skiesabove
Trådstartare
Hahaha jappTänkte att saknaden av det gjorde att man inte har lika mycket pli på dem, men det kanske var väl optimistiskt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hahaha jappTänkte att saknaden av det gjorde att man inte har lika mycket pli på dem, men det kanske var väl optimistiskt
Jag förstår problemet med detta - WFFS är kopplat till de extrema gångarter som premieras idag. Det är väl antagligen anledningen till att antalet hästar med genen har ökat - för den är ju inte speciellt ny.
Rhodesian Ridgeback är väl det första extrema exemplet jag kommer på där en egenskap (som vissa anser är helt avgörande för rasen) samtidigt är kopplad till stort lidande. Är det etiskt att avla på RR? Vet inte. Eller tveksamt.
Klarar sig världen utan den rasen? Antagligen. Men generisk mångfald är också livsviktigt. För husdjur handlar det väl snarare om mellan raser än inom dock, om man hårddrar det.
Det finns hundar där ridgen ger en öppning ner till ryggraden. Så som professorn i husdjursgenetik presenterade det för mig är det ett stort lidande.Förklara gärna för mig varför ridgen (som jag antar du syftar på) hos Rhodesian ridgeback skulle vara kopplat till ett stort lidande?
RR är väl i stort en väldigt frisk ras så varför det skulle vara tveksamt att avla på den förstår jag inte. Jag kan komma på ett dussintal hundraser som är sjuka eller missbildade på något sätt som det verkligen är tveksamt att avta på. Ridgebacken är inte en av dom.
Dermoid Sinus är kopplat till ridgen.Förklara gärna för mig varför ridgen (som jag antar du syftar på) hos Rhodesian ridgeback skulle vara kopplat till ett stort lidande?
RR är väl i stort en väldigt frisk ras så varför det skulle vara tveksamt att avla på den förstår jag inte. Jag kan komma på ett dussintal hundraser som är sjuka eller missbildade på något sätt som det verkligen är tveksamt att avta på. Ridgebacken är inte en av dom.
Även till @JepsDet finns hundar där ridgen ger en öppning ner till ryggraden. Så som professorn i husdjursgenetik presenterade det för mig är det ett stort lidande.
Enligt SKK " 4–5% föds med dermoid sinus, en missbildning i huden. Valparna ska kontrolleras av uppfödarna innan leverans. Forskning pågår och förhoppningsvis kan sjukdomen börja elimineras med hjälp av ett DNA-test inom några år. Kontakta rasklubben för mer information kring detta."
Wikipedia"In the case of a dermoid sinus, this separation has not fully taken place. The result is that in some cases, the dermoid sinus remains connected to the animal's spinal cord"
@Zoya bra att utvecklingen gått framåt!
Om inte annat har det inneburit ett stort lidande - men absolut, jag är inte helt uppdaterad (inte SKK heller verkade det som).