Varför har hon fått gallor?

P

Phorsytia

Min häst halta när jag kom upp till stallet i fredags och var svullen på 3 ben och fick stå inne med lindor. Hon hade 37,9 i temp och hade gallor. Hon har haft lite gallor innan men varför har hon helt plötsligt fått större? Och vad kan man göra för att minska dom?
Nu är hon inte svullen längre och har tempratur på runt 37,2 och springer som vanligt men har fortfarande gallor..

Tacksam för svar Lusse

Sv: Varför har hon fått gallor?

Går den ut i hagen som vanligt eller har du den inne? Gallorna borde minska om den får röra lite på sig.
Har den gått hårt dagarna innan som gallorna dök upp?

Går ute helt som vanligt, om inte ens lite längre på senare tiden.

Tränat helt som vanligt, nu har hon stått några dagar och var ute och gick med henne i går eftersom hon haltade lite i fredags. Men ska rida i dag och se om hon fortfarande har gallor..

Var sitter gallorna nånstans? Är de mjuka eller hårda. Vilken är normaltempen? Morgon eller kväll?

Lite galliga efter att stå på box flera timmer är inte ovanligt eller farligt ffa om de är mjuka och går ned vid rörelse. Om inte hästen är halt är det mycket bättre att släppa ut i hage som vanligt än att låta stå inne. Har hästen normaltemp 37,2 (ganska lågt) så kan det vara 37,9 på em eller i samband med fordring el dyl.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 714
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 566
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama