Du behöver inte vara otrevlig för att få fram poängen att du inte håller med mig. Jag är varken naiv eller dum bara för att jag har en annan åsikt än du - eller i vart fall prövar en annan idé än du gillar.
Vem som diskar i vems hem tycker jag inte att samhället har med att göra, medan föräldraföräkring med fördel skulle kunna individualiseras helt, dvs delas upp 50/50 mellan föräldrarna (om det finns två vårdnadshavare).
Det är din åsikt, och det kanske är så att det kostar mer än det smakar att avskaffa det juridiska könet. För min del tycker jag att det är en ganska gammaldags konstruktion som spelat ut sitt syfte (nämligen att inom juridiken göra skillnad på män och kvinnor), men det kanske finns andra, nya syften som gör det rimligt att ha kvar den.
Fast har det spelat ut sitt syfte? Jo man skulle kunna diskutera att ersätta juridiskt kön med biologiskt -det skulle förmodligen vara bättre (då kan folk kalla sig vad de vill utan att det påverkar sjukvård mm) i de allra flesta behåller sin markering av kön oavsett. Jag anser inte att det juridiska könet (som antar jag mest kallats enbart kön historiskt) har inte spelat ut sin roll, mest för att de används i många olika sammanhang, jag har skrivit några nedan. Det är först på senare år som juridiskt kön blivit något av ett begrepp- för hade man typ ett kön biologiskt och juridisk.
Jag tror att könsmarkeringen i personnumret har mer betydelse nu än för låt säga 50 år sedan. Landet är mer internationellt och många gånger säger namnet inget om könet, för var det få man inte kunde placera rätt när nästan alla hade svenska namn. Visst det har mindre betydelse än förr inom juridiken då könen vad jag vet är lika inför lagen just inom juridiken, men mycket i samhället bygger på att vi har koll på folks kön.
-------------------------------------
Juridiskt - brottsstatistik och med tanke på den stora övervikten av män så tror jag inte på könsneutrala fängelser då andelen biologiska (och juridiska) kvinnor är låg. Det är också praktiskt vid tillfällen som faderskapsutredningar. Halva befolkningen kan uteslutas direkt.
Idrottsligt - Kvinnor kan inte tävla på lika villkor som män i flertalet sporter. Tävlingar bygger på att det finna en klass för män (eller snarare öppen) och en för kvinnor. Utan någon form av könsmarkering blir det svårt att ens bedriva kvinnoidrott och tävlingar utan att alla som hävdar att de är kvinnor ska testats.
Socialt - Pojkar/flickor behöver olika typer av stöd och hjälp och olika typer av information när det gäller att skydd sig från oönskade graviditeter/könssjukdomar.
Släktforskning - det blir mer komplicerat om man inte kan avgöra arvsgången. Ska man släktforska genetiskt så har vi x och y-kromosomer som beter sig lite olika.
Internationellt- det blir trassligt värre när alla andra länder (vad jag vet) skiljer män från kvinnor i många sammanhang.
I skolan/förskolan - grupper fungerar bäst med hyfsat jämn könsfördelning, pojkar och flickor uppträder också olika i skolan och kan behöva olika typer av hjälp.
Sjukvården - en del sjukdomar/tillstånd är unika för könen, andra har olika symptombild.
Statistik på sjukdomar/längd/vikt/jämställdhet mm kommer att ta flera steg tillbaks om man inte kan föra vettig statiskti avseende kön.