Varför inte hösilage till fånghäst?

A

acke

Snälla hjälp mig! Om någon jobbar med foder eller är speciellt kunnig, kan ni beskriva VARFÖR man inte ska ge hösilage till en fånghäst? En hästägare i stallet idiotförklarar och ser ner på mig när jag ber XX att inte ge min häst hösilage (argument: "därför att han har ätit gräs med munkorg i sommar", "han har vari bra i 2 år nu" och "tro inte på allt vet säger"!!). Snälla förklara på ett vetenskapligt sätt varför så jag kan slå det i huvvet på XX och kanske slippa se min häst stå och mumsa på deras hösilage? Helst hade jag sett att XX bara hade accepterat min vilja, men tydligen är h*n inte övertygad och då känner jag mig otrygg. Min vet har sagt att MAX 2 kg/dag KAN vara okej. Handlar det om Ts-halten, fructanhalt, protein, enzymer, "konserveringsprocessen" eller vad egentligen?

Det jag befarar mest är att XX har gett hösilage bakom min rygg och därför tycker att h*n vet att det inte är någon fara eftersom inget har hänt (??) men samtidigt inte kan berätta för att h*n vet att jag skulle bli skogstokig :mad:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför inte hösilage till fånghäst?

Jag jobbar inte med foder osv men har en fånghäst.

För min häst är det foderbytet som är del i det farliga. Problemet med ensilage är att varje bal kan ha silerat sig olika. Dvs det är ett litet foderbyte varje gång man öppnar en ny bal.

Kommer inte ihåg anledningen riktigt men vet att det var större risk med att ge en fånghäst hösilage! Så du har rätt.

Hoppas HH hittar till denna tråd och kan ge dig en ordentlig förklarning som du kan skriva ut o ta med till stallet!

Min fånghäst åt hösilage i vintras. Det blev till på köpet så olyckligt att jag fick byta från hö till hösilage ganska tidigt efter hennes fånganfall. Alternativet hade varit att ge henne av det hö som vi fick förstört, pga all fukt så möglade det. Jag lyckades inte hitta något hö utan bestämde mig för att det var bättre att ge henne ett bra foder.
Jag är inte expert på detta men tror som någon annan också gör att hösilage kan vara lite besvärligt eftersom det kan vara stor skillnad på balarna. Man ska vara försiktig med foderbyten till fånghästar. Men jag vet att många ger hösilage till fånghästar.

Min äter ochså hösilage! Men se till att göra ett långsamt foder byte gärna 3-4 veckor. Ge nån probiotika samtidigt.(Krafft Magtarm)

enligt vår klinik veterinär har det ingen betydelse om man ger hösilage eller hö till hästar med fång. ponnyn här har ätit hösilage hela sommaren (fick fång i våras pga. kortisonbeh.) vi kunde även ge lusern (om det behövdes) eftersom även det är ett grovfoder.

det har fungerat här iallafall.

För min häst är det foderbytet som är del i det farliga. Problemet med ensilage är att varje bal kan ha silerat sig olika. Dvs det är ett litet foderbyte varje gång man öppnar en ny bal.
Tror oxå det.

Man kan be om hösilage från samma gärde.

Jag ger ogärna hösilage- fd. fånghäst.

har oxå fått för mig att om silaget inte är skapligt torrt- att det kan bli påverkat av att det har fryst.

Anser inte att man kan se varje bal som ett "foderbyte"! Och visst beroende på ts-halt så kan ju ensileringsprocessen te sig lite olika men det är ju oftast så att man eftersträvar ungefär samma ts-halt hela tiden. Och om man torkar grovfodret så pass att man ligger runt 70% ts, det som i folkmun kallas för hösilage så har man ju i princip ingen process att tala om.

Kicki :)

Min fånghäst åt hösilag den vintern han stod konvalescetn (pga fången då) utan problem. Håller just på att vänja in honom just nu till vintern också.

Jag har också funderat på om det kan hända något med det när det fryser. Förra vintern hade vi bara torrare silage. Min häst tog inte skada av det. det var ju i och för sig inte minusgrader i vintras heller.

HH har tydligen inte hittat denna tråd men var inblandad i en tidigare när vi diskuterade hösilage eller hö till fånghäst. Efter vad jag förstod av hennes svar var det inte något problem att ge fånghästar hösilage med bra värde. Sedan är det ju givetvis så att det alltid ska vänjas in lååångsamt. Detta medför ju att det inte är lämpligt att fånghästar kan äta av andras hö eller hösilage i hagarna.

Okej vad bra att du kom ihåg vad HH skrev i den tråden. Jag kunde inte hitta tråden (söker man på fång eller hösilage får man ju fram en jäkla massa trådar).
Hmm jag hade helt klart för mig att det var säkrast att ge en fånghäst HÖ iaf.

Kommer ihåg det extra noga eftersom jag är en av dem som alltid förespråkat hö till fånghäst. Men man vet inte allt här i världen!;)

Då får jag väl hoppas att denne mystiske HH hittar hit! Verkar vara olika bud om sanningen... Men hittills litar jag ändå mest på min egen veterinär.

Fångforskare Ove Wattle har sagt att det verkar som fånghästar tål ensilage sämre än hö trots att det är mindre socker i ensilage. Att det kan bero på att olika balar har lite olika miljö som ger visst foderbyte när man byter bal.

Cecilia Muller forskare på grovfoder säger dock att det inte finns några bevis/forskningsrapporter, för att hö eller silage skulle vara bättre eller sämre till fånghästar.

Detta har jag fått direkt från ovannämnda personer.

*knappen*

Men alla är överens om att hur det än ligger till så är det ändå säkrast att hålla sig till hö, eller hur?

Att fodra med hösilage är ganska så nytt inom hästnäringen. Av den anledningen är det många som kan för lite om hösilage. I mitt stall tror en del på fullaste allvar att allt hösilage är samma hösilage dvs man behöver ingen tillvänjningsperiod när man får hösilage från annat parti än det förra. Dvs ena veckan kan man köpa från den ena bonden för att andra veckan köpa från den andra bonden och man kan hej vilt växla mellan sorterna utan att vänja in hästen. Deras resonemang är att allt hösilage/ensilage är samma.

Det bästa du kan göra är att du får ett parti grovfoder som är från samma del av ängen. Alla seriösa grovfoderproducenter har väldigt bra kontroll på vilken del av ängen grovfodret kommer ifrån. Tanken är att allt grovfodret i just det partiet är slaget och paketerat på samma dag. Risken är annars att man slår en del av ängen på tisdag och resten på onsdag. Sen paketerar man en del på torsdag och resten på fredag.

Det viktigast är att fodret är så homogent som möjligt så att hästen får samma grovfoder hela tiden.

Det finns inga studier eller bevis på att ensilage skulle vara sämre för fånghästar än hö (jag har i alla fall inte lyckats hitta några men detta kan ändra sig, man forskar ganska så mycket på fång nu för tiden).

Vad du kan säga är att du inte vill ha foderbyten till din häst hela tiden då du är väldigt nogran med att få ett homogent grovfoder. Sen så är det så att det är inte heller bevisat att hösilage fungerar lika bra för fånghästar som hö. Så där har du ett argument till. Nämligen jag vill vara på den säkra sidan tills motsatsen har bevisats.

Sen personligen så tycker jag inte att du skall behöva bevisa genom fakta att du inte vill att hästen skall ha hösilage. Det är du som ägare som bestämmer det, inte någon annan (så länge hästen inte far illa).

Så det bästa argumentet av alla borde helt enkelt vara "För att jag har bestämt så".

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Vad ska man göra när man inte kan få sitt hösilage analyserat? Jag har mina hästar inhyrda och man har även mjölkgård.Vårens skördar...
Svar
2
· Visningar
732
Senast: lakrits
·
F
Hästmänniskan Jag väljer att ha ett hemligt nick för denna fråga då jag inte vill göra någon orolig eller göra att någon känner sig utpekad. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 341
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka