Varför inget kraftfoder ?? :O

Sv: Varför inget kraftfoder ?? :O

Jag kan faktiskt förstå det i vissa fall, men då skulle jag kanske byta ut kraftfoder mot lite lucern istället så hästen får i sig tillräckligt med fibrer. Om man råkat få ett hö med lågt proteinvärde men väldigt högt energivärde kanske man tvingas ge kraftfoder eller lucern trots att hästen ska ner i vikt. Får hästen underskott på proteiner kommer den tappa muskelmassa när den bantas och därmed prestera sämre och falla ur.

Men som sagt, i det läget byter jag ut kraftfoder mot lucern så hästen får en acceptabel grovfodergiva. Jag var tvungen att göra det i år gpa hövärdena, min lilla bantande ponny har fått 1 kg lucern till sina 6 kg hö. Ger helst mer hö, men det gick inte då hon var för fet i höstas och behövde protein för att inte se ut som en hängmatta när hon bantat klart. Hoppas på bättre hö till nästa år. :)
Jo, viss balans måste det ju vara, men det här fallet handlade om havre:crazy: Kul för hästen med tre kilo havre och fem kilo hö för ett halvblod:crazy:

Jag tycker snarare det låter illa att hästen bara får 10 kg silage som foder om den rids och tränas.
Om det är en stor häst det handlar om.

Kraftfoder är ju inte sådär jättenödvändigt så länge man har ett bra grovfoder. Min häst får bara några dl av varje (havre, betfor, soja) men så hårdtränas hon ju heller inte..

För att jag vill få mer kunskap :)

Det är en jättebra orsak:)

Hästar är gräsätare och har man ett bra hö för just den hästen så behöver man bara komplettera med selen. Selen finns inte kvar i våra svenska marker och är därför den enda mineral man måste tillsätta. Selen ger man vanligtvis bara en gång i veckan och då pyttelite, bara några gram beroende på vad hästen väger.

Ju mindre kraftfoder en häst får desto bättre är det för hästens mage och ju bättre mår den.

Tyvärr finns det många kraftfoderproducenter som vill att vi ska ge hästarna deras dyra foder i onödan och ibland till skada för hästen.

Det bästa sättet att lära sig om foder är att läsa foderböcker av seriösa foderforskare istället för att lyssna på foderrådgivare som är knutna till ett särskilt kraftfoderbolag.
Det finns också kurser man kan gå, jag skulle rekomendera alla att gå kursen "grundläggande hästkunskap" på SLU, då får man verkligen de grundläggande kunskaperna om bland annat hästens foder och hur man räknar ut foderstater.

Det finns ofta föreläsningar också som man kan gå på och där få ny information och man kan också söka efter ny forskning i SLU`s databas. Det är en guldgruva för oss hästmänniskor.

oj jag tycker det låter som den får för lite hösilage :S om det är en stor häst! Hösilage är oftast hälften av samma giva hö.
Jag ger mina hästar 1kg kraftfoder om dagen. (havrefri musli som innehåller det mesta som hästen behöver) Sen får dom ca 15 kg hösilage om dagen ibland mera beroende på vädret. Om det är kallt kan dom få närmare 20kg om dagen var. Så jag tycker att hon borde öka grovfodergivan.

oj jag tycker det låter som den får för lite hösilage :S om det är en stor häst! Hösilage är oftast hälften av samma giva hö.
Jag ger mina hästar 1kg kraftfoder om dagen. (havrefri musli som innehåller det mesta som hästen behöver) Sen får dom ca 15 kg hösilage om dagen ibland mera beroende på vädret. Om det är kallt kan dom få närmare 20kg om dagen var. Så jag tycker att hon borde öka grovfodergivan.

Fast det beror ju på hur stor hästen är, väger den 400 kg och ts halten är på säg, 75 så är ju 10 kg en helt rimlig giva.

Jag har mina hästar på fritillgång och med ett hösilage med en ts halt på 79 så äter min som väger 400 kg 8-10 kg/dygn på fritillgång. Hon kan äta något mer om det är riktigt kallt men det jämnar ut sig varmare dagar eftersom hon då äter mindre.
Vår andre som väger 450 kg äter däremot minst 12 kg på fritillgång så hästar är ju också olika.
Mina hästar har i år ett ensilage med låg Mj, Mj ligger på 6/ kg foder och det måste ju också vägas in vad hö´t innehåller. Hade min 400 kg´s häst ätit 10 kg av ett hö med en Mj på 10 så hade hon nog blivit fet.

Däremot får man ju se till att tuggbehovet blir tillfredsställt men det kan man ju göra med halm om Mj i hö´t är högt.

Senast ändrad:

Det beror ju helt på vad höet innehåller i energi och protein. Om det är ett hö som täcker hästens behov så är det ju jättebra. Är hästen fin i hull? Bra muskulatur?

Jag har lite svårt att förstå varför så många har fått för sig att kraftfoder är det enda sättet att ge en häst energi. KL. Jag har träffat på folk som tränar och tävlar i höga klasser som drar ner på hö, men fortsätter med samma mängd kraftfoder som vanligt när hästen är för fet och behöver banta. Hur tänker man då??? Sorry TS, men jag undrar hur många gånger man måste tala om att hästen är gräsätare, och därför endast ska ha komplettering till grovfodret om det saknas något i grovfodergivan.

Vissa hästar behöver så pass mycket av grovfoder att de helt enkelt inte får i sig tillräckligt, det går inte för dem att få ner. De måste ha kraftfoder som gör att mängden foder minskar, helt enkelt. Man ska inte uttala sej så generellt om nånting, det finns alltid variationer. En hårt tävlande häst kan behöva såna mängder foder att de inte orkar sätta i sej det.

Det är typiskt buke att tro att alla andra, oavsett vem det är, har fel och bukefolk har rätt och vet alltid hela sanningen.;)

KL. Någon nämnde halm för tuggbehov, hur mycket av vad räknar man med att halm innehåller? Räknas halm som grovfoder?

Halm är ett grovfoder i fodersammanhang. Ska se om jag kan hitta några siffror på det.

edit: När jag skriver siffror så menar jag nåt slags genomsnittsvärde. Precis som andra stråfoder är det ju olika värden.

Senast ändrad:

Ja, man kan räkna in halm som grovfoder, men då räknar man det bara som en energikälla och som fibrer/nåt att tugga på. Protein är det väldigt dåligt med i halm.

Vissa hästar behöver så pass mycket av grovfoder att de helt enkelt inte får i sig tillräckligt, det går inte för dem att få ner. De måste ha kraftfoder som gör att mängden foder minskar, helt enkelt. Man ska inte uttala sej så generellt om nånting, det finns alltid variationer. En hårt tävlande häst kan behöva såna mängder foder att de inte orkar sätta i sej det.

Det är typiskt buke att tro att alla andra, oavsett vem det är, har fel och bukefolk har rätt och vet alltid hela sanningen.;)
Ja, det var väl kanske inte riktigt det jag menade. Jag kanske ska formulera mig så här istället: Det är vansinne när folk tror att den enda näringen som hästen får är den som ges i kraftfoderform. Kraftfoder ska vara ett komplement till grovfodret och inte tvärt om. Av den anledningen är det inte alls säkert att denna häst (ts fråga) måste ha kraftfoder trots att den rids 6 dagar i veckan. Bättre så?:)

Ja :D Ang den här hästen håller jag med dej:laugh: Det var det där med tävlingsryttare på hög nivå jag reagerade på, tack för att du tog mitt en aning sura inlägg så bra:D

Nej det lät ju inte som en bra foderstat. Mne jag tror att det handlar om okunskap, och kanske lite snålhet också. Havre är billigt och ingår i många stallhyror, lucern är lite dyrare för stunden.

Men den som påstår att kraftfoder i sig är nödvändigt har fel!
Ingen här har påstått att grovfoder alltid räcker.
PL

Ja :D Ang den här hästen håller jag med dej:laugh: Det var det där med tävlingsryttare på hög nivå jag reagerade på, tack för att du tog mitt en aning sura inlägg så bra:D
Ja ja, jag beskrev det i ett senare inlägg sedan, att det var en häst som jag tyckte fick för lite grovfoder och påpekade det för personen i fråga. Svaret blev att hästen var fet och skulle banta, och därför hade h*n dragit ner på grovfodret. Hästen fick 3 kilo havre och fem kilo hö om dagen (halvblod uppskattningsvis ca 600 kilo). Det var minst sagt överraskande att denna person ansåg att det var ett lämpligt recept för viktnedgång:crazy:

Hade personen i fråga gett några nävar havre om dagen och fem kilo hö så hade jag nog inte reagerat lika mycket (även om 5 kilo i sig skulle varit för lite att tugga på sas) Hur som helst lade jag inte mer krut på saken, men jag undrar fortfarande hur lång tid det tog innan hästen var i normalhull.:angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 960
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har ett irländskt sto på 6 år som jag haft i snart 6 månader. Mitt problem är att hon gradvis har smalnat av, från att ha sett kompakt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare