Där jag jobbat har man varit noga med att dokumentera efter besöken. Det hamnar på en ljudfil som sedan ska skrivas ut i journalen av en sekreterare. Så, bara för att det inte ännu finns i journalen betyder inte det att det inte är dokumenterat så att säga. Generella regler är att prio 1 (röda diktat, akuta) skrivs ut inom 24 timmar- alltså så fort man kan med andra ord, prio 2 (gula diktat, medelhöga) skrivs ut inom 72 timmar och prio 3 (gröna diktat, låga) skrivs ut inom en vecka. Nästföljande vårdpersonal kan lyssna på ljudfilen inför nästa besök om det inte är utskrivet.Får patienten spela in möte med läkare? Slarv med dokumentation . I mitt jobb läser jag dagligen åtgärdsrapporter som tekniker skrivit vad som felsökts, utförts, vad som ska utföras, vad som rekommenderas, vad som provats som inte fungerar eller fungerade osv. Dokumentation är stommen för korrekt debitering, men den största delen är att faktiskt kunna ställa rätt diagnos och ge maskinen "rätt" åtgärd. Det är också till för att ge korrekt historik att kunna falla tillbaka på. Jag blir på allvar bestört över att dokumentation inom sjukvården inte värderades högre. Dokumentation SKA ske direkt efter mötet. "Det som inte har dokumenterats har aldrig hänt"
Att det finns läkare som inte dokumenterar alls är för jäkligt, men de flesta jag stött på sköter det. Det är andra orsaker som gör att det inte blir utskrivet inom de här tiderna- för få sekreterare tex eftersom man har så mycket mer än att skriva som ska göras.
Jag skrev åt en läkare på förra arbetsplatsen, han vägrade taligenkänning, alla skulle använda det, men han vägrade helt och hållet och jag skrev hans diktat, alla var utskrivna samma dag eller som mest dagen efter och han var mer än nöjd med "sin personliga sekreterare" som rättade hans svenska (han var ung svensk) och när det gick för fort och blev fel rättade jag det också och skickade ett meddelande så han visste att jag tex rättade 100 mg Imovane till 10 mg Imovane, vilket var det patienten tog. Han pratade också väldigt väldigt fort, men tydligt, men taligenkänning fixade inte hans hastighet på talet. Trots min hörselskada hade jag inga problem med det-han var ju tydlig!