Varför hästskor?

Det måste som allt annat anpassas efter häst, men min uppfattning är att flesta hästar idag behöver skos om de används till något annat än att skrota i hagen.

Min fyraåring gick barfota fram till i påskas då han drog på sig en hovbensfraktur. Eller jag skodde honom fram inför treårs för att inte påverka hans hoppning negativt. Med facit i hand tror jag han skulle hoppat lika bra utan. Men efter frakturen var jag tvungen att sko honom fram. Skott honom kapplöst på den friska hoven och så har han ringsko med 4 låsande kappor på den skadade hoven.

Han har väldigt bra hovkvalité och sliter jämt. Går fortfarande barfota bak, jag rider ute mycket. Han har väldigt bra mekanik och väl undersatta bakben med bra påskjut. Kommer självklart att sko honom bak om det finns ett behov, vilket det troligtvis kommer att göra i framtiden när han ska gå fälttävlan.
Det dessutom varit ett jäkla gissel sedan han fick skor fram, han har trampat av sig både sjukbeslaget och den andra skon mååånga gånger, fast han har boots på sig och skorna slipas. Ena hoven skos på klinik och andra av duktig hovslagare så det går inte att skylla på hovis heller. Han är snarare än drummel och dessutom biljarderar han lite och det är en ganska kort häst, lätt att de trampar sig/slår i skor i fram då

Nu har jag tur som kan slå på skor själv men just nu är hovarna väldigt trasiga och jag saknar helt klart hur fina de var när han var barfota fram.
Kommer inte gå tillbaka till barfota fram eftersom han behöver ringsko en längre tid och kvalitén på hovarna tyvärr blivit lite sämre nu när han har skor.

Angående halka så har jag inte haft några problem att rida utomhus 3-4 dagar i veckan i vinterväglag. Ibland halkar de mer med brodd och skor än barfota så där finns inte heller något facit.

Fullblodet jag hade innan kunde inte gå en sekund utan skor, aj aj aj tyckte han. Där har det fått plastas och gipsas pga halvkassa hovar. Men det är väldigt få fullblod som klarar av att gå barfota.
Hästen jag hade innan det hade inga problem att ridas trots tappsko - var på hopptävling en gång och i ena klassen rök höger fram, i nästa klass vänster, han hoppade lika bra som alltid. Nu är han halvpensionär och går barfota.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 363
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 352
Senast: lillaphu
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix