Jag har också Roslagsrockard, förståss! Jag visade mina hästar på St Ekeby, en fruktansvärt dålig plats, det gick inte att komma in i ridhuset utana att lägga rockarden på sned, för dörren var för smal. Men så här gör vi jämt, sa funktionären! Så bara det var ju en bra test på temperamentet! Jag körde mest på fyrkantspår, galopp på hela spåret, men minskade på kortsidorna, gjorde volt i trav, inte i galopp. Jag kan absolut inte komma ihåg om jag ryggade eller ej, men det tror jag inte. Det var Sissi Lilja som var domare, en helt undebar person som gör allt för att man ska lyckas. Hon sa hela tiden hur jag skulle underlätta för hästarna - nästan som en ridlektion!
Jag fick börja med att köra i trav, det går oftast lättast att trava först och sedan skritta, så hästen får koppla av lite. Jag tror inte att jag visade någon halt heller, men mycket övergångar, både till närliggande gångart och ökningar/minskningar.
Ett annat "skojigt" moment var löshoppingen. Vi var först på dagen, och domaren visste inte hur högt en shettis ska hoppa!! När den första hade hoppat några halvhjärtade språng sa domaren Tack, och jag protesterade direkt och sa att hon skulle få hoppa högre. Det fick hon, och och när hon äntligen hade kommit igång och tog tag i dom högre hindren ja då var det färdigt. Så vi fick ganska dåliga poäng. En av funktionärerna hade en sele på magen med en nyfödd baby som skrek hjärtskärande. Så du förstår nog att det var en intressant upplevelse med kvalitetsbedömning!
Om du har möjlighet, så åk och titta i år. Man lär sig jättemycket på att titta på. Åk till en ponnykvalite´det är lite annorlunda med halvblod.