Varför hästskor?

Sen ÄR det många hästar som går omkring och ömmar men det inte upptäcks. Jag har haft en själv. En shettis som var oskodd när jag köpte honom och som varit barfota hela livet. Finfina hovar och jag tyckte inte han ömmade. Han rörde sig ganska ekonomiskt men det var en shettis liksom. På senhösten fick han skor för att kunna ha broddar inför vintern. Plötsligt har den tidigare pigga ponnyn dubbel turbo och ett helt annat steg. Han var alltså öm runt om, men man var tvungen se honom med skor för att inse det.

Det är många hästar som är tjocka med. Många hästar går med för trång sadel. Osv osv. Man måste kunna diskutera sådant utan att det aka ses som man utmålar folk som dåliga ägare. Alla har varit barn i början, när jag insåg att första egna hästens sadel inte passade var just efter en sådan diskussion på internet. Då insåg jag att hon hade de där groparna vid manken de pratade om. Och började kolla mer.

Samma sak med oändligt mycket annat. Diskussionerna om utbredda/vanliga brister får åtminstone mig att tänka lite extra och kolla lite extra på mina egna. Ofta med för hästarna positivt resultat sen. Men herrejisses vad de fått stå ut med misstag och okunnighet genom åren. Men det är okej att vara okunnig så länge man är öppen för att ta in kunskap och information. Men det gör man inte om man går i försvar, tolkar in ett outtalat att man är dålig ägare osv. Och om diskussionen inte förs så får den som är okunnig men vetgirig inte informationen.

Så, om någon skulle tolka in egna saker och känna sig påhoppad må det vara hänt. För om en enda person funderar om Bruntes korta steg och att han alltid är piggare på gräs än grus skulle kunna bero på ömhet, och tar reda på det. Då är det värt tio upprörda ägare.

Spännande!

Hur stor är din?
Vi har en sån där stor, skoavplockande kuse, som alltsomoftast går barfota på nån hov. Vad vi sett har han inte lidit av det och vi funderar såklart på om barfota skulle vara ett alternativ för honom (tänk så skönt att han slipper trampa av sig skor och hovar varje skoperiod). Han skos nu på 4 veckor sommartid och 6 veckor vintertid.

Och vad har du för barfotaboots? Hur ofta rider du ut?

Min arab kan inte gå barfota hur gärna jag än vill. Hon blir ömfotad och får ont i hela kroppen av spänningarna som kommer av smärtan (och hon är en prinsessdiva så det gör jääääätttteooont *svimmar*).

/L

Förlåt glömde alldeles bort att svara dig.. Min är strax under 170 cm, högställd och lätt i typen.
Jag har haft Easyboot glove men har nu bytt till Scoot boots. Har haft lite problem med skav så beställt nya gaitrar så förhoppningsvis blir det bättre. Min häst är väldigt skavkänslig.

Min klarar utmärkt att gå på ridbana utan boots men på uteritterna vill jag ha boots då det är en del grusvägar häromkring och vissa är belagda med singel. Har haft problem med gaitrarna på gloven då han har sådant tryck i bakärran att han drar sönder dom. Hoppas därför på Scoot bootsen då dom har en annan utformning.

Jag gillar inte boots som går över kronranden eller är gjorda av tyg. Upplever att det lätt blir tryck runt kronranden samt att dom blir tunga och saggiga av vatten och lera. Är nyfiken på dom nya Megasus horserunners då skavrisken torde vara obefintlig!
Min rids ut ca 2 dagar/vecka.

Om hästen behöver verkas så ofta så har han ju god hovtillväxt och det låter ju lovande för barfotagång. Så prova. Men införskaffa ett par boots först så du är beredd ifall hästen blir öm och jag tycker definitivt man ska ha boots oavsett när man rider ut

Senast ändrad:
Tack för svar!

Vi har ett par barfotaboots som vi använder ute när han kliver av sig skorna. Han verkar inte bry sig nämnvärt om det är skor eller ej.

Vi verkar han mest så ofta på sommaren för att hovarna annars rasar i små smulor och bitar. Senast en hovslagare tittade på honom föreslog han att vi skulle sko om var 6e vecka. Det var i vecka 4...

Ska fundera lite till på barfota :-). Tack igen!

/L

Förlåt glömde alldeles bort att svara dig.. Min är strax under 170 cm, högställd och lätt i typen.
Jag har haft Easyboot glove men har nu bytt till Scoot boots. Har haft lite problem med skav så beställt nya gaitrar så förhoppningsvis blir det bättre. Min häst är väldigt skavkänslig.

Min klarar utmärkt att gå på ridbana utan boots men på uteritterna vill jag ha boots då det är en del grusvägar häromkring och vissa är belagda med singel. Har haft problem med gaitrarna på gloven då han har sådant tryck i bakärran att han drar sönder dom. Hoppas därför på Scoot bootsen då dom har en annan utformning.

Jag gillar inte boots som går över kronranden eller är gjorda av tyg. Upplever att det lätt blir tryck runt kronranden samt att dom blir tunga och saggiga av vatten och lera. Är nyfiken på dom nya Megasus horserunners då skavrisken torde vara obefintlig!
Min rids ut ca 2 dagar/vecka.

Om hästen behöver verkas så ofta så har han ju god hovtillväxt och det låter ju lovande för barfotagång. Så prova. Men införskaffa ett par boots först så du är beredd ifall hästen blir öm och jag tycker definitivt man ska ha boots oavsett när man rider ut

@super nu vet jag inte om det fungerar med de bootsen du har. Men när min S hade boots i hagen (åringen som var öm, därav hage) så han var också skavkänslig men ullsockor var det som fungerade. Det enda. Nu hade han annan typ av boot (Extreme fusion) så jag drog sockan över hoven och vek den över kanten på booten. Inte ett enda skav sen. Så kanske kan du om nya agitera inte hjälper men du ändå inte vill sko prova se om ull tar bort skavet.

Skor eller inte skor beror på vilken häst det är. Jag har haft hästar som fungerat ok utan, men de har inte gått att rida på alla underlag (särskilt inte steniga grusvägar) och inte heller ridas alla dagar i veckan då de sliter för mycket.
Den jag har nu har jag precis varit till klinik med. Hon trampade på något vasst för en vecka sedan och fick ett mycket litet sår i strålen. Skon drogs av och hon fick gips. Hon började ömma i princip direkt. Gipset togs bort och jag satte på en boots, men inte heller det fungerade så väl utan hon blev mer och mer halt. Igår åkte jag alltså in med en i princip blockhalt häst och jag var helt säker på att hovbenet var av. Efter röntgen och kännande och klämmande av både veterinär och klinikhovslagare så satte hennes sko på plats och voilá! Hästen kunde gå igen! Det var verkligen helt magiskt. Slutsatsen med just den här hästen är att hon klarar inte att vara utan framskor. Alls. När man då får höra att skor är onaturligt eller att all metall ska hållas borta från hästar så blir jag nästan lite full i skratt för personens kunnande om hästar kan inte vara så stort. Man KAN inte säga att alla hästar är lika. De är i allra högsta grad individer. :)

Järn började i sverige att användas på 1000 talet och då framförallt under vintern så hästarna inte skulle halka, standard började det bli här vid samma tid som vägnätet började byggas ut (kommer inte riktigt ihåg när det var men har för mig det var 1500 eller 1600 talet men inte hundra).

Så under ca 300 år har det inte avlats på hästar som kan gå barfota i Sverige, ännu längre tillbaka på kontinenten där järn har använts som skor länge än i Sverige.

Var hovkvalla någonsin ett avelskriterie?

@super nu vet jag inte om det fungerar med de bootsen du har. Men när min S hade boots i hagen (åringen som var öm, därav hage) så han var också skavkänslig men ullsockor var det som fungerade. Det enda. Nu hade han annan typ av boot (Extreme fusion) så jag drog sockan över hoven och vek den över kanten på booten. Inte ett enda skav sen. Så kanske kan du om nya agitera inte hjälper men du ändå inte vill sko prova se om ull tar bort skavet.
Rullade inte sockorna ihop sig i bootsen, är dom då tajta nertill sas?

Min fetning. Inte säkert det fungerar trots extra engagemang och intresse.
Jag vet inte vad du läste in i mitt svar. Men jag menade att ha en barfotahäst kan upplevas av en del som jobbigt och då accepterar jag att man avstår av det skälet precis som av vilket annat skäl som helst. Tex har jag valt boots som kräver att jag verkar lite varje vecka för att de skall sitta bra, det kräver extra arbete från min sida. Självklart kan man vara engagerad och intresserad som hästägare även om man har skor på sin häst men om man vill sko av sin häst så måste man vara beredd på att det kan innebära en del extra arbete.

Vet inte riktigt hur du menar. Men jag vek de som sagt var över kanten på bootsen, och då sitter de ju uppe av det. Hade de varit "lösa" hade de nog kasat ner och korvat sig i karleden osv.
Jag tänkte snarare nedre delen på strumpan. Eller hade du tån på strumpan kvar, alltså över hoven i bootsen? Och i så fall slets den inte sönder väldigt fort?

Jag vet inte vad du läste in i mitt svar. Men jag menade att ha en barfotahäst kan upplevas av en del som jobbigt och då accepterar jag att man avstår av det skälet precis som av vilket annat skäl som helst. Tex har jag valt boots som kräver att jag verkar lite varje vecka för att de skall sitta bra, det kräver extra arbete från min sida. Självklart kan man vara engagerad och intresserad som hästägare även om man har skor på sin häst men om man vill sko av sin häst så måste man vara beredd på att det kan innebära en del extra arbete.
Tycket tvärt om, jobbigare att ha skoda.

Barfota går att fixa lite smått var efter det kommer när hästarna ändå blir borstade innan ridning, även lättare att göra rent hoven när inte skor är på.

Skoning är ju inte så ofta men tar ju sin lilla tid (speciellt nu när jag bara har mina som jag skor) och mycket svårare att få hoven ren, ridning efter skoning säger min kropp tvär nej till.

Muttrar lite då jag fick sko på hästarna då torkan gjort så hovarna slits för fort nu.

Jag tänkte snarare nedre delen på strumpan. Eller hade du tån på strumpan kvar, alltså över hoven i bootsen? Och i så fall slets den inte sönder väldigt fort?

Aha. Ja tån kvar. Han slet ut dem tillslut men han hade de 12-14 h per dag i hage och de tvättades frekvent så snabbt kan jag inte tycka det var faktiskt. Köpte skidstrumpor på stadium. Gick åt kanske totalt fem par på 6 månader.

I dagsläget finns det ju en hel del skor som faktiskt inte är i metall, som därmed är mer likt en barfotahov, utan alla negativa delar av att faktiskt ha hästen barfota.

Hoven kan flexa och får mkt bättre blodcirkulation, samtidigt så skyddas den mot slitage och vassa stenar.

Jag använder duploskor, jag vet att det finns fler märken, men dem har jag ingen koll på.
https://www.duplo-frank.de/index.php

Är nyfiken på dom nya Megasus horserunners då skavrisken torde vara obefintlig!

Har du (eller någon annan för den delen :)) provat Megasus-dojorna? Har lite hastigt och lustigt kastats in i barfotaboots-världen och är redan lite matt av alla olika modeller. En bekant till mig skulle beställa dem, men tror inte det har blivit av ännu.

Har du (eller någon annan för den delen :)) provat Megasus-dojorna? Har lite hastigt och lustigt kastats in i barfotaboots-världen och är redan lite matt av alla olika modeller. En bekant till mig skulle beställa dem, men tror inte det har blivit av ännu.
Nope. Har nu scoot boots och efter att ha satt i deras distansgaiter så har jag inga problem med skav och bootsen sitter där dom ska även i friska galopper. Enda gången dom kan vrida sig är om jag är tvungen att snurra runt när hästen vill stegra... Men så länge jag håller normalt spår så sitter dom suveränt utan att sitta tajt. Dessutom är dom lätta att hålla rena och lätta och smidiga att sätta på så är supernöjd!!
Så just nu har jag inget behov av att byta boots och har därför inte undersökt Megasuserna något mer. :)

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 363
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 352
Senast: lillaphu
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix