Ja såklart. Menade inte att det är ok att journalföra bristfälligt. Men det är inte alltid som patienten och vården har samma bild av vad som bör journalföras, och där får man komma ihåg att det är vårdpersonalens bedömning som gäller.
Ska väl tillägga att jag kommer från psykiatriperspektivet där det kan framkomma väldigt många saker under ett samtal. Man varken kan eller ska journalföra precis allt som patienten sagt under ett sådant samtal. Man gör en bedömning av vad som är relevant att journalföra.
Jag håller inte med. Alla kan ju lära sig att skriva vettiga anteckningar bara man engagerar sig lite. Tycker dessutom att de dikterade läkaranteckningarna kan vara precis lika dåliga. Det hänger ju ändå på att läkaren ska diktera vettiga grejer. Sekreteraren kanske kan putsa på språket men själva innehållet behöver ju vårdpersonalen stå för.
I slutändan är det ofta diverse frågetecken osv där sekreteraren inte kunnat lista ut vad läkaren sagt och läkaren har inte bemödat sig att korrigera.
Själv skriver jag utmärkta journalanteckningar på egen hand
Jag fick förövrigt träna på journalskrivning under psykologutbildningen och jag lägger mycket fokus på den delen när jag själv handleder.