Varför har ni många täcken på hästarna?

Sv: Varför har ni många täcken på hästarna?

Läste nyss en artikel om täckesanvändning där en expert på detta berättade att mer än 2 täcken är fullkomligt onödigt,för det var inte täcket som isolerade utan luften under,hon sa också att halstäcke är onödigt för hästen avger i stort sett ingen värme från halsen!:idea: Hon var proffeesor eller något liknande i hästarnas värmesystem så hon borde ju veta?

Läste nyss en artikel om täckesanvändning där en expert på detta berättade att mer än 2 täcken är fullkomligt onödigt,för det var inte täcket som isolerade utan luften under,hon sa också att halstäcke är onödigt för hästen avger i stort sett ingen värme från halsen!:idea: Hon var proffeesor eller något liknande i hästarnas värmesystem så hon borde ju veta?

Professor var hon inte, men väl betydligt mer insatt än gemene hästägaren.

Och, alla de artiklar och studier som gjorts är väl värda att ta till sig och begrunda, och är fullständigt rakt av applicerbara på normalhästen.

Samtidigt ska man inte stirra sig blind på det. Toktvärfrusna valacken här är varmare med dubbla täcken, och varmare med hals än utan. För de fullt normala (och klippta) flickorna gör två täcken ingen bättre effekt än ett, och de har aldrig behövt hals annat än i mycket EXTREMT väder (så extremt att artikelförfattarna antagligen inte ens tänkt på att det finns några hästar som går ute i det, t ex snöstormar och regnstormar. Då får till och med flickorna halstäcke..)

Så, kombinera kunskapen från den forskning som finns med sunt förnuft. Förmänskliga inte hästen, men håll koll på de där fåtal undantagsexempel som finns. Men utgå inte från att hästen ÄR ett undantag förrän man sett gång på gång ATT den är det. Så blir det alldeles utmärkt =)

Jag trodde att det bara var nått man sa, det där om att man har 3 täcken på sina hästar men jag har precis kommit på att det är sant. Folk har faktiskt så många täcken på sina hästar.

Jag bara måste fråga varför ni har det?Hur motiverar du det?

Det blir klumpigt och tungt och gör det jobbigare att röra på sig.

Det måste vara bättre att sätta på sina hästar ett täcke med 600 grams fyllning (om det finns, jag äger inget över 200 g så jag vet inte).

Jag har alltid bara 1 täcke på mina hästar förutom efter att jag tränat och dushat dem då jag kan ha på dem hur mkt filtar som helst enligt den gamla devisen att en ansträngd häst ska torka LÅNGSAMT.

Läste alldeles nyss nästan om det här och det är mycket bättre med ett täcke än flera, om man behöver ha täcke på hästen alls... På klippta hästar behövs det ju.

När man rider skulle det enligt artikeln vara helt onödigt med täcken, likaså att lägga på hästen täcke för att den ska torka långsamt efter ridning. Hästen behöver kyla av sig på sitt naturliga sätt...Själv tycker jag det skulle vara otäckt med en helklippt häst som är jättesvettig om det är svinkallt... Men sålänge det är plusgrader känns det onödigt med täcken.

Rider inte med täcke heller eftersom hästen rör sig hela tiden... Till saken hör att jag undviker att helklippa min häst. I år har jag bara klippt undersidan av halsen och sadelgjordsstaden...

Men om människor köper 3 täcken istället för ett så gör täckestillverkarna mycket bättre vinst, eller hur?

Överhuvudtaget råder hysteri på påhittade förmänskligande metoder att ta hand om sin häst, istället för att låta hästens egna förmågor vara bas för hur man hjälper den torka m.m. Och vetenskaplighet.

En del hästar blir oerhört stela och är svåra att tränas när de har kylts ner för mycket. Men visst tre täcken är i mesta laget, men sedan beror det ju på hur kallt det är. Är det riktigt svinkallt och hästar står tex på tävling i ett kallt stall, då behövs täckena för att musklerna inte ska bli för stela och de ska sträcka sig sedan.
För min del max två täcken!! :bow::cool:

Förr la man inte på en massa täcken - man VÄRMDE UPP - och man SKRITTADE AV.

Uppvärmning medelst rörelse, inte täcken. Man måste ge det tid bara, inte stressa igenom uppvärmningen...

Man fortfarande värmer upp och skrittar av. Allt beror ju på tävlingsplats och årstid. Befinner du dig tex på ett ställe, där det är 12 -20 grader kallt, det blåser och ligger nära vatten, så känns det mycket mer än om det skulle vara inne i en liten stad. Alltså när det gäller tävling, måste platsen och vädret få bestämma om det blir ett extra täcke. Sedan beror det ju på ifall man har det kallt i stallet i eller inte. :smirk::cool:

Jag har två täcken på min häst under vintern när hon är ute av den enkla anledningen att det är för kallt att stå utan täcke inne i stallet under natten och stalltjänsten i mitt stall lägger på max ett täcke. Alltså blir det ett stalltäcke och ett vintertäcke på min pålle under vintern. När stallet är lagom varmt att stå täckeslös i (under höst, tidig vår) så får hon gå ute med ett täcke på sig.

Har två täcken av samma anledning jag med..
Dagarna efter min foderhäst haft kolik sade vet. att det var viktigt att hålla honom varm. Då hade han tre täcken faktiskt, 2 stalltäcken och ett utetäcke. Hade tyvärr inget tillräckligt tjock yttertäcke så istället fick han ha två stalltäcken under ett tunnare utetäcke. Men det gällde endast ett par dagar.

Senast ändrad:

på en del är det helt sjuk, såg tex en som skrittade ut i innetäcke+ ett riktigt tjockt yttertäcke, såg ltie svettigt ut för hästen :crazy:

vi har ganska många täcken på vår 28 åriga ponny, han behöver värmen, fast aldrig mer än 2 ifs, och då är det riktigt kallt ute.

han har blivit kallare med åren, så då får han mer täcken, tycker inte att han som är så gammal ska stå och frysa :)

Varför så stingslig? Det var just det att du skre luftlager i plural ihop med ett täcke som jag rättade, då du måste ha flera täcken för att få fler luftlager, och det blev motsägelsefullt. Ser inte varför du behövde vända taggarna utåt för det?

Tyckte att det var du som "taggade" till mig,men var det inte menat så,så sorry!;)

Tyckte att det var du som "taggade" till mig,men var det inte menat så,så sorry!;)

Nej, det var inte alls menat så, utan menat för att du skulle kunna korrigera innan 'täckesfanatikerna' hoppade på dig för att du skrev (eller det är ju skrivet så i artikeln med, motsägelsefullt) lager i plural samt ett täcke. För det argumentet med flera luftlager är ju det som ligger till grund för lager på lager hos människan.

Men no hard feelings då, bara ett missförstånd.

En rakad häst behöver täcken & om man inte vill raka, tex hålla pälsen kort så kan man täcka hästen, själv skulle jag aldrig drömma om att låta mina islandshästar gå utan täcke i-15.Då vill de hellre in i stallet.

Professor var hon inte, men väl betydligt mer insatt än gemene hästägaren.

Och, alla de artiklar och studier som gjorts är väl värda att ta till sig och begrunda, och är fullständigt rakt av applicerbara på normalhästen.

Samtidigt ska man inte stirra sig blind på det. Toktvärfrusna valacken här är varmare med dubbla täcken, och varmare med hals än utan. För de fullt normala (och klippta) flickorna gör två täcken ingen bättre effekt än ett, och de har aldrig behövt hals annat än i mycket EXTREMT väder (så extremt att artikelförfattarna antagligen inte ens tänkt på att det finns några hästar som går ute i det, t ex snöstormar och regnstormar. Då får till och med flickorna halstäcke..)

Så, kombinera kunskapen från den forskning som finns med sunt förnuft. Förmänskliga inte hästen, men håll koll på de där fåtal undantagsexempel som finns. Men utgå inte från att hästen ÄR ett undantag förrän man sett gång på gång ATT den är det. Så blir det alldeles utmärkt =)

Faktiskt en bra summering av hur man borde gå till väga.Vara lyhörd för nya saker och inte sträva bakåt och vara rädd att pröva nya saker och ideér!:banana:

Och jag anser motsatsen, att väldigt många människor SER INTE hur illa hästen mår av många täcken.
Kan du själv ange skillnaden i att ha tex 2 st 150 gramstäckem istället för att ha bara 1st 300 gramstäcke?

det blir en luftficka emellan täckena och blir därmed varmare att ha två 150g än ett 300g...

Nu har jag läst igenom nästan hela tråden, och jag måste säga att jag är förvånad över hur många hästar som tydligen fryser! Blev lite nyfiken på vad det är för hästar ni har, som är så frusna av sig att de inte kan hålla sin egen värme?

Och hur vet vi att djuren fryser? Säg nu inte bara "det ser man", utan kom med ett konkret exempel!
När är det egentligen kallt, för en häst?

Det här kan bli intressant, det är alltid intressant att se hur vi anser att andra upplever världen. Om någon känner för att vara lite "offer" för ett arbete i psykologi om hästhantering, så skicka ett PM! Jag behöver inspiration och intervjuoffer, med många olika synpunkter på det mesta!

*KL*

Bara ett inlägg av allmänt slag... :banana:

Jag klippte min häst i höstas och sedan dess har han haft täcke på sig dygnet runt fram tills för någon vecka sedan. Då hade han blivit så långhårig igen och det var så fint väder och "ren" snö i hagen så han fick gå ut utan och har sedan gått utan täcke sen dess. Han har inte med en enda min visat att han skulle frysa eller må dåligt av att jag "snott" hans täcke. Och de stackar små "pälsresarmusklerna" fungerade utmärk efter bara nån timme utan täcke!!!!!

Så fort snön smälter och leran kommer fram kommer han dock att få på sig ett täcke igen eftersom MITT syfte med täcke till stor del handlar om att jag vill ha en ren och lättskött häst. :smirk:

Hästen själv struntar nog fullständigt om han har täcke på sig eller ej.

// M

Nu har jag läst igenom nästan hela tråden, och jag måste säga att jag är förvånad över hur många hästar som tydligen fryser! Blev lite nyfiken på vad det är för hästar ni har, som är så frusna av sig att de inte kan hålla sin egen värme?

Och hur vet vi att djuren fryser? Säg nu inte bara "det ser man", utan kom med ett konkret exempel!
När är det egentligen kallt, för en häst?

Det här kan bli intressant, det är alltid intressant att se hur vi anser att andra upplever världen. Om någon känner för att vara lite "offer" för ett arbete i psykologi om hästhantering, så skicka ett PM! Jag behöver inspiration och intervjuoffer, med många olika synpunkter på det mesta!

Jag kan vara offer! PM:a bara!

Ang frusenheten så ang dina frågor:

Vad det är för häst som 'fryser så'?
Ett styck arabvalack, född 1995. Uppvuxen på lösdrift (utan täcke), inte frusen som ung, men det blir bara värre och värre med åren. Är rygghäst (kissing spines) vilken jag kluar på om det spelar in, då de flesta extremfrusna hästar jag hört om tycks ha ivf känslig rygg eller andra ryggproblem. Hursom, han sätter päls som en liten luddig teddybjörn, men det tycks bara vara just värdelöst ludd. Kan klippa honom och han fryser inte mer, utan kräver samma täckning oklippt.

Nu har jag gett upp alldeles och klär på honom tills han är nöjd, men sist jag provade täcka av var när han blev T-märkt 2003. Han fick gå otäckad hela tiden utom i regn (det har han aldrig tålt speciellt bra), men när temperaturen gick under nollan började han frysa. Han fryser när han blir blöt även i sommarvärme, och även om han blöts ner med varmt vatten. Han fryser även med mat och vindskydd (det lilla puckot blir förståndshandikappat när han fryser och står bara och väntar på 'personalen', äter inte, rör sig inte etc utan bara står och fryser).

Han fryser även normaltäckad, t ex så när flickorna (ett arabsto och ett fblsto), som har EXAKT samma yttre förutsättningar (klippning, täcke, mat, skydd etc) är varma och gosiga och ofrusna så fryser han häcken av sig med samma täckning.

Hur jag ser han fryser?

Tja, det står ett mycket olyckligt spektakel som skjutit rygg, kniper med svansen och har ställt in bakdelen under sig och skakar som ett asplöv. Jag har provat att härda honom. Det blev dyrt, för han slutade aldrig skaka, efter ett dygn gav jag upp och klädde på honom mer. Sen fick jag lägga en vacker slant på equiatrikerräkningar för att åtgärda de muskelproblem som det gett att skaka i ett dygn =/ Både vet och equiatrikern har avrått mig från att försöka härda igen då risken för korsförlamning är STOR. Han blir verkligen stenhård och öm i musklerna över bakdel och rygg med, och tacka sjutton för det när han anstränger dem så länge i sträck med att skaka..

För mig är det kallt för hästen när den fryser, och den fryser när den skakar mer än en kort stund, dvs när den inte får upp temperaturen av att skaka heller. Flickorna kan komma in frusna ibland, när vädret slagit om och det har varit fel täckning, eller när det är kring nollan och nederbörd och vind. Inom 15 minuter efter de kommit in (kallstall, samma temp som ute men lä) och fått mat (grovfoder, de äter när de fryser tack och lov) har de slutat skaka i 9 fall av 10. Valacken slutar inte skaka förrän flera timmar senare i bästa fall, och inte förrän han fått mer kläder i värsta fall (beror ju på om han fryser pga väta eller köld t ex).

Jag har ett täcke som är kombinerat 2 i 1, på min tävlingsponny, och det är på, jag tror det är på 400 eller 450 gram. Men som dagar när det är runt 3-6 grader så har jag ett annat på 350 gram, men så är ju min ponny också klippt...

Jag har ett täcke som är kombinerat 2 i 1, på min tävlingsponny, och det är på, jag tror det är på 400 eller 450 gram. Men som dagar när det är runt 3-6 grader så har jag ett annat på 350 gram, men så är ju min ponny också klippt...

menar du 3 till 6 plusgrader?? Yikes i sådana fall.. Eller förresten, yikes även om det är 3 - 6 minusgrader. Inte ens min sjukligt frusna valack behöver så himla tjockt vid den temperaturen..

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 038
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 088
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 768
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 049
Senast: Darkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka