Jag svarar bara på fråga 3 då du redan fått massa liknande svar.
Jag var valt att låta min häst gå barfota trots att mitt mål är att tävla och han är ett modernt halvblod med toppstam. Han har väldigt bra hovar och växer väldigt fort så på sommaren var jag tvungen tvungen att sko var 4e vecka och på vintern var 5e vecka när han skoddes. Han hade dock problem med att han stup i kvarten plockade av sig skorna. Vilket gjorde att det blev varken hackat eller malet pga tappskor.. Så till slut fick jag nog och drog skorna.
Jag märker ingen skillnad i hur han tar i från när han var skodd och nu, har dock barfota boots vid uteritt. Har heller inga problem med trakterna trots långa kotben som någon skrev.
Dock kräver det en del jobb från min sida med att hålla ordning på ev utflytningar mellan verkningarna som utförs av utbildad hovis var 8e vecka.
Får mycket beröm för hans fina fötter, även från veterinär som annars är skeptisk till barfota så det är kul! Jag säger inte att det fungerar för alla men för oss har det varit kanon! Sååå skönt att slippa tappskor plus alla trampskador som han lyckades med som skydd!!