varför inte galopp i rockard?

I

I_Love_Humle

Lite dum fråga kanske, men... :crazy:
Varför inte galopp i rockard, vad är det som blir fel?? Blir det fel för hästen med ryggen, eller vad?! Har funderat på denna fråga länge! :confused:

Det beror ju på vad man har för rockard. Jag galloperar lite när jag kör med rockarden.

Det kan finnas tre anledningar att inte galoppera en häst med rockard.

Det ena är att vagnen är felbalanserad så att skaklarna skumpar upp och ner - men det måste man ju fixa för att köra med vagnen över huvud taget, oavsett gångart.

Det andra är att det krävs en häst som är ganska väl inkörd för att galoppera med vagn, en häst som är busig och slår bakut kan antingen träffa vagnen och bli rädd för ljudet, eller slå ett ben över skakeln och få panik.

Och det rtedje är om man har en häst som travtränas, då vill man oftast inte att den ska galoppera med vagn.

Men har man en väl balanserad rockard, och en lydig och välkörd häst, så går det utmärkt att galoppera med rockard.

Jag tränar mina hästar ofta i galopp framför rockarden, har aldrig hört att man INTE ska det.

Just därför tycker jag att det är konstigt att man på kvalitetsbedömningen ska galoppera med vagn i gångartsprovet. Hästarna är ju bara fyra eller i bästa fall fem år dvs oftast inte välkörda/vana hästar. Konstigt. :confused:

Jag har visat två av mina shettisar på kvalitén. Dom är inkörda som tvååringar, alltså körda i två år, och har gått jättebra. Man får ju inte glömma att det hela tiden finns en temperamentsbedömning, och den tycker jag är lika viktig som det andra. Om hästen inte går att köra i galopp, hur ska då galoppen kunna bedömas? Man kör ju på rakt spår, inga svåra vändningar, det domarna vill se är hästens förmåga att länga sig, korta sig, inga krusiduller. Så börja träna i tid du! Det kommer att gå jättebra!!

Vad bra att du skrev att du själv visat - då kanske jag kan få "bomba" dig med några frågor ;)

Jag har ju ett år på mig nu. Hästen som nu är tre år då, är körd mest rakt fram i skritt och trav. Väldigt lydig och står stilla bra i halterna. Har tyvärr inte tillgång till ridbana/ridhus på hemmaplan men ska börja köra lite i sommarhagen nu hade jag tänkt. Köpte en Roslagsvagn i går så det känns som träningen kan börja lite mer på allvar nu.

Vad hade du för vagn på kvalitén? Hur lång sträcka är galoppen? Är det bara galopp på rakt spår? Ingår ryggning? Hur går hela körprovet till?

Hoppas du eller någon annan har lust att svara på dessa frågor - det är första gången jag visar på kvalitén nästa år. :)

Jag har ett litet russto som är två år gammal, och henne tänker jag köra på kvalitén om två år. :)
Kul att fler och fler gör det, tycker jag, för det är en bra chans för små ponnyer att visa vad de går för!

Och i maratonhindren på tävlingar galopperar man ju - oavsett vagn!

:banana:

Jag har också Roslagsrockard, förståss! Jag visade mina hästar på St Ekeby, en fruktansvärt dålig plats, det gick inte att komma in i ridhuset utana att lägga rockarden på sned, för dörren var för smal. Men så här gör vi jämt, sa funktionären! Så bara det var ju en bra test på temperamentet! Jag körde mest på fyrkantspår, galopp på hela spåret, men minskade på kortsidorna, gjorde volt i trav, inte i galopp. Jag kan absolut inte komma ihåg om jag ryggade eller ej, men det tror jag inte. Det var Sissi Lilja som var domare, en helt undebar person som gör allt för att man ska lyckas. Hon sa hela tiden hur jag skulle underlätta för hästarna - nästan som en ridlektion!
Jag fick börja med att köra i trav, det går oftast lättast att trava först och sedan skritta, så hästen får koppla av lite. Jag tror inte att jag visade någon halt heller, men mycket övergångar, både till närliggande gångart och ökningar/minskningar.
Ett annat "skojigt" moment var löshoppingen. Vi var först på dagen, och domaren visste inte hur högt en shettis ska hoppa!! När den första hade hoppat några halvhjärtade språng sa domaren Tack, och jag protesterade direkt och sa att hon skulle få hoppa högre. Det fick hon, och och när hon äntligen hade kommit igång och tog tag i dom högre hindren ja då var det färdigt. Så vi fick ganska dåliga poäng. En av funktionärerna hade en sele på magen med en nyfödd baby som skrek hjärtskärande. Så du förstår nog att det var en intressant upplevelse med kvalitetsbedömning!
Om du har möjlighet, så åk och titta i år. Man lär sig jättemycket på att titta på. Åk till en ponnykvalite´det är lite annorlunda med halvblod.

Jag sitter i styrelsen i en ponnyförening som ska anordna en kvalitetsbedömning i år så jag hade tänkt att både titta och hjälpa till men samma dag är det en shetlandsutställning som vi anmält till. Om jag hinner efter utställningen så åker jag och tittar men det är tveksamt om vi hinner det. :(

Så ni travde alltså på kortsidorna och galopperade bara på rakspår?

Ska erkänna att jag är lite nervös för att galoppera med min galning till hingst i vagn... :D

tror att det kommer att gå utmärkt för dej att galoppera med epus med vagn!
men om du är osäker kan du sätta på en slagrem om han får för sig att bocka lite i glädjen över att galoppera .. :)
det är kanon att kondis träna dem i galopp, det är bara att rulla på. ( o sedan är det skitkul att vara ute o busa lite o sladda i kurvorna .. :angel: )

Om du är nervös för att galoppera din hingst med vagn så kan det kanske vara en idé att galoppträna honom mycket med tömkörning och longering. Lär honom att man inte rusar iväg i galoppen, utan att det finns något som heter samling och tömtag. Det är ju inte kul för någon om det skulle bli pannkaka av allting på uppvisningen, dessutom kan det ju bli farligt, men det vet du säkert redan... :) :angel: :crazy:

Sen är det ju lite olika på olika hästar också. Rival kan tjuta iväg i så snabb fart att vagnen går upp på två hjul i kurvorna (han ÄLSKAR maratonträning!) men på tävling så "vet" han att man inte gör så, av någon anledning. Då brukar jag få gå på honom istället. :smirk:

Appropå att man inte ska galoppera med rockard - precisionskörning, någon?! Jag har galopperat med mina pållar framför rockard i åtta-nio år, det är liksom nödvändigt om man ska tävla precision. (Eller VAR i alla fall, innan reglerna ändrades... :devil:´)

Nej vi galopperade på hela spåret, men minskade på kortsidorna, alltså tempot. Träna mycket i galopp, och gärna i början av körpasset, det brukar lösa upp spänningar. Annars blir det gärna så att hästen går och väntar på galoppen, och ser den som en sorts belöning som kommer i slutet av passet. Galoppera raka sträckor på grusvägar, upp och nerför backar, försök att avdramatisera galoppen, det sitter nog mest i ditt huvud, inte i hästens.
Och som sagt var, du har ju gott om tid på dig!

Jag ska göra det... Problemet är att jag inte har tillgång till ridhus/ridbana och det hade ju varit en fördel. Ska prova tömköra i galopp i morgon, får väl hålla till i en hage eller något. Pigg och glad ponny om man säger så... :D

Tack!

Fler tips på övningar eller liknande för samling och så vidare? Kan tänka mig att han behöver bli lite starkare i sitt kors. Samtidigt vill jag ta det lite försiktigt eftersom han är ung och växer fortfarande.

Tror också att det sitter i mitt huvud mest eftersom jag vet hur pigg/busig och framförallt hur fort det kan gå när man har med Epus att göra... :D :crazy:

Jag tror det är bra att köra mycket dressyr - inte bara på på någon gräsplätt utan också ute i skogen och på vägar. Typ: trava en bit, skritta, gör halt, trav igen, skritt en bit, trav igen - öka traven - minska traven ... och så vidare. Om han blir lydig för hjälperna, är det ju säkert också lättare att galoppera med honom.
Har du någon bra väg som sluttar svagt uppåt tror jag det är ett bra ställe att börja galoppera på - för blir han för pigg blir han åtminstone trött till sist, eftersom det är en uppförsbacke! *s*
Att tömköra mycket tror jag också är bra - både för lydigheten, balansen och konditionen.

:banana:

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 633
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
444
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka