Sv: Varför har ni många täcken på hästarna?
Nu har jag läst igenom nästan hela tråden, och jag måste säga att jag är förvånad över hur många hästar som tydligen fryser! Blev lite nyfiken på vad det är för hästar ni har, som är så frusna av sig att de inte kan hålla sin egen värme?
Och hur vet vi att djuren fryser? Säg nu inte bara "det ser man", utan kom med ett konkret exempel!
När är det egentligen kallt, för en häst?
Det här kan bli intressant, det är alltid intressant att se hur vi anser att andra upplever världen. Om någon känner för att vara lite "offer" för ett arbete i psykologi om hästhantering, så skicka ett PM! Jag behöver inspiration och intervjuoffer, med många olika synpunkter på det mesta!
Jag kan vara offer! PM:a bara!
Ang frusenheten så ang dina frågor:
Vad det är för häst som 'fryser så'?
Ett styck arabvalack, född 1995. Uppvuxen på lösdrift (utan täcke), inte frusen som ung, men det blir bara värre och värre med åren. Är rygghäst (kissing spines) vilken jag kluar på om det spelar in, då de flesta extremfrusna hästar jag hört om tycks ha ivf känslig rygg eller andra ryggproblem. Hursom, han sätter päls som en liten luddig teddybjörn, men det tycks bara vara just värdelöst ludd. Kan klippa honom och han fryser inte mer, utan kräver samma täckning oklippt.
Nu har jag gett upp alldeles och klär på honom tills han är nöjd, men sist jag provade täcka av var när han blev T-märkt 2003. Han fick gå otäckad hela tiden utom i regn (det har han aldrig tålt speciellt bra), men när temperaturen gick under nollan började han frysa. Han fryser när han blir blöt även i sommarvärme, och även om han blöts ner med varmt vatten. Han fryser även med mat och vindskydd (det lilla puckot blir förståndshandikappat när han fryser och står bara och väntar på 'personalen', äter inte, rör sig inte etc utan bara står och fryser).
Han fryser även normaltäckad, t ex så när flickorna (ett arabsto och ett fblsto), som har EXAKT samma yttre förutsättningar (klippning, täcke, mat, skydd etc) är varma och gosiga och ofrusna så fryser han häcken av sig med samma täckning.
Hur jag ser han fryser?
Tja, det står ett mycket olyckligt spektakel som skjutit rygg, kniper med svansen och har ställt in bakdelen under sig och skakar som ett asplöv. Jag har provat att härda honom. Det blev dyrt, för han slutade aldrig skaka, efter ett dygn gav jag upp och klädde på honom mer. Sen fick jag lägga en vacker slant på equiatrikerräkningar för att åtgärda de muskelproblem som det gett att skaka i ett dygn =/ Både vet och equiatrikern har avrått mig från att försöka härda igen då risken för korsförlamning är STOR. Han blir verkligen stenhård och öm i musklerna över bakdel och rygg med, och tacka sjutton för det när han anstränger dem så länge i sträck med att skaka..
För mig är det kallt för hästen när den fryser, och den fryser när den skakar mer än en kort stund, dvs när den inte får upp temperaturen av att skaka heller. Flickorna kan komma in frusna ibland, när vädret slagit om och det har varit fel täckning, eller när det är kring nollan och nederbörd och vind. Inom 15 minuter efter de kommit in (kallstall, samma temp som ute men lä) och fått mat (grovfoder, de äter när de fryser tack och lov) har de slutat skaka i 9 fall av 10. Valacken slutar inte skaka förrän flera timmar senare i bästa fall, och inte förrän han fått mer kläder i värsta fall (beror ju på om han fryser pga väta eller köld t ex).