Varför inte byte i språnget i ponnydressyrprogram?

S

Siluett

Finns det någon särskilt anledning att man inte har med det? Är det kanske för att det är för svårt? Men jag har ju hört att många av elitponnyerna kan alla rörelser upp till svår klass och man gör ju skolor? Ja som ni märker är jag lite confused över det här... så vet ni nåt, svara gärna :smirk: :idea:

Sv: Varför inte byte i språnget i ponnydressyrprogram?

Okej, det är det som jag misstänker är anledningen, fast kan inte förstå varför... :crazy:

Men så svårt är det ju egentligen inte...
Men det är väl inte så ofta som man brukar lära ponnysar det kanske?! :idea:

Men så svårt är det ju egentligen inte...
Men det är väl inte så ofta som man brukar lära ponnysar det kanske?! :idea:

Fast man lär kanske inte ponnyerna det för att det inte ingår i något dressyrprogram?:idea:

jag tror inte det har med ponnierna att göra utan med att ryttare i den åldern kanske inte anses vara tillräckligt mogna (och kanske inte alltid tillräckligt erfarna) för att utföra dessa rörelse konstant i div olika dressyrprogam på tävling under stress och press. Att utföra ett enstaka byte hemma i paddocken är en sak, att göra det på tävling ä en helt annan.

En gissning från min sida... Jag tror att det beror på att man vill få med fler ryttare. Det finns ju de som rider ex SM på b-ponnyer. De barnen är ju oftast ganska små (fast jätteduktiga) så för att de ska ha en chans att vara med så kanske man har bedömt byte i språnget som för svårt... vad vet jag?:angel:

Tack för svar allihop! Det ligger nåt i det du säger Paddington, det mesta brukar ju gå bättre hemma... :p

Jag har också funderat på detta många ggr dels för att jag tycker att det många gånger är svårare att utföra en riktigt bra sluta än att byta galopp och dels för att de flesta ponnyer på den nivån kan byta. Att ta hänsyn till B-ponnierna tror jag inte det beror på eftersom de har egna program...

Enkla byten ingår ju så det introduceras ju i ponnyprogrammen. Jag tycker att byten borde införas i ponnydressyr. Det är faktiskt inte så svårt.

:idea: Du plockar mina ofullständiga meningar ur munnen på mig, särskilt det där med slutan. Själv har jag en B-ponny som kunde byten när jag fick henne, så har ingen erfarenhet av hur lång tid det tar att lära en ponny/häst byte i språnget? Kanske har med tid att göra, men å andra sidan så tar ju utbildning upp till FEI tid det också :crazy: ;)

Nu är jag lite ute på hal is, men ingick inte byten i språnget förut? Vi snackar 15-20 år sedan?

Problemet blev vad jag vet att ryttarna inte klarade av det - för lås standard på bytena - och då finns det ju ingen poäng med det.

Som ni redan konstaterat, de flest elit-ponnyer kan göra enstaka byten, men det är ju som sagt var en helt annan femma att göra korrekta byten i ett program.

Nu har vi dock förhållandevis hög klass på ponnyekipagen och jag tror visst att man skulle kunna införa byten i programmen, men eftersom vi rättar oss efter de internationella reglerna och använder oss av de internantionella programmen så är det ju inget vi kan göra något åt på hemma plan. (Mer än kanske införa något MSV B program på tävlingarna...)

Ja, precis! Utbildningen till fei tar inte längre tid för att man även tränar byten. Det är mkt möjligt att det funnits för många år sedan men man får ju då även tänka på att kvaliten på både ponnyer och ponnyryttare är betydligt bättre nu än för 20 år sedan. Min åsikt är att det gott kunde vara lite svårare nu än var det var då.

Sen menar jag inte att det ska vara för svårt för våra ponnyryttare men i takt med att standarden ökar borde även svårighetsgraden göra det. Åtminstone lite grann...

nu har jag inte läst hela tråden men...

när jag var liten så lärde jag min b-ponny att göra galoppombyten. iof var vi inte så duktiga på något men...
galoppombyten är ju en naturlig rörelse de gör i hagen, hur ofta går en häst i öppna i hagen tex?
har sett massor av små b-ponnys göra galoppombyten. "alla" hoppponnys kan ju det,

Men att "bara" kunna byta galopp är inte detsamma som att göra bra (dressyr)byten.....

Nej, men om man kan byta så är det ju en bra bit påväg ;)

Jovisst, men för att det ska gå hem på tävling ska det vara kvalitet i bytena åxå.

de får väl träna? ;) precis som i allt annat ;)

Javisst!

Det finns bara ett sätt i dressyr - och det är att rida bättre!

Men vad jag egentligen ville få fram är att svårigheten liger inte i att få ponnyerna att byta - utan att de ska göra det bra åxå för att det ska vara ngn idé att ha byten med i dressyrprogrammen.

Fast man lär kanske inte ponnyerna det för att det inte ingår i något dressyrprogram?:idea:
Det kanske har blivit som en "ond cirkel" :p dvs,
|Det finns inga byten i programen=ponnysarna behöver inte lära sig det.
|Det är inte så jättemånga ponnysar som kan byta=Då lägger vi inte in byten i programmen.

jag har också funderat över det.
Jag sa alltid att jag inte tävlade dressyr på min ponny eftersom det inte fanns byten med:p Sen att hon gjorde byten i tredje var ju extra kul hihi fast dom skulle inte varit godkända på tävling direkt. Då kan dom ju vara kräsna men att de ska vara raka byten på rak linje mm:angel:

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 186

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka