varför inte galopp i rockard?

Ska prova att tömköra i galopp i kväll, nu är det för varmt så kanske jag vågar mig på en galopp i vagn i morgon. Ingenting bekymrar den herr'n så det ska nog gå bra men fort. :D

Tack för tipsen! Ska leta upp en lååång backe... :)

En liten uppdatering i mitt "fall" :D

I kväll galopperade jag faktiskt (!) för första gången med min treåring :) *stolt*

Provade först i en uppförsbacke som jag fick tips om, sa bara "gaaalopp" och ponnyn fattar snällt galopp! :eek: Sen gick han i ett ganska lugnt tempo dvs väldigt lugnt för att vara han. Saktade av när jag ville, han är väldigt lydig det har jag varit noggrann med under hela inkörningen/tömkörningen.

Sen galopperade jag två korta stäckor till på slät mark och det gick alla tiders så nu är jag stolt! :D

Hur jag ska kunna galoppera en kortsida i galopp på en ridbana förstår jag fortfarande inte... :D :angel:

Skoj att det gick så bra! :)
Han verkar väldigt mysig.

Jag tror säkert att du kommer att kunna galoppera en kortsida utan problem så småningom - det är nog bara att jobba på! Tänk på hur det är när man rider in unghästar, de kan ju inte heller galoppera på böjda spår i början.
:banana:

Japp. Tänkte att det var bara att ha is i magen och testa. :D

Ska tömköra i kväll och testa lite mer samlad galopp.

Kom gärna med fler tips. Jag är ingen "körmänniska" men nu när jag av olika anledningar inte får rida så mycket så blir det ju en del körning :) vilket iofs passar ganska bra när man har stallet fullt av shettisar.

Men kan man galoppera i en sulky också? Har ingen sån men de skulle va kul att veta..! :D

Sv: Re: varför inte galopp i rockard?

Jag tar korta galopper med min rockard.//bonny

Sv: varför inte galopp i rockard?

Har du inte sett trav på tv?
Där kan några av hästarna galoppera av misstag, men det ser ut att gå fint :smirk: fast de blir diskvalificerade (efter viss sträcka) :crazy:
Så visst går det men det bör man som sagt inte utöva det på en travhäst :smirk:

Jag har galopperat lite med min fjording o rockarden och det går bra :D

/L

Jag har en shettis som tävlar ponnytrav och det är inte speciellt skönt att sitta i en sulky efter en galopperande häst... det skumpar en del ;)

I min rockard är det jätteskönt att galoppa! Som att sitta i en vaggande båt. Jag galoppade gärna med min madame, vbl.

Jag kan tänka mig att rörelsen blir något ryckigare i en kort sulky och snabbgalopperande shettis framför.

Sv: Re: varför inte galopp i rockard?

I_Love_Humle skrev:
Men kan man galoppera i en sulky också? Har ingen sån men de skulle va kul att veta..! :D

Jag svarade endast på hur det känns att galoppera i SULKY :confused: . Jag antar att det är för att man har benen längre fram mot hästen, som det känns "skumpigt". Att sitta efter en långsamt galopperande shettis är mer skumpigt än bakom en snabbgalopperande, men vi är ju båda insatta i hur en häst ser ut och rör sig, så jag behöver väl knappast förklara varför ;)

_L_ skrev:
Har du inte sett trav på tv?
Där kan några av hästarna galoppera av misstag, men det ser ut att gå fint :smirk: fast de blir diskvalificerade (efter viss sträcka) :crazy:
Så visst går det men det bör man som sagt inte utöva det på en travhäst :smirk:

Jag har galopperat lite med min fjording o rockarden och det går bra :D

/L

Mina travare har alltid tyckt att det har varit jobbigare att galoppera i o m att deras naturliga gångart när de ska förflytta sig fort är just trav..

Självklart blir de diskade..precis som en islänning blir diskad i tölten om den grisepassar istället ;-)

Varför bör man inte utöva det med en travhäst?
Tror du man LÄR hästen att trava snabbt?
Dvs tror du att man "tar ur den galoppen"..eller vad?:confused: :crazy:

Själv tycker jag att det inte är bekvämt att hästen galopperar framför rockarden. Jag tycker det gungar..men då har jag inte heller haft vagnar som har varit ämnade för att man ska galoppera framför dom..

Att en häst skulle börja slå bara för att man väljer galopp..:smirk:
Ja då får man nog köra in på nytt!:idea: ;)

*knapplån*

Jag galopperar i såväl sulky som rockard. Hoppla hoppla bara! Går så bra så! Hästarna gillar det. :D

Varför bör man inte utöva det med en travhäst?
Tror du man LÄR hästen att trava snabbt?
Dvs tror du att man "tar ur den galoppen"..eller vad?

Jag tänker ju att om man galopperar med en travhäst som ska trava - får den inte för sig att galoppera lättare då??

Nej jag vet att dom är avlade för att trava, men hur bra travar hästen om det blir galopptränad? :)
Det skulle man prova! Dom kanske travar ännu bättre på banan då! :D

Antar att några gånger inte gör nått utan kanske är bra träning ist :smirk:

Att en häst skulle börja slå bara för att man väljer galopp..
Ja då får man nog köra in på nytt!

Jag har väl inte påstått nått annat?
Jo men om man menar att den blir piggare/gladare av galopp o får för sig att bocka?? Det är lättare att bocka i galopp än trav kanske! :D

/L

Nej jag vet att dom är avlade för att trava, men hur bra travar hästen om det blir galopptränad?
Det skulle man prova! Dom kanske travar ännu bättre på banan då!

Nej nej nej nej Lisa!!

Nu lös din okunskap igenom IGEN!!
Du gör ju bort dig ständigt ang det här...:confused: :smirk: :crazy: :p
Många, många travhästar GALOPPTRÄNAS!!

De blir INTE mer galopplystna av det!!!
TRAV är deras naturliga gångart, kan du inte förstå och ta in det någon gång???

Så DET provas och är en erkänd träningsmetod.
Finns bl a en tränare som nästan uteslutande galopptränar sina hästar under sadel i djupsand. Det har blivit hans "nisch" och han är långt långt ifrån ensam!

Snälla, använd det sunda förnuften någon gång...

Jag kom på att med när jag var yngre så lät jag min shettis galoppera framför vagnen och det tyckte jag bara var kul..men mina stora tunga hästar har inte haft den korta galoppen antagligen för nä fy..vad det har gungat!:D

Jag vet många travhästar som galopptränats under travträningen, men bara under ryttare. De har däremot inte fått galoppera när de körs. Men självklart går det att träna in galoppen på travare trots att deras "naturliga gångart" är trav. Det finns många exempel på körtävlingarna här på det. Ett gammalt varmblod som galopperade med varierad steglängd och byten i varje steg! Sen har de flesta kommit på att det går snabbare i maratonhindrena.

Nu pratade inte vi om att omvända en travare till andra kördicipliner..;-)
Utan den felaktiga uppfattningen om att travare inte FÅR galoppera, eller hur?

Att jag inte tränat mina travare i galopp framför vagn handlar inte om att de inte FÅR..utan att jag har dels inte sett det som någonting nödvändigt..dels så tycker jag det är en "mardröm" att gunga fram i en sulky eller speedcar i galopp..det känns som om jag studsar ur..

Så de som galopptränar sina travare under sadel gör det säkert av samma anledning som jag..
Det har ingenting med att försöka undvika galopp! :-)

Senast ändrad:

Det borde väl inte vara någon skillnad om du säger att trav är rasens "naturliga gångart"?

Sen utgick jag inte från dig när jag skrev utan de travtränande ekipage jag varit i kontakt med. De hästarna har inte FÅTT galoppera i vagn. För du kan ju tala för dig själv här inne! Som vanligt kan man inte dra alla över en kam och när _L_ skrev att man kanske inte borde galoppera en starttravare i vagn så har hon ju inte helt fel. Alla gör olika och har ibland inga strikta bestämmelser om varför. Dina får men du vill inte, andra kanske vill men deras får inte...

(Du gillar inte snigelfarmorns ton när hon pratar för sina åsikter/synvinkel men du gör i stort sett samma sak fast för en annan åsikt. Utgå ifrån att informera och inte attackera.)

Nora..

genomskinlig som en glasruta.

Man kan inte tycka om alla..
Vad jag har gjort dig vet jag inte..men du missar inget tillfälle heller hur?:angel:

Kram och hoppas det går bra med kallblodet du har!

Jag vet ärligt talat inte vad du menar. Jag reagerade bara på den häftiga tonen i ditt inlägg till _L_ och förstår inte riktigt vad jag har sagt emot dig? Precis som du skrivit tidigare att man inte ska dra alla över en kam förtydligade jag nu. jaja... inget ont till dig om det nu lät så! Kram på dig och dina hästar också! Kallblodet är sjukt...:(

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 633
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
444
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka