Rhodugune
Trådstartare
Jag har nyfiken på hur man som stoägare resonerar när man bestämmer sig för att ta föl efter sitt/sina ston.
Jag har läst många trådar om vilken hingst eller hingstar man vill eller ska betäcka stoet med.
Och deras egenskaper diskuteras och mäts emot varandra, för att komplettera stoets.
Så dels är jag nyfiken på:
Vad är det som gör att du känner/tycker att ditt sto ska avlas på?
Vilka egenskaper är det som du vill föra vidare?
Hur "vet" du att ditt sto är bra avelsmaterial?
Om du betäckt flera ston, har du haft samma anledningar för dem?
Eller har du helt andra tankar varför du vill ha ett föl efter ditt sto?
Jag har själv en connemara jag alltid tänkt på att ta föl efter så småningom, enda sen hon själv var föl.
Det var min mamma som ägde Cream, Roisins mamma.
Vi har alltid tagit föl efter våra ston, när jag växte upp, det har varit i våra ögon fina hästar och vi har viljat föra det vidare.
Roisin är 6 år nu, och jag har börjat fundera på vilka anledningar som bör vara viktiga i mitt beslut.
Hon är klart den bästa och finaste hästen i världen.
Men jag vill inte basera beslutet på bara mina känslor.
För jag ser det klart som ett stort ansvar att ta ett föl, av många anledningar, så jag vill tänka mig för ordentligt innan jag bestämmer mig.
Så det gör mig väldigt intresserad över vilka anledningar ni haft.
Roisin med mamma Cream. -02
Jag har läst många trådar om vilken hingst eller hingstar man vill eller ska betäcka stoet med.
Och deras egenskaper diskuteras och mäts emot varandra, för att komplettera stoets.
Så dels är jag nyfiken på:
Vad är det som gör att du känner/tycker att ditt sto ska avlas på?
Vilka egenskaper är det som du vill föra vidare?
Hur "vet" du att ditt sto är bra avelsmaterial?
Om du betäckt flera ston, har du haft samma anledningar för dem?
Eller har du helt andra tankar varför du vill ha ett föl efter ditt sto?
Jag har själv en connemara jag alltid tänkt på att ta föl efter så småningom, enda sen hon själv var föl.
Det var min mamma som ägde Cream, Roisins mamma.
Vi har alltid tagit föl efter våra ston, när jag växte upp, det har varit i våra ögon fina hästar och vi har viljat föra det vidare.
Roisin är 6 år nu, och jag har börjat fundera på vilka anledningar som bör vara viktiga i mitt beslut.
Hon är klart den bästa och finaste hästen i världen.
Men jag vill inte basera beslutet på bara mina känslor.
För jag ser det klart som ett stort ansvar att ta ett föl, av många anledningar, så jag vill tänka mig för ordentligt innan jag bestämmer mig.
Så det gör mig väldigt intresserad över vilka anledningar ni haft.
Roisin med mamma Cream. -02