Varför har du valt att avla på ditt sto?

Rhodugune

Trådstartare
Jag har nyfiken på hur man som stoägare resonerar när man bestämmer sig för att ta föl efter sitt/sina ston.

Jag har läst många trådar om vilken hingst eller hingstar man vill eller ska betäcka stoet med.
Och deras egenskaper diskuteras och mäts emot varandra, för att komplettera stoets.

Så dels är jag nyfiken på:
Vad är det som gör att du känner/tycker att ditt sto ska avlas på?
Vilka egenskaper är det som du vill föra vidare?
Hur "vet" du att ditt sto är bra avelsmaterial?
Om du betäckt flera ston, har du haft samma anledningar för dem?

Eller har du helt andra tankar varför du vill ha ett föl efter ditt sto?

Jag har själv en connemara jag alltid tänkt på att ta föl efter så småningom, enda sen hon själv var föl.
Det var min mamma som ägde Cream, Roisins mamma. :)
Vi har alltid tagit föl efter våra ston, när jag växte upp, det har varit i våra ögon fina hästar och vi har viljat föra det vidare.
Roisin är 6 år nu, och jag har börjat fundera på vilka anledningar som bör vara viktiga i mitt beslut.
Hon är klart den bästa och finaste hästen i världen. :love:
Men jag vill inte basera beslutet på bara mina känslor.
För jag ser det klart som ett stort ansvar att ta ett föl, av många anledningar, så jag vill tänka mig för ordentligt innan jag bestämmer mig.

Så det gör mig väldigt intresserad över vilka anledningar ni haft. :laugh:

Roisin med mamma Cream. -02
KOPVAeTpV.jpg

Sv: Varför har du valt att avla på ditt sto?

Jag har ett nordsvensk brukssto med bra stam som just nu är hos hingsten Gorm för.. uhm.. påsättning! :idea::angel:

Bruksnordsvensken är en fin mångsidig ras som behöver bevaras! Tyvärr har det gått utför lite men jag hoppas på en ljusare framtid för rasen. Mitt sto har fin exteriör, bra stam och sedan vill jag ha en avkomma efter henne, fast hade inte betäckt om hon inte hade haft stam osv.
Hon har bra exteriör, ganska smäckert byggd, fin hållning, väldigt trevligt temperament. Är orädd av sig, arbetsvillig med personlig. Goda gångarter.
De som är kunniga säger det! :o
Och så vet jag ju själv hur hon är osv, de som kan nordsvenskar som träffat henne har rekommenderat att betäcka eftersom hon är fint byggd och trevlig.

Jag har hittat en hingst som matchar henne så jag förhoppningsvis får en lite grövre avkomma, med trevligt temperament.

Jag har beställt ett mörkbrunt hingstföl. :D

Vanja, f 1996, e Mycklar ue Gandalf
DSC00212.jpg

DSC00165.jpg

Mitt fullblodssto är utvalt och inköpt för att användas till avel. Hon har inga egna meriter, men bra exteriör och rörelser och en härstamning som gör att hon borde vara lämpad till detta.
Hon får sin tredje avkomma "nu när som helst" och på de avkommor hon fått hittills har jag inte sett någon anledning att ta henne ur aveln, jag är jättenöjd med dem. :D

Jag har tre ston i shettisavel.
Sto nummer ett är dotter till ett av mina första avelsston, som visat sig vara en lyckträff i avel - hon är nästan klar för elit. Dottern är e. en hingst med oerhört förärvningssäkert möderne och fädernet är också bra. Hon är dessutom själv guldbelönad på utställning, har tävlat lite ponnytrav, gått en vinter på ridskola och har ett gudomligt temperament och ett hjärta av guld. Hennes fjolårsson guldbelönades på utställning som föl.
Sto nummer två är också en egen uppfödning, vars möderne har varit förärvt sig bra i flera generationer. Hon är själv guldbelönad på utställning ett flertal gånger och har tävlat ganska framgångsrikt på travet några säsonger.
Sto nummer tre är utvald och inköpt för avel. Hon är själv oerhört välstammad och själv guldbelönad med upp till 43 p på utställning. Utöver det har hon tävlat litegrann på travet i sin ungdom och hon har varit ridskolehäst i flera år innan hon kom hit. Hennes första avkomma är idag 11 år och godkänd hingst. Hennes andra avkomma föddes förra året och är guldbelönad på utställning med 41 p och titeln champion föl på riksutställningen. Hon är 15 år och betäcks för tredje gången i år.
Dessa tre shettisdamer har alltså både exteriör (rastyp), rörelser, användbarhet och temperament att föra vidare till sina avkommor.

Det här var verkligen en nyttig övning, att sätta ord på min instinkt...

Hon är en bra representant för sin ras, är inte linjeavlad och har ett temperament som uppskattas av de hästmänniskor hon varit i kontakt med.

Jag vill föra vidare hennes lätta typ, utmärkta halsansättning, resningen, ja hela frampartiet kort och gott. Vidare hennes korrekta benställning och goda hovkvalitet. Slutligen hennes goda temperament och intelligens.

Min förhoppning är att hon även är en prestationshäst, men det är än så länge för tidigt att säga något säkert om.

Det vet jag inte, eftersom jag ännu inte fått någon avkomma efter henne. Kanske nedärver hon inte alls det jag är ute efter, men det får jag ju inte heller veta om jag inte avlar på henne.

Just nu har jag ett sto jag avlar på, hon är BIS vinnare och flerfaldigt guldbelönad, kom två i unghäst talangen (i rasföreningen) som fyraåring (med föl vid sidan) med mycket bra poäng på löshoppning och är själkart diplomsto också :angel:

Jag blev förälskad i henne då hon visades -04 och blev BIS, hon hade en riktig utstrålning, hon fyllde ett helt ridhus med sin uppenbarelse med sina 123cm på ett sätt som skulle göra ett dom flesta stora halvblod gröna av avund :D

Hon har lämnat ett stoföl som jag har ställt ut med 40 poäng och löshoppat för Uno med bra omdöme, kommer hon visa sig lika bra som mamma så blir det avelsboxen när hon fyllt fyra (jag vill ha gångarts diplom på henne om det går)

Just nu har hon sitt andra föl vid sidan som ser mycket lovande ut, tyvärr ska fölet säljas då jag inte tänker bli någon häst samlare :cry:
Elmia2Kiara600.jpg

självkart har hon en bra stam också :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett fyraårigt sto som jag är otroligt nöjd med .

Hon har en extremt god ridbarhet, känslig, pigg men lugn och samarbetsvillig samtidigt.

Dessutom är hon vacker, svart, 174 hög, mycket resning och hals.

Goda gångarter, med plus för galoppen .

Internationellt gångbar dressyrstam.

Hoppar bra, redan gjort flera felfria 1.00 m rundor.

Snäll, lätt att hantera i stall och på nya platser.

Ändå drar jag mig för att betäcka henne, det finns risker och ston kan dö i samband med fölning. Jag vill inte förlora henne, skulle gärna få ett föl efter henne med exakt samma egenskaper.

Men i framtiden tänker jag betäcka henne, vi ska bara skaffa oss lite meriter först, i både hopp och dressyr :)

Min bruksnordis är dräktig med Nobel (SWB)

Mitt sto är premierat med godkända poäng, enda negativa kritiken var att hon var för lätt i typen för sin ras.

Hon är arbetsvillig, lättlärd, framåt, korrekt (enda neg. där är att hennes hovar växer långsamt), har en superb hoppteknik enl sakkunniga, hoppat 140 med ryttare (inte jag = höjdrädd), kan korta/länga sig naturligt, välbalanserad, stark, trevlig individ som alla kan handskas med från marken (mycket temp annars).

Även blivit rek av flertalet stuteriveterinärer samt tränare att avla på henne då hon är så oerhört fin.

Anledningen till att jag väljer halvblod och inte Nordis? Jag kommer själv att behålla avkomman (hästar lämnar bara mig på ett sätt) och eftersom hon är så lätt i förhållande till sin ras så skulle jag få en grövre häst om jag betäkte med bruksnordis (troligen även om jag betäkte med kallblodstravare). jag vill inte ha ngn grövre häst utan är fullt nöjd med de proportioner Tussi har (gärna lite höjd dock, jag är 185 och Tussi är 155..)

Hon är en enorm tävlingsindivid som tyvärr enbart går som promenadhäst pga skada (kommer ej påverkas av dräktighet) orsakad av yttre våld (läs is).

Jag hoppas på en avkomma som är arbetsvillig, framåt, med bibehållen hoppteknik, lätt att hantera från marken, lättlärd samt korrekt.

jag hoppas att mitt val av hingst kommer få hovarna att växa liite fortare, få avkomman att ha aningens mindre temp under ryttare, bli ngt mer högställd samt förbättra gångarterna (tror inte på ngn dressyrstjärna men ngt bättre kan de väl få bli iaf?) sen hoppas jag ju på en avkomma som blir lite högre än sin mor :idea:

Hon har haft föl innan, dock har jag inte lyckats spåra detta :crazy: så det enda jag har att gå på är det faktum att vissa av hennes egenskaper har visat sig vara starkt förvärvade från generation till generation. Sen får man se om man tänkte i rätt banor.

Egentligen så skulle jag bli nöjd om det blev en yngre kopia på Tussi med mindre benägenhet att leka bambi på hal is :rofl:

Jag köpte inte mitt fjordsto som avelssto från början, men när jag blev avelsintresserad och började kolla upp saken så visade det sig att det var en lyckoträff vilken häst jag fått tag på.

Hon är AB-premierad på exteriör, visad med 40 p, hon har lämnat avkommor med ett fantastiskt psyke och temperament, de har dessutom visat sig ha en bra exteriör och vara användbara.
Hon älskar att vara mamma, svävar på små blå moln av bebis-lycka från tidigt i dräktigheten tills fölet är avvand. Hon gick gall i fjol och är nu hos hingst och hingsthållaren säger att hon stått och dregglat över staketet in till stoet som nyss fölat :rofl:

Hennes utstrålning och fantastiska temperament, hennes goda typ och mycket bra skritt, ja, egentligen allt utom möjligtvis benställningen som kunde varit bättre även om den inte är alltför dålig.
Det jag tänker på när jag väljer hingst till henne är stammen, då hon själv tillhör en väldigt bra stolinje som har många godkända hingstar och därmed vill jag försöka hitta hingstar med lite mer "udda" stam, gärna en hingst av lättare modell med tanke på att mitt sto som nu är 18 år tillhör den lite äldre och grövre modellen. Sist men inte minst vill jag att hingsten har bra benställning och god hovkvalité för att uppbära stoets brister på det området.

Hon A-premierades i somras och är nästan klar för Elit, det tycker jag är en ganska bra måttstock :)

[B]Vad är det som gör att du känner/tycker att ditt sto ska avlas på?
Sto 1. e.Irco Marco Hennes ridbarhet och temprament samt att hon har bra kapacitet i både hopp och dressyr tävlat 140 samt MSV B
Sto 2. e. Truimf. Hennes exteriör. För att ge henne tid att läka en skada.
Sto 3. e. Weltman. Exteriör, gångarter, ridbarhet.
Ridbarhet och exteriör, temprament
Sto 1 och 3 har redan avkommor som blivit visade som föl med höga poäng
Om du betäckt flera ston, har du haft samma anledningar för dem?
Ja men det gäller ju att försöka matcha dem med rätt hingst också.

Eller har du helt andra tankar varför du vill ha ett föl efter ditt sto?
Givetvis vill jag föda upp OS hästar och tjäna massor med pengar ;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/wffs-kopplat-till-dressyregenskaper-manga-hingstar.htm Jag blev glad av den här...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 141
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar