Varför inget kraftfoder ?? :O

Sv: Varför inget kraftfoder ?? :O

Då vore det kanske bättre att diskutera allmänt istället för att ifrågasätta utfodringen av någon annans häst. Man är inte alltid så anonym som man tror på nätet.
PL

Men.. det är väl inte så hemligt vad hästen äter? Hon nämner inte några namn ens en gång. Vore en annan sak om hon hade en ankalgande /smutskastande ton och beskrev häst och ägare väldigt specifikt, det här var ju en helt neutral fråga då ts verkar orolig för om den kan få sig allt den behöver.

Tycker det är finfint att ifrågasätta det som sker runt en om man känner sig orolig för hästen. Inte så lätt att veta när "alla andra" hästar får kraftfoder.

Om någon som tex hade en häst inhyrd hos oss skulle (okunnigt) gå ut på nätet o ifrågasätta vår utfodring skulle jag bli minst sagt förbannad.
Jag upplevde inlägget som okunnigt ifrågasättande.
PL

Varför då? Om det är i sin ordning skulle ju personen få reda på det då och allt skulle vara frid och fröjd. :) Att ifrågasätta är ju jättebra, för då får man ju svar och förklaringar. Förstår inte varför det skulle vara så känsligt.

Jag har blivit "okunnigt ifrågasatt" många gånger för de mest triviala sakerna, det är ju bara att förklara så lär man sig nåt nytt.

Frågor i stil med: jag vet en ponny som bara får hö, mår den dåligt? och "några hästar i mitt stall är ute hela nätterna, är det farligt? visar på folks sunda inställning och omtanke om djur tycker jag, även om oron är obefogad och beror på okunskap. Men bra att man bryr sig och frågar!

Inte riktigt så enkelt eftersom man inte är så anonym som man tror på forumet!
Bättre att fråga utan att referera till någon häst.
PL

Så länge grovfodre täcker näringsbehoven ser jag ingen anledning att ge kraftfoder. Min får bara lusern och mineraler utöver hö och halm.

Skriver under på den.

Mina får lucern och mineraler utöver höet för att kompletera det (den ena får även vetekli men det är inte precis enegrigivande kraftfoder utan snarare för att han ska ha något att pyssla med på kvällen).

Två fullblod/fullblodskorsning. Fälttävlanshästar som går på medelnivå (lätt-msv) och tränas i snitt 6 dagar/vecka (den ena skadad för tillfället dock).

Varför proppa i hästen energi (och pengar) som den inte behöver?

Gräs som man tröskat för att ta frö för insådd. Dvs i näringgsvärde liknande halm.
PL

Man är inte alltid så anonym som man tror på nätet.
PL

Jag har inte nämnt något namn eller vart den står. Jag har inte anklagat någon från att göra FEL. Det jag ville veta var varför, för att själv få mer erfarenheter om den saken.:)

så länge hösilaget täcker hästens näringsbehov så behöver den inte kraftfoder om den inte är ung, dräktig, mager, etc.

sedan kan det ju vara så att hästen kanske inte kan äta kraftfoder pga att den är väldigt het eller har en väldigt känslig mage.
så länge hästen i ditt stall ser fin och välmående ut är jag säker på att ägaren är medveten om vad hon gör.

Min ponny äter mest hösilage och mineraler. Hon äter lite, lite pellets på kvällen, men inte mycket, det är mest för att hon ska få något gott. Hon blir alldeles för het av kraftfodret, tog först bort havren, sen betforn och sist nästan all pelletsen, och nu är vi nere på en nivå som passar oss båda. Hästen rids minst 5 gånger/vecka och mår bra för övrigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 960
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har ett irländskt sto på 6 år som jag haft i snart 6 månader. Mitt problem är att hon gradvis har smalnat av, från att ha sett kompakt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare