Varför inte hösilage till fånghäst?

Sv: Varför inte hösilage till fånghäst?

Tack! Ja, det är egentligen det enda jag vill, att min önskan respekteras. Jag köper ju själv maten åt honom så eg vet jag inte varför det ska vaar så mycket "suck" och "himla med ögonen" när jag säger att han ska ha den maten jag har köpt och inget annat... Skulle han som stor häst få ett anfall till så KAN det vara slut! Det är inte ens en löjlig kostnadsfråga, det är en fråga om liv eller död och då vill jag iallafall vara så säker jag KAN vara... Hans mamma blev avlivad pga svår fång, och ev ärftligheten är inte heller helt utredd än vad jag förstår.

Jag tror absolut att det är som du säger, lite dåligt med kunnskap kring hösilage.
Att det "verkar" som fånghästar tål hösilag sämre kan bero på så mycket. En stor del tror jag är att folk har balar öppna för länge så nerbrytning påbörjas och stör en känslig fångbenägen hästmage. + att då en ny bal blir jättestor skillnad mot den som börjat bli dålig.

Många har ju sina storbalar mer än en vecka. Efter 3-5 dagar börjar ofta viss nerbrytning/förruttnelse, beroende på ts.

Kanske hade ett balbyte innan nerbrytning börjat inte varit farligt.
Bara en tanke...............

Inget lite mer vetenskapligt svar?
:(

Lite mer desperat... Putteliputt!

Jag var på en föreläsning för ett halvår sedan med en duktig hovslagare. Han menade att i o med att man kan skörda hösilage vid vilken tidpunkt som helst på dygnet så kan hösilaget innehålla mycket fruktan om man har otur. Fruktanet stiger ju på natten vid kallare väder och bevaras då i hösilaget. Att jämföra med torrt hö som innehåller mindre fruktan just pga att mycket torkar bort. Usch, det är inte lätt det här med fång och mat...

Det finns foderföretagare som skördar hösilaget tidigt på morgnarna/förmiddagarna just för att minska risken för hög fruktanhalt. Tyvärr är det väl långt ifrån alla som tänker så.

Jag var på en föreläsning för ett halvår sedan med en duktig hovslagare. Han menade att i o med att man kan skörda hösilage vid vilken tidpunkt som helst på dygnet så kan hösilaget innehålla mycket fruktan om man har otur. Fruktanet stiger ju på natten vid kallare väder och bevaras då i hösilaget. Att jämföra med torrt hö som innehåller mindre fruktan just pga att mycket torkar bort. Usch, det är inte lätt det här med fång och mat...

Nu har man ju torktid på ensilage åxå och har man en hög ts-halt runt 70%, det som i folkmun kallas "hösilage" så är man ju väldigt nära hö. Sedan så är det ju inte så mycket kallare nattetid samt att man slår ju inte och rullar på en gång, samt att man mycket sällan slår nattetid. Dom flesta har ju minst ett dygns torktid innan rullning eller packning.

Kicki :)

Senast ändrad av en moderator:

Det finns foderföretagare som skördar hösilaget tidigt på morgnarna/förmiddagarna just för att minska risken för hög fruktanhalt. Tyvärr är det väl långt ifrån alla som tänker så.

Jag har inte läst tråden än en gång den är ju inte helt ny. Men jag har förstått det som att fruktanhalten är störst på morgonen förmiddagen. Hur menar du? Eller så har jag fattat fel.

Jag förstår inte hur det skulle kunna stämma då fermenteringen som sker i sillage bryter ner sockerarter.

fruktanhalten är som lägst tidigt på morgonen, så vill man ha sin fånghäst på bete någon stund per dag lär det vara säkrast den tiden.

Ok. Den undersökningen visar att sockerarter inte bryts ner.
Jag har trott på vad Ove Wattle (fångforskare) sa på en föreläsning.
Då sa han att hösilage borde vara bättre då det är lägre sockerhalt men det verkar som fånghästar ändå tål hösilage sämre, och hö verkar fungerar bättre, sa han.
Kanske menar han på något annat sätt som jag missförstod.
Samtidigt när man läser om silage så står det att sockerarter omvandlas i mjölsyraprocessen????????
Vad är då rätt och vad är fel i dessa olika uppgifter?
Cecilia Muller (grovfoderforskare) säger att det inte ska vara bättre eller sämre med det ena eller andra till fånghästar?

Vem ska man tro på?

min fånghäst får hösilage o har fått i många år... han har aldrig haft ett fångåterfall...

kan inte ge honom hö då han även är host häst o inte klarar dammet...

Studien stödjer ditt påstående i inlägg 30. Det var mer fruktan i grönmassan före ensilering än i höet före balning. I det ätklara ensilaget var dock fruktanhalten lägre än i höet.

Vad gäller Wattle så tror jag han menar att miljön i ensilagebal kan skifta så mkt från bal till bal vilket inte gäller i samma utsträckning för höbalar från samma skörd. Därför kan byte av ensilagebal vara en större foderomställning än byte av höbal. HH

Urklipp från http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf

Slutsatser
•Det fanns inga skillnader av glukos, fruktos och sukros mellan förtorkad grönmassa för hö, hösilage och ensilage. Förtorkad grönmassa för hö innehöll ungefär hälften så mycket fruktan som förtorkad grönmassa för hösilage och ensilage.

Höet hade högre innehåll av sukros och fruktan jämfört med hösilage och ensilage. Ensilage innehöll lägre fruktankoncentration än hösilage och hadeensilerats i större utsträckning. Hösilage hade högst glukosinnehåll.

Glukos-, fruktos-, sukros- och fruktaninnehållet i tarmvätska från hästar som
utfodrats med hö, hösilage och ensilage skiljde sig inte åt, och överlag var halterna väldigt låga.

Glukos-, fruktos-, sukros och fruktaninnehåll i tarmvätska från hästar som utfodrats med hö, hösilage och ensilage var lika före (0 h) samt 2, 4, 8 och 12 efter utfodring.

Intressant länk Helena. :bow:

;-)
Ja det tar lite tid att tolka sådana undersökningar. Man får läsa en stund inte bara ögna.

Jag tror också att Ove W pratar om miljöbytet i balarna i första hand. Frågan är dock vad som spelar in där och om miljön ändras medan balarna är öppna och att den tiden spelar in???

Studien stödjer ditt påstående i inlägg 30. Det var mer fruktan i grönmassan före ensilering än i höet före balning. I det ätklara ensilaget var dock fruktanhalten lägre än i höet.

Det var det jag var lite snabb att tolka vid snabbläsningen. Jag tog väl för givet att du skulle motbevisa mig med länken ;) :D
(man ska läsa noga i sådana undersökningar)

Glukos-, fruktos-, sukros- och fruktaninnehållet i tarmvätska från hästar som
utfodrats med hö, hösilage och ensilage skiljde sig inte åt, och överlag var halterna väldigt låga.

Glukos-, fruktos-, sukros och fruktaninnehåll i tarmvätska från hästar som utfodrats med hö, hösilage och ensilage var lika före (0 h) samt 2, 4, 8 och 12 efter utfodring.

Är det inte det här sista som är det mest intressanta? Det tycks inte spela så stor roll hur höga halterna är i fodret? Det verksr som alla fyra olika kolhydraterna bryts ner ganska snabbt i det försöket.
Eller gäller det bara hästar som inte har en tendens att utveckla fång? Jag trodde att dessa hästar hade svårt för att bryta ner fruktanerna. Men det har alla i studien klarat av.

Liknande trådar

Foder & Strö Vad ska man göra när man inte kan få sitt hösilage analyserat? Jag har mina hästar inhyrda och man har även mjölkgård.Vårens skördar...
Svar
2
· Visningar
732
Senast: lakrits
·
F
Hästmänniskan Jag väljer att ha ett hemligt nick för denna fråga då jag inte vill göra någon orolig eller göra att någon känner sig utpekad. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 341
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka