Varför har ni många täcken på hästarna?

Sv: Varför har ni många täcken på hästarna?

F.ö så vägrar de även här att ta på/av hästarna täcken vid in och utsläpp.

Det är så lätt löst att man helt enkelt har utetäcket på inne.
För så varmt ska det ju inte vara i stallet så hästen svettas av det.

de är hel onördigt att ha på 2, 3 täcken på hästarna för dem ska ju int ha nått täcke på sej alls asså dem behöver ju inge täcken för de har de ju aldrig haft på sejje innan mäniskan började rida dem så...ja men 1 eller 2 ibland när man har ridit ordäntilgt eller när man har dushat dem.... så ja de är ijalle fall vad jag tycker så ja.. :angel:

På våra fullblod (även de som står i uteboxar) har vi endast ett 350grams täcke men vi ger dom mer hö och ingen av dom fryser...

Min har ofta två på sig...
Anledningen är att han har ett stalltäcke (termotäcke) och sedan ett ofodrat regntäcke ovanpå.

Varför?
De är lagom tjocka så att man kan tvätta dem i vanlig maskin och de funkar lika bra som ett vintertäcke. :p ;)

// M

de är hel onördigt att ha på 2, 3 täcken på hästarna för dem ska ju int ha nått täcke på sej alls asså dem behöver ju inge täcken för de har de ju aldrig haft på sejje innan mäniskan började rida dem så...ja men 1 eller 2 ibland när man har ridit ordäntilgt eller när man har dushat dem.... så ja de är ijalle fall vad jag tycker så ja.. :angel:

Åh vad moget!!!
Så då borde jag PLÅGA min häst då och strunta i att klippa honom?

Ska han ridas (fjording) så MÅSTE han klippas han mår inte bra annars. Han blir trött och flåsig, torkar aldrig osv. Skulle jag strunta i att klippa och alltså inte rida på hela vintern så skulle han må riktigt dåligt av tristessen...bara gå i hage och inte få vara med i skogen och jobba. Nä det är inget för min pålle i alla fall.

// M

Enligt studie så ger det sämre effekt att ha fler täcken.Det blir bara tätt och otympligt för hästen.Ett bra termotäcke med ett luftlager mellan päls o täcke ger den bästa värmen.

Vad är det för studie?

Jag blir lite nyfiken på det här med ett eller flera täcken. Själv har jag bara ett täcke på min häst och jag byter täcke efter väderlek. Jag tycker själv att argumentet för att det blir klumpigt och otympligt för hästen att gå med många täcken är det bästa. Men jag kan ändå inte låta bli att fundera... Vi människor håller ju värmen bäst om vi klär oss i lager på lager. Hur kommer det sig att det inte är så för hästar? För mig känns det inte som att anledningen till att inte ha flera täcken är på grund av värmen, utan snarare klumpigheten. Vad är det som säger att flera täcken trots allt inte gör det varmare? (Därmed inte sagt att man ska använda flera täcken..)

Blev lite luddigt, hoppas det går att förstå ändå!:)

Enligt studie så ger det sämre effekt att ha fler täcken.Det blir bara tätt och otympligt för hästen.Ett bra termotäcke med ett luftlager mellan päls o täcke ger den bästa värmen.

Precis men kommer ej ihåg sidorna med denna fakta det ka bara vara ETT täcke, det finns tjocka täcken och de ska vara lätta.

Min häst har 3 täcken på sig ute och 2 täcken på sig inne.

Hon har 2 bomullstäcken + vintertäcke, tjocklek på vintertäcket beror på hur kallt det är.

När det började bli kallt hade hon ett fleese-täcke, sen fleese + bomullstäcket så nu när det är riktigt kallt 2 bomullstäcken.

Hon fryser inte, de har fri tillgång på hö dessutom. Jag känner ofta av hur varm hon är mellan täckena och det märks ju på hennes pälssättning att det fungerar bra för henne (orakad).

Förra vintern gick hon med föl och då hade hon innetäcket (bomull) + utetäcket, nu är hon i full kondis och rids i princip varje dag, och hon har så pass tunn päls att hon inte blir dyngsur om man inte jobbar henne riktigt ordentligt.

pmm - fast ett bomullstäcke ger ju i princip ingen värme alls? Så gör det verkligen skillnad med två sådana under jmf med inget? *nyfiken* Dvs fryser hon utan?

Som sagt nyfiken, då jag ju har en häst som ställer det där att lager på lager INTE fungerar på ändå, då han kräver just lager på lager. Men det skulle inte göra ngn skillnad alls med ett bomullstäcke, eller för den delen ett ofodrat regntäcke i sammanhanget, utan det krävs fodrade täcken..

Bomullstäcke? Är det verkligen det du menar? eller är det ylletäcken?
Bomullstäcken är ju supertunna...? (Som en t-shirt för människor)
Jag har bara sådant täcke på min häst på sommaren för att han inte ska bli så "in i vassen" skitig (jag har astma). De hjälper ju verkligen inte ett dugg mot kyla.

Alexandra:
Inte heller ofodrade regntäcken hjälper mot kyla, jag vet. Men det lilla luftlagret mellan min pålles termotäcke och det ofodrade regntäcket tycker jag tjänar sitt syfte. Termotäcket är ju inget allväderstäcke men ihop med regntäcket så blir det det.

// M

Det läste jag i "hästfocus" nr 2 2007.Karin Morgan, som är doktor i agronomi, har doktorerat i hästens värmesystem.Hon säger att det är luftlagren som isolerar,inte lager på lager.Så ETT bra termotäcke som är lätt och luftigt -till klippta hästar -rekommenderar hon.Oklippta mår bäst utan.:smirk:

Det läste jag i "hästfocus" nr 2 2007.Karin Morgan, som är doktor i agronomi, har doktorerat i hästens värmesystem.Hon säger att det är luftlagren som isolerar,inte lager på lager.

Det där blir motsägelsefullt. Ändra till 'luftlagret närmast hästen', annars kommer du bli överbevisad rätt fort. För lager-på-lagerprincipen på människor syftar just på att skapa flera luftlager.

Medan forskning som sagt visar att det är luftlagret närmast hästen som spelar roll (och flera täcken minskar detta iom ökad tyngd).

Och undantag från regeln finns uppenbarligen, men genrellt så stämmer det utmärkt. Men skriv om lager i singular så slipper du bli påhoppad med att lager på lager ger fler luftlager och därför borde fungera bättre =)

(Skillnaden mellan hästar och människor är btw att människokläderna aldrig blir lika 'dikt an' mot kroppen eftersom vi har en annan anatomi, samt att människan saknar päls. Trycker man ner hästens päls för mycket förlorar den en stor del av den naturliga värmehållningen - gäller oklippt häst! - då den inte kan resa håren och på det viset skapa ett isolerande luftlager närmast kroppen. Det är därför ett ofodrat regntäcke ger SÄMRE värmehållning för en oklippt häst i upphåll än inget täcke alls..)

Det är ju svårt att få flera luftlager under ETT täcke,eller hur?:crazy:

Men om du vill ha det så, så ursäkta,luftlagret närmast hästen.

Nöjd??

jag har inte många täcken, men jag har ett riktigt tjockt täcke på min ena häst. 400 gram med hals. det har jag för att han är klippt, det är kallt och han är väldigt smal och jag håller på att försöka göda upp honom, så då sparar han mycket energi om han har ett tjockt täcke.:bump:

Men allvarligt talat, det verkar ju uppenbart att alla inte har samma åsikt. Och det är ju helt OK, men jag tycker dock inte man ska säga att dom som lägger på hästarna ett täcke extra att dom gör fel och verkligen bestämma att det är ett täcke som gäller oavsett häst. Ingen känner väl ens häst lika bra som en själv gör och kan därför inte avgöra hur mkt just "min" häst fryser eller hur många täcken den behöver. Jag vet att det inte är antalet lager som ökar värmen men tycker det låter så dumt när man säger att det är max ett vintertäcke/ häst som gäller... Visst det kanske är så för vissa men inte för alla! Det är min åsikt iaf.

Håller med ..

Jag har haft ett 400gr täcke på min helklippta häst fram tills igår, då stallägaren tog in honom och han frös så han skakade. Så han har fått ett termotäcke m 300gr + 400gr.

Det är ju svårt att få flera luftlager under ETT täcke,eller hur?:crazy:

Men om du vill ha det så, så ursäkta,luftlagret närmast hästen.

Nöjd??

Varför så stingslig? Det var just det att du skre luftlager i plural ihop med ett täcke som jag rättade, då du måste ha flera täcken för att få fler luftlager, och det blev motsägelsefullt. Ser inte varför du behövde vända taggarna utåt för det?

Min häst har ett 300g (tror jag:angel: ) vintertäcke på sig ute, och om det blåser får han ha ett regntäcke (ofodrat med "halvhals") ovanpå, för här blåser det superkallt och då blir dt liksom extra skydd mot blåsten med regntäcke, men det värmer ju inget :p
OM det blir mot 20 minus kommer jag att lägga på ett ylletäcke under vintertäcket, jag har inget tjockare täcke så det finns inte så mycket att välja på då min pålle är mycket frusen av sig :crazy:
När jag rider har han antingen ett halsfleecetäcke eller ett ylletäcke när jag skrittar fram och skrittar av, om jag skrittar mellan klasserna på tävling får han ha ett ländtäcke på under också, det har han även om det är riktigt kallt (-20 grader) och då får ländtäcke sitta kvar under hela ridpasset :D
Det är somsagt olika för olika hästar, min fryser väldigt lätt och därför får han ha mer täcken, men jag har faktikt bara lätte och mer fluffiga täcken än tunga täcken, OCH jag tycker att om hästen behöver stå och spänna sig i hagen för att hålla värmen, så går energi åt till det och de blir också stela av det.. :(
Men somsagt, det är olika, en häst i mitt stall går bara med ett fleecefodrad regntäcke när min har sitt 300g täcke ;)

Ursäkta om det blev rörigt!

Bara en fråga, hur kallt/varmt är det i stallet?! Visst var hästen oklippt eller läste jag fel? Så vida du inte har kallstall med 10 minus där inne förstår jag inte riktigt varför man har 2 täcken på en oklippt häst inne?! :confused:

Mina 2 är oklippta och har aldrig täcke inne, har kallstall, och vad jag kan se så tycker dom nästan att det är skönt att vara utan täcke på nätterna och lufta av sig lite. Brukar t om ta av dom täckena i hagen nu när solen börjar värma lite och det inte är kallare 5-10 minus.

Vad är det för studie?

Jag blir lite nyfiken på det här med ett eller flera täcken. Själv har jag bara ett täcke på min häst och jag byter täcke efter väderlek. Jag tycker själv att argumentet för att det blir klumpigt och otympligt för hästen att gå med många täcken är det bästa. Men jag kan ändå inte låta bli att fundera... Vi människor håller ju värmen bäst om vi klär oss i lager på lager. Hur kommer det sig att det inte är så för hästar? För mig känns det inte som att anledningen till att inte ha flera täcken är på grund av värmen, utan snarare klumpigheten. Vad är det som säger att flera täcken trots allt inte gör det varmare? (Därmed inte sagt att man ska använda flera täcken..)

Blev lite luddigt, hoppas det går att förstå ändå!:)

Som jag har förstått det så blir "luftlagren" mellan täckerna sämre ju fler täcken som läggs på. Det blir för tungt och trycks ihop så luften emellan blir mindre. Tror den bästa värmen bildas mellan första täcket och pälsen. (obs tror)

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 038
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 088
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 768
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g...
2
Svar
30
· Visningar
10 049
Senast: Darkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka