Varför inte byte i språnget i ponnydressyrprogram?

Sv: Varför inte byte i språnget i ponnydressyrprogram?

nu har jag inte läst hela tråden men...

när jag var liten så lärde jag min b-ponny att göra galoppombyten. iof var vi inte så duktiga på något men...
galoppombyten är ju en naturlig rörelse de gör i hagen, hur ofta går en häst i öppna i hagen tex?
har sett massor av små b-ponnys göra galoppombyten. "alla" hoppponnys kan ju det,

Det är inte svårt att få en häst att byta = sätt en unghäst i obalans så byter den. Det är inte svårt att få en häst att trava på stället heller, men det är svårt att göra en piaff.

För övrigt så gör hästar öppnor i hagen också, men inte 20m rakt fram på rakt spår, lika lite som den gör ett korrekt "dressyr" byte i hagen.

Kontenta= Man kan lära hästen vad som helst, men det blir mest cirkus av det. Att få bra byten kräver samling och lösgjordhet, och det får man bara genom korrekt ridning, vilket vi inte är bortskämda med.

Nu är jag lite ute på hal is, men ingick inte byten i språnget förut? Vi snackar 15-20 år sedan?

Det var ännu längre sedan än så, tror vi måste tillbaka till början - mitten av 80-talet. Själv var jag aktiv ponnydressyrryttare för en 15-18år sedan och vi hade inte byten i språnget och då red jag även FEI-programmen. Dock gjorde jag å min ponny kanonfina byten i högergaloppen men omvänt gick det hmmm, inte riktigt lika bra... :angel:

Det kanske har blivit som en "ond cirkel" :p dvs,
|Det finns inga byten i programen=ponnysarna behöver inte lära sig det.
|Det är inte så jättemånga ponnysar som kan byta=Då lägger vi inte in byten i programmen.

Tämligen klokt svar :idea: ;)

Men så svårt är det ju egentligen inte...
Men det är väl inte så ofta som man brukar lära ponnysar det kanske?! :idea:

Hopp-ponnyer lär man det ju nästan alltid även på lägre nivå. Eller så lär de sig de ganska självmant ;)
Hur som helst tycker jag att det är ganska vanligt ändå att ponnyer kan byta - min ena har dille på det. Ska göra det JÄMT.

Men det hopponnyerna gör är väldigt långt ifrån dressyrbyten....i många fall lär man bara ponnyn att slå om till rätt galopp i svängarna.

håller med! Det ser ofta flängigt ut när "hopponnyerna" byter... inte så snyggt!

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka