Varför har ni många täcken på hästarna?

Sv: Varför har ni många täcken på hästarna?

Min häst är Väldigt frusen av sig, hon har det tjockaste täcket som fanna att få tag i men har ändå frusit emellanåt. tycker så synd om henne då efetrsom hon får väldiga besvär med ryggen när hon fryser och spänner sig. så i riktigt skit väder har hon fått ha ett tunt fleecetäcke under, och det blir inte tugnt eller för mycket att bära omkring på eftersom fleecetäcket är riktigt tunnt men det värmer ju.

Öh, jag vet inte, jag har ett ett täcke på, 200 eller 300 gram på ett fullblod. Har för mig att jag nån gång när det var 20 minus lade ett fleece under.

Hej,

Jag har också funderat över detta? Har gjort en mycket ovetenskaplig udnersökning i - 36 C för någon vecka sedan på vårt kallblod.

Han är klippt (ej ben och under magen) och har ett 360 g Rambo supreme ute. När det var så kallt provade jag att lägga under hans innetäcke ett Rambo stalltäcke 150 gr med nylonundersida och fann att han var varmare under med enbart det tjocka yttertäcket på sig, när det andra innetäcket låg på kunde jag känna en avsevärd skillnad.

Detta var en liten parantes i diskussionen bara ;)

Har dock full förståelse för att man ibland inte kan välja om man inte sköter utsläppet själva och då blir det ju oftast två täcken på bara för att man kanske inte kan kräva att den person som släpper ut ska hålla på att byta.

~Ingrid

Senast ändrad av en moderator:

jag har 2 tunnare och ett tjockare eftersom det håller värmen bättre än ett jätte tjockt eller 2 jättetjocka.
så har jag oxå en extremt frusen häst med ryggproblem. för tillfället har jag 2 täcken på då hästen vant sig lite mer med kölden.

(har 1 annan häst med ett täcke och en utan)

Ja du bra fråga. Har i princip aldrig mer än ett täcke på hästen ute, och täckar aldrig när dom står inne även fast de står i ett stall som är nollgradigt och båda är klippta.

Om det är halvkallt, typ 8-10 minus och blåsigt brukar det bli termotäcke med regntäcke uppe på bara för att det blir alldeles för vart annars. När det är kallare har dom bara ett vintertäcke på sig men ger dem istället mer grovfoder. Har precis som "Ingrid & Lukas" upptäckt att hästarna nästan håller sig varmare med bara ett tjockt (och lätt) täcke än 2 tunnare..

Nu har vi haft 25 minus i 5 dagar och mina har bara haft sina vintertäcken + mer grovfoder ute och dom har aldrig varit kalla när dom kommit in på kvällen runt 22. Tror att många hästar skulle klara sig utmärkt med ett tjockt täcke och mer grovfoder i hagen när det är kallt...

Jag har faktiskt två täcken på min helklippta nsv just nu ::o Det av den enkla anledningen att jag äger två st 300g´s täcken, och när hon frös med ett på sig, fick jag helt enkelt lägga det andra ovanpå. Har inte råd att köpa ett tjockare/varmare täcke till henne helt enkelt, och har svårt att hitta ngn modell som passar. Nu är hon iaf lagom varm under (inte jättemkt varmare, men tillräckligt för att inte frysa) och hon verkar inte ha problem med att röra sig: springer och busar och stegrar ihop med lillebror precis som vanligt.

Hade jag haft möjligheten hade jag bara haft ETT täcke på, fast lite tjockare, 450-500g? Tror det skulle vara ungefär lika varmt som de dubbla hon har på sig nu...

Nu är det inte ofta min häst har täcke ö h t, men någon enstaka gång har jag lagt på henne 2 täcken, när hon varit svettig och blöt av regn har hon fått på sig ylletäcke och regntäcke innan hon släppts ut i blåst och kallt regn. Fast jag har henne hellre inne några timmar med ylletäcke och hö.
Vi har inte fler täcken än ett fleece, ett ylle och två regn till två islandshästar.

*kl..
det här med täcken verkar ju var en hel vetenskap.. men jag tycker många fokuserar väldigt mycket på antalet täcken istället för det som är väsentilgt. Jag menar.. ett fleecetäcke + ett ofodrat regntäcke borde väl inte skilja sig så mycket från ett fleecefodrat regntäcke, annat än att det ena kanske ligger lite bättre på plats. Vad gäller värmen för hästen borde det väl inte spela någon större roll vilka av lagren som är ihopsydda i kantbandet eller inte? Men här måste man förstås se till att ha en bra passform på grejerna.

Det jag reagerar mest på är tex ett stall jag hjälpte till på förut. Ägaren försökte få två av hästarna att lägga på hullet på vintern, så för att de inte skulle frysa hade hon på dem fem(!) täcken var. Det vägde ju ton och verkade inte ha någon effekt annat än att vara väldigt otympliga och tunga.

/Maria som sääällan har mer än ett täcke på sin häst, men inte tycker det är så fel att kombinera ihop två stycken separata täcken till önskad effekt på täcket.

Jag kan tyvärr inte hålla med om det. Hästar är individer ! Vissa tycker om att ha 2 täcken när dom är klippta och kanske är lite frösna ?

Vad menar du - att vissa individer upplever det mer bekvämt och att det drar och tynger mindre på vissa eller?

det är sant som DJ skriver, många veterinärer och massörer osv har har kommenterat spänningar och besvär på hästarna pga dåligt sittande täcken i lager på lager vintrarna igenom. bättre med ett tjockare, lättare täcke än tre dubbla. vill man åt ökad värme ökar man grammen på täcket, inte antalet lager.

Vi har ganska varmt inne i stallet, vill därför inte ha det tjocka hon har ute inne.

har löst det genom att ha ett tunnare inne + ett till ute.
De är inte särskilt tunga (rhinotäcke) snarare fluffiga.

Jag har två täcken på min häst under vintern när hon är ute av den enkla anledningen att det är för kallt att stå utan täcke inne i stallet under natten och stalltjänsten i mitt stall lägger på max ett täcke. Alltså blir det ett stalltäcke och ett vintertäcke på min pålle under vintern. När stallet är lagom varmt att stå täckeslös i (under höst, tidig vår) så får hon gå ute med ett täcke på sig.

Jag tror bestämt att vi står i samma stall. :D
Jag har också dubbla täcken av precis samma anledning. ;)

*kl..
det här med täcken verkar ju var en hel vetenskap.. men jag tycker många fokuserar väldigt mycket på antalet täcken istället för det som är väsentilgt. Jag menar.. ett fleecetäcke + ett ofodrat regntäcke borde väl inte skilja sig så mycket från ett fleecefodrat regntäcke, annat än att det ena kanske ligger lite bättre på plats. Vad gäller värmen för hästen borde det väl inte spela någon större roll vilka av lagren som är ihopsydda i kantbandet eller inte? Men här måste man förstås se till att ha en bra passform på grejerna.

Har ung samma tanke som du ett tunnt täcke (fleece eller ylle/ull) och ett regntäcke alt vintertäcke är nog inte hela världen men dom som har tunnt täcke+termotäcke+vintertäcke eller 2 termo o ett vintertäcke där är det alltför mycket.

Har max 1 vintertäcke på hästarna nu när det är kallt ute (-20grader o kallare). Vid nederbörd eller busväder vintertäcke alt regntäcke (fodrat).

Min häst har bara ett täcke på sig ute, en del kanske har två täcken om det har helklippta hästar, men min är bara klippt på halsen och därför har hon bara ett täcke ute. Kan ibland ha ett ylle täcke inne vid minusgrader=)

Men allvarligt talat, det verkar ju uppenbart att alla inte har samma åsikt. Och det är ju helt OK, men jag tycker dock inte man ska säga att dom som lägger på hästarna ett täcke extra att dom gör fel och verkligen bestämma att det är ett täcke som gäller oavsett häst. Ingen känner väl ens häst lika bra som en själv gör och kan därför inte avgöra hur mkt just "min" häst fryser eller hur många täcken den behöver. Jag vet att det inte är antalet lager som ökar värmen men tycker det låter så dumt när man säger att det är max ett vintertäcke/ häst som gäller... Visst det kanske är så för vissa men inte för alla! Det är min åsikt iaf.

Hej,

Jag har också funderat över detta? Har gjort en mycket ovetenskaplig udnersökning i - 36 C för någon vecka sedan på vårt kallblod.

Han är klippt (ej ben och under magen) och har ett 360 g Rambo supreme ute. När det var så kallt provade jag att lägga under hans innetäcke ett Rambo stalltäcke 150 gr med nylonundersida och fann att han var varmare under med enbart det tjocka yttertäcket på sig, när det andra innetäcket låg på kunde jag känna en avsevärd skillnad.

:bow: :bow: :bow:

När jag blir rik ska jag köpe ett jättetjockt täcke till min frysna lilla räka, i väntan på det får han ha inne + ute täcke och vid blåsiga dagar även ett fleecetäcke unders.

*KL*

Har tre olika anledningar att ha dubbla täcken:

1. Knasfrusna valacken. Han fryser mindre med lager på lager än ett tjockt. Fråga inte varför, jag har ingen aning. Ingen av de andra fryser 'mer' bara för de har 'bara' ett. Men knasvalacken fryser så han skakar med ett 600 grams, men är varm med 300 + 200 gram (dvs totalt 500 gram). Så på honom gör lager på lager skillnad, vad forskarna än kommit fram till.

2. När det är väder med hård vind i kombination med underkyld nederbörd, dvs där det riskerar att bli 'ispansar' på täcket, då slänger jag gärna på ett tunt regntäcke över det vanliga utetäcket, så kan jag ta av skaltäcket och tina det, och slipper kånka in vintertäckena istället.

3. När det är sådant extremt väder att även flickorna fryser i sina tjockaste (360 gram) täcken, så kör jag med dubbla täcken (vilken sort jag lägger på 'extra' beror på, men fleecefodrat regn eller 220 grams vinter). Anser det totalt onödigt att köpa tjockare täcken än 360 grams, för det extremt lilla antal dagar det övht finns ett behov av det.

Just nu går flickorna i varsitt 360 gram, och valacken larvar runt i fleecefodrat regn + 220 grams vintertäcke med lös hals. Gissa vem som är mest frusen *sucka*

Jag FÖREDRAR att bara ha ett täcke, då det blir tungt och sämre passform att ha dubbla, så det bekvämaste för hästarna är att ha ett, och det jag strävar efter, men jag gör avsteg från det i de tre 'fallen' ovan.

För att man är korkad?

Har man en frusen häst och helklipper måste man ju vara bra korkad.
Det brukar ju räcka om man halvklipper en häst i träning. (Om man nu inte extramtränar dem, men det kan det inte vara så många som gör..)
Ska man helklippa ska man också ha en häst som klarar sig med ett täcke.
Enligt egen erfarenhet brukar det vara just helklippta hästar som har dubbla täcken.

Om det skulle hända vid något tillfälle om det skulle bli extremkallt kan jag ha förståelse för om någon lägger på ett fleecetäcke under, men annars är det ju bara onödigt.

Enligt studie så ger det sämre effekt att ha fler täcken.Det blir bara tätt och otympligt för hästen.Ett bra termotäcke med ett luftlager mellan päls o täcke ger den bästa värmen.
(jag vet att det inte var du som skrev det :p )

Det där stämmer faktiskt. Två st täcken som är ämnade (heter det så?) att ha på hästen ett och ett, ska helt enkelt inte vara tillsammans.

1. Hästen får INTE mer värme, även om man själv tror det.
Vid yttersta(?) laget på täcke tar värmen stopp, alltså kommer det yttersta täcket att fortsättta vara kallt.
2. Hästens hud får ännu sämre förmåga att andas.Ett utetäcke förstör den förmågan, vad tror ni inte två gör då?

Däremot kan jag som sagt förstå om folk vid vissa tillfällen har fleece täcke under (om itne täcket är fleece fodrat) för ett sånt täcke värmer.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 038
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 088
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 768
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 049
Senast: Darkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka