Varför inte hösilage till fånghäst?

Sv: Varför inte hösilage till fånghäst?

Nu har jag läst igenom arbetet en gång till. Det är möjligt att jag har tänkt fel i det jag skrev i inlägget före detta. Jag skriver gärna först och tänker sedan. Jag har märkt att det inte är så bra när det handlar om fång. Det är så komplicerat så det blir lätt fel.

Nej du har inte fattat fel om att tarmsaften från från hästar som åt fodret -hö- med mest fruktan inte innehöll mer fruktan än de som åt ensilage (med mindre fruktan). Det är utan tvekan en intressant observation.

Dock var mängden fruktan ändå låg jämfört med vad hästen kan få i sig från en tidig rajgrässkörd t ex. Här rörde det sig om mest timotej som är lägst på fruktan av våra vallgräs och inget rajgräs alls. Så man kan inte dra för långtgående slutsatser.

Vi får hoppas Möllers grupp fortsätter med studierna. HH

Nej du har inte fattat fel om att tarmsaften från från hästar som åt fodret -hö- med mest fruktan inte innehöll mer fruktan än de som åt ensilage (med mindre fruktan). Det är utan tvekan en intressant observation.

Dock var mängden fruktan ändå låg jämfört med vad hästen kan få i sig från en tidig rajgrässkörd t ex. Här rörde det sig om mest timotej som är lägst på fruktan av våra vallgräs och inget rajgräs alls. Så man kan inte dra för långtgående slutsatser.

Vi får hoppas Möllers grupp fortsätter med studierna. HH

Tack för svaret. Jag tänker inte dra några slutsatser alls. Men det är ändå intressant att det inte tycks spela någon roll vilket sorts foder som det handlar om. Jag har förstått det som att det är lite skillnad för hästar att bryta ner näringen i hö jämfört med hösilage/ensilage. Eller i alla fall går det inte riktigt till på exakt samma sätt.
Det verkade också som att det med tanke på fruktanhalten är bäst att ge sina hästar ensilage (om man nu ska dra några slutsatser). Men jag undrar om det verkligen är någon som ger det till hästar? Jag har fått för mig att det är bättre med den torrare varianten dvs hösilage? Även om skillnade kanske inte är klart definierad.

Senast ändrad:

Jag har förstått det som att den är som högst tidigt på morgonen.

Jag har förstått det som att den är lägst på sennatten, morgonen och tidig förmiddag! Hö bör slås före klockan 10 på dagen, fruktanhalten börjar inte sjunka förrän sent på kvällen.

Jag har förstått det som att den är lägst på sennatten, morgonen och tidig förmiddag! Hö bör slås före klockan 10 på dagen, fruktanhalten börjar inte sjunka förrän sent på kvällen.

OK. Jag ger mig. Jag tänkte på hur det är nu vid den här årstiden när det är kallt på nätterna. Då är det tvärtom dvs hög halt på morgonen och då förmodligen något mindre senare. Sedan har jag förstått det som att fruktanhalten beror på många olika faktorer och att det entligen är svårt att förutsäga hur hög den är.

OK. Jag ger mig. Jag tänkte på hur det är nu vid den här årstiden när det är kallt på nätterna. Då är det tvärtom dvs hög halt på morgonen och då förmodligen något mindre senare. Sedan har jag förstått det som att fruktanhalten beror på många olika faktorer och att det entligen är svårt att förutsäga hur hög den är.

Som jag förstått det så är det även denna årstid så att fruktanhalten stiger på dagen om det är sol. Gräset lagrar också fruktan som ett slags skydd mot frosten, blir det sedan sol på dagen lagrar det ytterligare fruktan, enligt den tidningsartikeln jag läste kan fruktanhalterna vid dessa förhållanden vara ca 5 gånger så höga som normalt.

Jag har läst att fem plusgrader är en bra riktpunkt. Under den temperaturen växer inte gräset och då blir fruktanhalten hög. När det sedan är minusgrader blir det ännu högre. Tack och lov så har vi inte så kallt här just nu.

Vår veterinär här säger att hon ser ett samband med den ökade användningen av hösilage till hästar och den lavinartade utvecklingen av fång som skett dom senaste åren.. Förr var fång väldigt ovanligt och drabbade i 99% av fallen endast överviktiga ponnyer.. Nuförtiden är det ju tom unghästar och stora hästar som drabbas.. Jag har själv sett 3-4 hästar som fått fång mitt i smällkalla vintern här i norrland och det borde ju inte vara möjligt.. En gissning är att det fructan som orsakar fång på något sätt blir konserverat i inplastade balar där det i skulltorkat hö försvinner? Plus att varje bal blir väldigt olika även om dom är från samma träda så det blir ett foderbyte varje gång man öppnar en ny bal..

/ Fredrik

Liknande trådar

Foder & Strö Vad ska man göra när man inte kan få sitt hösilage analyserat? Jag har mina hästar inhyrda och man har även mjölkgård.Vårens skördar...
Svar
2
· Visningar
732
Senast: lakrits
·
F
Hästmänniskan Jag väljer att ha ett hemligt nick för denna fråga då jag inte vill göra någon orolig eller göra att någon känner sig utpekad. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 341
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna