VARFÖR har Islandshästen växt så mycket i Sverige?

Á

Álfdís

Jag behöver hjälp att hitta fakta till mitt skolarbete, och undrar då om nån vet nån bra sida på internet, eller bok där man kan läsa om varför Islandshästen har blivit så populär i Sverige..vad finns det för orsaker liksom.. Ska skriva en utredande text så behöver liksom "riktig" källa.. så finns det någon bra hemsida om detta? eller bok? :)

Sv: VARFÖR har Islandshästen växt så mycket i Sverige?

Ring till SIF, svenska islandshästföreningen, de borde kunna ge dig mer fakta eller tips. Lycka till med arbetet!

menar du bokstavligt: att den blivit STÖRRE i Sverige, eller menar du att den blivit populär i Sverige?

Man kan sammanfatta det med att islandshästen har ett brett användningsområde och att det finns så många olika varianter av islandshästar så nästan alla kan hitta den typ av häst man vill ha. Lugna turridningshästar som alla kan rida, som aldrig bits eller sparkas har gjort dem till populära turridningshästar och genom turridningarna kommer folk i kontakt med dem och imponeras av deras psyke och mjuka gångarter. Tölten, den mjukaste gångart en häst kan ha efter skritt, är en stor orsak. Den är behaglig och tillåter även folk med balanssvårigheter, nack- och ryggproblem att rida förhållandevis säkert och smärtfritt. Islandshästen är därför också en populär rehabhäst.

Att islandshästen dessutom är en "urhäst" på sådant sätt att den i storlek, exteriör och med sina 5 gångarter bevarade från vildhästen, ger en känsla av att återvända till den naturliga hästen, gå bakåt i tiden till ett annat samhälle mer nära naturen, är också en sak som lockar. Islandshästen är bevarad på Island i tusen år. I dagens industrialiserade och stressade värld söker många ett alternativt fritidsliv med lugn och ro, och där passar den lugna islandshästen med sina mjuka gångarter in.

Islandshästen är dessutom liten med låg fallhöjd ifall man trillar av, vilket är en orsak till att folk som kanske blivit skrämda genom att skadas vid fall från en stor häst, ser på den lilla snälla islänningen. Den är också väldigt stark för sin storlek bla beroende på en kompaktare benstruktur i skelettet. Man kan ha en och samma häst vare sig man är barn eller vuxen. Det finns tävlingar för islandshästar och det enda som avgör är ryttarens ålder och ekipagets erfarenhet vilka tävlingar man ställer upp i. Har hästen kapacitet nog och rätt lynne, så kan den vara med från barntävling till vuxen elittävling. Storleken på hästen spelar alltså ingen roll. Det gör att man kan behålla sin islandshäst. Man växer inte ifrån den, såvida den inte tillhör de lättbyggda och mindre viktbärande och man blir för tung.

Långtifrån alla islandshästar är dock lugna barn- och familjehästar. De flesta har faktiskt ganska mycket vilja och fart i sig av de som föds upp i Sverige idag och de härstammar inte sällan från högt bedömda avelsdjur med toppstam och tävlingsmeriterade hästar som gått elitklass. Islandshästen har de senaste 10 åren blivit en alltmer populär tävlingshäst och aveln i Sverige är inriktad på tävling. Men fortfarande söker de flesta en snäll och viktbärande barn- och familjehäst som hela familjen kan rida och gära en bekväm sk naturtöltare, dvs en som väljer tölt framför trav och som man inte behöver lära tölta, bara träna upp förmågan.

En annan sak är också att de lever genomsnittligt längre än de flesta andra raser och är enligt försäkringsstatistiken en av de fem friskaste och minst skadade hästraserna. De har därför en betydligt lägre försäkringspremie än tex halvblod. De är också betydligt mindre i maten än en stor häst. Det gör att det är billigare att äga en islandshäst, även om den är dyrare i inköp. Av någon anledning är det också vanligare att den som har islandshäst har mer än en häst än vad gäller andra raser vilket givetvis också bidrar till att det blir fler. Vanligaste orsaken jag hört är att islandshästen inte sällan blir ett gemensamt intresse för familjen och att det då helt enkelt inte räcker med en häst eftersom man vill göra ridturer tillsammans.

Jag tycker du skall intervjua lite olika folk. Prata med ett antal turridningsfirmor, några tävlingsryttare och ett antal privatpersoner som har islandshästar varför de valt rasen. Att ange ett resultat baserat på intervjuer av olika användare av islandshästen tycker jag är väldigt bra källor. Varför inte ställa frågan här på Bukefalos: Varför har du valt islandshästen? Då har du chans till ett bra underlag! Sedan finns det ju Svenska Islandshästförbundets hemsida http://www.icelandichorse.se och dess forum. Där är det också lämpligt att ställa frågan och tala om att du gör ett skolarbete om det. Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

menar varför den blivit så populär i sverige..

Tack så jätte mycket för ett väldigt bra svar! många utav de teorierna har jag vart inne på också men du förklarade och utvecklade varje teori väldigt bra! Tack så mycket! :)

Bra idé det ska jag prova... tack så mycket!

:bow: Tack själv! Glad man kan vara till hjälp ibland! Kram Anette

menade inte att vara petig med orden, men visst är det väl så att islandshästarna faktiskt blir större här och det beror väl till stor del på att vi har ett annat typ av bete här.
DET är också en intressant diskussion :)

:bow: till sambaengi som orkar svara långt och bra :)

intressant....håller med om att det troligast är så...

marijaa skrev:
menade inte att vara petig med orden, men visst är det väl så att islandshästarna faktiskt blir större här och det beror väl till stor del på att vi har ett annat typ av bete här.
DET är också en intressant diskussion :)

:bow: till sambaengi som orkar svara långt och bra :)

:bow: för det berömmet! Försökte svara så brett och objektivt jag kunde men det finns säkert mer att fylla på med! :smirk:

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·
Mat Hej Nu behöver jag lite hjälp igen. Jag har googlat mig blå utan att riktigt förstå då min engelska inte når hela vägen. Jag ska resa...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 759
Senast: Sel
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 268
Senast: Shpongle
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 715
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar