Varför har vissa hästar det lättare?

B

BusigPonny

Hejsan!
Har en fråga jag funderat på hela dagen som jag gärna vill ha svar på så till saken direkt! Varför har t. ex vissa hästar det lättare när dom galopperar i vänster varv? Och vissa har det lättare i höger varv och på vissa spelar det ingen roll :confused:

Sv: Varför har vissa hästar det lättare?

För att hästar är höger- och vänsterhänta, precis som vi. Vi är ju inte heller lika starka och lika bra med höger som med vänster sida.

Och för att alla inte haft ryttare som gjort dem lika starka i bägge sidorna, utan i värsta fall gjort dem ännu mer ojämna.

de kan vara starkare i olika sidor eller lika starka, beror mkt på hur ryttaren har ridit och tränat vilken som är hästens starkare sida.

Kort och enkelt sagt så har i stort sätt alla hästar en stark och en svag sida (de brukar hjälpa att titta på vilken sida mannen ligger åt som mest).

De är svårt att få en häst exakt jämn och lika stark i bägge sidor(tycker jag iaf ^^)

Hästar liksom ryttare har en stark och en svag sida. Magin sker när ryttare och häst kompleterar varandra genom att uppväga dom dåliga sidorna. Då kan ekipaget bli liksidigt.

På hästen ser men (som en person skrev i tråden) ofta på hur manen ligger vilken sida den är bäst i. Ryttaren är det svårare med.
Jag var väldigt ensidig som ryttare ett tag men nu rider jag lika illa åt båda håll och märker ingen skilnad. :laugh:

KL

Jag har hört att det dels skulle bero på hur hästen ligger som foster. Tydligen skulle det vara vanligast att ligga böjd åt ett visst håll vilket medför att hästen blir starkare i ena sidan (vanligtvis höger). Har bara hört det vid ett tillfälle, har ingen aning huruvida det stämmer eller inte.

Någon som kan bekräfta eller dementera?

har hört det där med manteorin förut, men vet inte riktigt om jag tror på den. Man kan väl "fläta" över manen till andra sidan så den sedan ligger där naturligt ?
Skulle hästen vara starkare i den sidan manen ligger på eller ärdet tvärsom ?

tack för alla svar! det var enklare än jag trodde :rofl:

Jag har en islänning som blivit tillriden och riden under många år utav min bästa vän på jorden, en jätteduktig ryttare som jag ser som min mentor :love:.

Nu har jag tagit över Gnesti och förra helgen var hon och hälsade på mig, hon red då en stund på honom i paddocken och blev helt överförtjust så bra han gick ( f'låt skryt :o ) han har aldrig kunnat göra en sidepass åt höger just för att hon är stel i sin ena kroppshalva, nu är han mjuk och rörlig i bägge och det är för att jag själv är lika stark och mjuk i båda mina sidor.

Många hästar blir tyvärr som sina ryttare många gånger och jag tror mer på den teorin än att hästar skulle vara höger alt vänstersidade eller hur man ska kalla det.

Kan också tillägga att alla min hästar genom åren har varit lika jämna så därför tror jag inte på teorin som jag skrev. Många ryttare alternerar inte heller på bägge sittbenen när de rider lätt i skogen ex.vis också jätteviktigt för astt hästen ska bli lika stark i bägge.

Det där om manen tror jag inte på, men det är min åsikt

Senast ändrad av en moderator:

Jag är född tvåhänt. Alltså greppade jag pennan med den hand som var närmast och det hade ingen betydelse för mej om det var vänster eller höger.
Dessvärre är jag född på den tiden då man fick smisk på fingrarna av en linjal om man använde vänsterhanden (inte 1800tal men jag är född andra hälften av sextiotalet)
Jag skriver numera alltid med höger hand men får ofta höra att dom hästar jag rider är väldigt jämna.
Jag är inget geni som ryttare men jag gör i alla fall inte hästarna ojämna.
:)

Jag är bra mkt starkare i min högerarm och förmodligen hela min högersida. Jag tycker att alla hästar är lättare att rida igenom i höger varv - även om jag jobbar på det och jag kan såklart rida igenom en häst åt vänster också :p Min svaga vänsterarm beror på många saker, dels är jag högerhänt, dels bröt jag armen när jag var runt 6 och har när jag var 15-16år (när jag ganska nyköpt min förra häst) haft åtskilliga överanstängningar i muskelfästena i främst vänster arm men även höger (han va vääldigt stark på vanliga bett).

KL

Jag har hört att det dels skulle bero på hur hästen ligger som foster. Tydligen skulle det vara vanligast att ligga böjd åt ett visst håll vilket medför att hästen blir starkare i ena sidan (vanligtvis höger). Har bara hört det vid ett tillfälle, har ingen aning huruvida det stämmer eller inte.

Någon som kan bekräfta eller dementera?

Jag har också hört detta, den jag hörde det av sa att till och med cellerna var böjda och då i princip undantagslöst åt höger. Så att alla föds högerstarka, även vänsterhänta! Huruvida det nu stämmer att alla är högerstarka vet jag inte men de flesta är nog det i alla fall.

Själv är jag vänsterhänt och har nog alltid räknat mig som vänsterstark men min tränare (som även sa uttalandet om att celler och foste ligger böjda åt höger) har sagt att jag är högerstark.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 648
Senast: Hedinn
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 282
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar