.jpg

Till första stoet e:Gaugain de Lully-Elizar

Måste bara fråga är stoet möjligen De Lully ? Om så är fallet så är det goda vänner till familjen som fött upp henne och jag red in henne som 3 åring (har för övrigt även ridet hennes mamma mkt genom åren).

Vårt sto är e Midt West Ibi-light - Rex. Hon är något lågställd och lång och vi valde Flyinge Qalle av flera orsaker. 1. Han ska passa till långa ston, 2. han är efter Quite Easy som vi har en avkomma av som är väldigt trevlig. 3. Han är en sk multitalang och vi hoppas få en trevlig ridhäst som man både kan rida dressyr och hoppa med. 4. Han är tävlad = fungerar mentalt på en tävlingsplats. 5. Han hade 100% dräktighet förra året när vårt sto strulade och inte blev dräktig så vi ville inte chansa med något osäkert kort. Och sist men inte minst så tycker vi att han är snygg och trevlig modell.

Slänger in en arab till då; har valt Elcatero eftersom han är så välmeriterad, har de kvaliteer som jag söker hos en arabhingst och har lämnat avkommor som har gjort bra ifrån sig inom galopp och distans.
Jag tycker att en arabhingst ska ha bra exteriörpoäng och ha gjort bra ifrån sig inom någon disciplin, gärna inom "uthållighetsfacket" eftersom uthållighet är ett kännetecken för araben.
Om han sedan inte vinner championatet på arabernas RIKS är tämligen oviktigt för mig. En häst springer inte långt på ett typat huvud och en vacker svanhals....

Kanske lite blind om du menar mig för det är Flyinge Qalle som vi betäckt med.

Måste bara fråga är stoet möjligen De Lully ? Om så är fallet så är det goda vänner till familjen som fött upp henne och jag red in henne som 3 åring (har för övrigt även ridet hennes mamma mkt genom åren).

Åh vad skoj! Ja det är hon! Berätta så mycket du kan om henne och hennes mamma! Hon står nu hemma hos ägarinnan men jag ska snart hämta hem henne. Kommer att leasa henne för att ta föl på henne och detta året så ställde ägarinnan upp och körde henne till station på hennes hemmaplan. Vi bor ca 35 mil bort, men nu är hon dräktig och ska få komma till oss!
Väntar spänt på info!!!!:laugh:

nej men oj :eek:

Thee Apprentice heter han :D haha glömmer man det viktigaste!

Slänger in en arab till då; har valt Elcatero eftersom han är så välmeriterad, har de kvaliteer som jag söker hos en arabhingst och har lämnat avkommor som har gjort bra ifrån sig inom galopp och distans.
Jag tycker att en arabhingst ska ha bra exteriörpoäng och ha gjort bra ifrån sig inom någon disciplin, gärna inom "uthållighetsfacket" eftersom uthållighet är ett kännetecken för araben.
Om han sedan inte vinner championatet på arabernas RIKS är tämligen oviktigt för mig. En häst springer inte långt på ett typat huvud och en vacker svanhals....

Men det betyder inte att han springer sämre heller :idea: bara för att en häst är vacker så betyder det inte att den är dålig som många verkar tro, samtidigt är automatiskt alla fula araber bra brukshästar.... hellerhur :angel: nej jag vill ha både en vacker och användbar häst!

Jag tycker faktiskt elcatero är jätte fin, men han passar inte på mitt sto helt enkelt, har jag nångång ett sto som kanske passar honom så är chansen stor att det blir han faktiskt. fast chansen är stor att det kanske kan bli tex elton oxå, tycker han är grymt snygg, både på marken och framför vagnen :d

finns många läckra att välja mellan :D

Jag har valt följande hingstar:

1. Highcruiser, till mitt Kaliber- Diamant sto.
Hon har väldigt mkt fördelar, men lämnar avkommor som inte är jätte moderna i typen. Jag har därför letat efter en gångartshingst med god typ, som jag även tror nedärver det. Jag tycker inte att Highcruiser själv är jätte kul, men han kommer ur ett mkt starkt möderne och han är e. en hingst som ligger mkt högt i typindex. Hans morfar är dessutom en fantastisk fullblodshingst som jag gärna ser i dressyrhästar. Därför tror jag att det finns mkt bra gener i honom, som jag hoppas han kan föra vidare. Nackdelen är att hans sämsta gångart är skritt, det är mitt stos också.

2. Don Romantic, till mitt Rubignon- Ampere sto.
Hon har tre bra gångarter och en väldigt fin typ, men är lite kort i sina linjer. Jag ville därför ha en gångartshingst som lämnar lite mer långlinjerat. Årets avkomma e.Don Primero är dessutom väldigt fin så jag linjeavlar gärna på Donnerhall igen. Enda nackdelen som jag ser med DR är storleken då även mitt sto är stor, tyvärr gillar jag inte färgen heller...

3. Songline xx, till mitt xx-sto e.Mas Media- Precocius.
Detta ska bli vår första galoppör och jag kan inget om fullblodsavel, har försökt att fråga runt lite, men har inte rätt kontakter. Tog därför en hingst som ligger högt i topp på allt och som dessutom ser rätt trevlig ut. Han finns på hyffsat avstånd då det är naturlig betäckning som gäller och har även lite storlek.
Framtiden får utvisa om det var ett bra val till mitt sto.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 087
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 875
Senast: Kajsalisa
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 897
Senast: thoora
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
262
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka