Varför inget kraftfoder ?? :O

V

vblpower

(inte min häst)
En häst på ca 10år, och rids ca 6ggr i veckan och tävlas ibland.Får omkr 10kg hösilage och Inget kraftfoder.
Men en häst som rör på sig så mycket,vore väl äta något kraftfoder iaf?
jag vill höra vad ni tycker och Om/vad det finns för anledningar till att inte ge någon kraft (inte enns mineraler) ? :)

Sv: Varför inget kraftfoder ?? :O

Är den mager? Om inte så är det väl bara att gratulera ägaren som har en häst som inte behöver kraftfoder.

Min 4 åring äter bara ensilage.
Har inte hittat nått som passar. Hon kan bli lite knepig om hon får "fel" samtidigt som hon har känslig mage.

om du inte vet vad det är för värden i grovfodret går det ju absolut inte säga om det är okej eller inte. (förutom det man ser på hästen)

min häst är förvisso bara en hobbyhäst men äter i princip inget kraftfoder. kompletterar visserligen med mineraler och lite lusern nu (som ju iofs är grovfoder det med) men det beror ju som sagt på vad höet innehåller och vad man har för häst, samt vad för arbete den utför.

Vad är det för typ av häst? Storlek? Hög- eller låg ämnesomsättning?

Mina sju hästar jobbar i princip likvärdigt, men har vitt skillda foderstater. Det är ganska stor skillnad i ämnesomsättningen mellan c-ponnyn, fjordingarna och det växande halvblodet;)

Senast ändrad:

"Hobbyhästar" behöver sällan något mer än bara hö, för att hålla sig i fin form.
Så nog är det allt många hästar som får en massa olika kraftfoder helt i onödan.

Varför skulle den behöva äta kraftfoder om hösilaget innehåller tillräckliga mängder näring?

Jag har en nordsvensk/arad, 12 år. Han rids visserligen inte 6 dagar i veckan, men han får bara hösilage, och sen har en mineralsten i boxen. Han klarar sig alldeles utmärkt på de, och har tom lite extra att ta av på lilla magen :D

Det har väll inget att göra med om hästen är en hobbyhäst eller inte. Det är väll vad höet innehåller. Skulle vara överlycklig om jag slapp köpa mineraler och kraftfoder till mina hobbyhästar. Men jag har eget hö som inte innehåller allt vad dom behöver.

Har man ett riktigt bra grovfoder, så behövs inget kraftfoder.

Plättlätt :cool:

Om det inte är din häst o den verkar må bra varför lägga ut den till diskussion på nätet?
PL

Det är ju de gamla teorierna om att alla ska ha kraftfoder. Jag är överlycklig om mina klarar sig på enbart hö eller silage.... men å andra sidan vill jag ha så att jag kan ge fri tillgång och då kan det bli knepigt utan kraftfoder.

Så länge grovfodre täcker näringsbehoven ser jag ingen anledning att ge kraftfoder. Min får bara lusern och mineraler utöver hö och halm.

Jag ger samma som ovanstående. Räcker jättebra till vår tjockis som inte ska ha mer mj än vad hon får i sig av hö och lusern.:)

Mina hästar äter bara hö, lucern och lite betfor + mineraler. Man behöver inte lägga till kraftfoder bara för att. Man räknar ju vad som saknas i höet och oftast går det att komplettera enbart med lucern varpå kraftfoder kan vara ganska onödigt. Sedan finns det givetvis individer som kan behöva det med.

Jag skulle lätt kunna skippa kraftfoder på mina tjockisar (spanska kusar). Nu får de lite iaf för att få i sig extra mineraler och dyl för hovarna. De rids 7 ggr veckan.

Senast ändrad av en moderator:

(inte min häst)
En häst på ca 10år, och rids ca 6ggr i veckan och tävlas ibland.Får omkr 10kg hösilage och Inget kraftfoder.
Men en häst som rör på sig så mycket,vore väl äta något kraftfoder iaf?
jag vill höra vad ni tycker och Om/vad det finns för anledningar till att inte ge någon kraft (inte enns mineraler) ? :)

Jag har lite svårt att förstå varför så många har fått för sig att kraftfoder är det enda sättet att ge en häst energi. KL. Jag har träffat på folk som tränar och tävlar i höga klasser som drar ner på hö, men fortsätter med samma mängd kraftfoder som vanligt när hästen är för fet och behöver banta. Hur tänker man då??? Sorry TS, men jag undrar hur många gånger man måste tala om att hästen är gräsätare, och därför endast ska ha komplettering till grovfodret om det saknas något i grovfodergivan.

Ja, man kommer nog aldrig att upphöra att förvånas över att människor som kan vara så duktiga på ridsport kan ha så lite kunskap om hästen?
Idrottsutövare brukar generellt sett ha en god uppfattning om vad man behöver äta för att må bra och kunna prestera. Ridsporten är av någon märklig anledning ett undantag. Jag undrar varför det har blivit så?

Du ser inte dig själv som ditt barn, men du behandlar din häst som det. "Stackarn fryser ju, på med fler täcken." "Nu har vi tränat hårt, så nu ska du få lite godis."
Sen är många väldigt nonchalanta. "Äh, hö som hö" är ju tyvärr väldigt vanligt bland hästfolk. Men ju fler som lär sig och brer ut det, desto bättre för våra hästar.

Jag kan faktiskt förstå det i vissa fall, men då skulle jag kanske byta ut kraftfoder mot lite lucern istället så hästen får i sig tillräckligt med fibrer. Om man råkat få ett hö med lågt proteinvärde men väldigt högt energivärde kanske man tvingas ge kraftfoder eller lucern trots att hästen ska ner i vikt. Får hästen underskott på proteiner kommer den tappa muskelmassa när den bantas och därmed prestera sämre och falla ur.

Men som sagt, i det läget byter jag ut kraftfoder mot lucern så hästen får en acceptabel grovfodergiva. Jag var tvungen att göra det i år gpa hövärdena, min lilla bantande ponny har fått 1 kg lucern till sina 6 kg hö. Ger helst mer hö, men det gick inte då hon var för fet i höstas och behövde protein för att inte se ut som en hängmatta när hon bantat klart. Hoppas på bättre hö till nästa år. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 960
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har ett irländskt sto på 6 år som jag haft i snart 6 månader. Mitt problem är att hon gradvis har smalnat av, från att ha sett kompakt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare