Varför har din hund fått det namn den har??

Sv: Varför har din hund fått det namn den har??

Min hund hade det avskyvärda namnet TOOTSIE när hon kom till oss. Som tur är hörde sonen fel ocj kallade henne Tuffing. Mycket bättre namn:bow: som passar henne perfekt.

Jag har döpt henne (o hennes syskon) själv:D
Så dom heter stjärn namn, min tjej heter Capella. Men det kändes lite långt att locka så det blev Bella:D

Båda mina är ju omplaceringar så hur dom fick sina namn vet jag inte. Jesper hette dock Jaspar när han kom men det tyckte barnen var svårt att säga.

min vovve är en opmplacering så jag vet ej vart han fått sitt namn ifrån...

Jaffa...hette det när jag fick henne som ompl när hon var 1 år

Pepsi...är faktiskt döpt av Håkan Loob...han såg honom som nyköpt valp och frågade vad han hette, jag sa att jag vet inte och då frågade han vad den andra hunden hette...Jaffa...sa jag och då sa han: Ja, då kan ju valpen heta Pepsi då :D ...och så blev det.

Turbo...är en DSG och mera passande namn finns nog inte...full fart :D och det namnet kom nog dag 1 och har aldrig behövt ifrågasättas :rofl:

Min Finska Lapphund heter Elektra och har gjort sedan uppfödaren döpte henne.

Där emot min norska älghund döpte vi till Maja eftersom hennes namn enligt kenneln var Lilly men eftersom en nära äldre släkting
hette så valde vi att byta namn.

Isac heter så eftersom hunden vi hade innan hette Isa... Lite tråkigt kanske men jag tycker om det ändå! Ida är för att Isa egentligen skulle hetat det, men det var redan taget i hennes kull, så det blev en Ida senare istället.
Jag har alltid velat ha en tik som heter Happy, därför fick min nästa tjej heta det.
Nelson heter egentligen Lord Nelson efter just Lord Nelson. Alla i hans kull heter såna namn, typ Napoleon och Ceasar.
Perrin är efter en av huvudpersonerna i Robert Jordans "The Wheel of time" serie, "Perrin Aybara de Bashere". Stor, kraftig, stark kille; passar perfekt på en staff!

Under juli månad hade min familj mycket motgånger. Min morbror låg för döden, min moster fick besked om bröstcancer och det hände väldigt mycket tunga saker.
Mitt i allt detta klev en lite dvärgpinscher in i vårat liv som fick namnet Julie, för att vi alltid skulle kunna bli påminda om den månaden och att det finns nåt att glädjas över i allt det svåra.

E:et på slutet finns helt enkelt för att det ska blir lite mer "namnlikt". Det uttalas dock som månaden juli.

Hade många namn i tankarna men ville inte ha ett jättevanligt namn. Namnet var inte klart när jag var hos uppfödaren, men på väg hem åkte vi bakom en Ford Focus i 12 mil :D

Folk tror att jag döpt honom efter ordet "Fokus, Fokusera", om det ändå vore så "seriöst" :angel:

*lånar knapp*

Min hund heter Emil för han e en riktig odåga,och det började när han va liten.
han rymde alltid ut ur hundgården och sprang runt och pallade alla äpplena.
han va galnast i kullen (9 stycken valpar)
så det va rätt enkelt EEEEEMIIILLL!! :love:

Jag har precis döpt mina småttingar!
Charlie Brown (vit och brun)
Carl Barks (han skäller)
Copernicus JR (står för Jack Russell)
Cajsa Cavat (modig liten tjej)

Vad sägs om namnen??

Jag ville ha ett engelskklingande namn eftersom min hunds ras ursprungligen kommer från Storbritannien, så vi gjorde helt enkelt så att vi döpte hunden efter vår bil :D

Dessutom gillar jag att namnet är ett mycket klassiskt hundnamn i engelsktalande länder men knappast används längre - ungefär som att döpa en hund till Karo eller Fido.

Den gamla vovven fick ärva sitt namn Xera av en katt som hastigt gick bort :cry:
å hennes dotter fick namnet Lexie för det är en blandning mellan Xera och pappa Lexter ;)

Vi tingade en softievelp som då skulle hete Dike (rättvisans gudinna och inte flata på engelska :smirk: ) Men det blev aldrig någon softie utan nu sitter jag här med en fantastisk podencomix från spanien som heter Amy.

Innan vi fick henne var jag inne på att döpa om henne till Edda (isländsk diktsamling) Men hon hette redan Amy och lyssnade till det, och dessutom passade det henne, så det fick sitta kvar.

Eftersom jag talar polska med hundarna har samtliga fyra polska namn:

Liszka = liten larv - ser ut som en liten larv, är kort och lång
Czarka = den lilla svarta, är liten och svart
Beza = maräng, påminner om de maränger som min mamma bakade när jag var liten
Pchelka = loppan - hette så när vi fick henne

Mina tik fick det namn hon har för att min uppfödare har taskig fantasi. :smirk: ;) Uppfödaren vill inte använda samma namn till mer än en av sina uppfödningar. Men efter typ 20-30 års uppfödning så började troligen fantasin att tryta. :crazy:

Min Hane heter igentligen Trollpackans Baryton men fick namnet Pricken när vi hade två kullar med sammanlagt 11 valpar att hålla reda på.. Han var prickig och där av namnet, ville inte byta när jag hade kallat honom för det sen han var 4 veckor...

Leia heter Barsetta Sweet Devil, Jag som har bestämt båda namnen.. Hade tänkt Saga som först men när vi väl åkte till england och hämtade henne så blev det bara Leia, hon var för tuff för att vara en Saga...

Bra namn till din kull!
Själv döper jag mina kullar efter kartboken, väljer ett land och där letar jag sjöar, städer, berg, floder m,m som jag fastnar för. Vill inte gå efter alfabetet då jag tycker det är så vanligt!

Tula- Min Jack Russell flicka fick sitt namn efter en karaktär i Sagan om Isfolket, efter en häxa som kallades 'Ängeln med de dolda hornen'.. Passar kanske lite för bra...:D

Balder- min Jack Russell pojk fick sitt namn helt enkelt efter Tors bror som var älskad av de flesta, han var ju ganska lätjefull, som min lilla valp som redan som nyfödd lågg på rygg med tassarna i vädret över sina kullsyskon.... Hela den kullen fick namn efter olika asagudar och deras bröder o systrar.

Fanskap

Min första hund hette Cream Top, 2:a Gunvor Gullviva, 3:e Halvar Härlig, 4:e Servil och sista Enchanting Ereinion.
Servils mamma heter Josefin Julstjärna (alla döpta med julsaker pga född på julafton) Halvar Härligs kullbror heter Håkan Hjälpare (döpt efter vet. (Håkan) som förlöste valparna) Gunvor Gullviva är alla valparna döpt efter vet. Gun som hjälpte till vid förlösningen. Gunde Gullpeng, Gunder Gullhund, Gunno Gullegris, Gunhild Gulltass mfl mfl
Nyaste Nyår Nr Ett (gissa när den kullen är född!) eller vem Rita Retsticka var, eller Sisten UT Sverker. Enchanting Ereinion den kullen är döpt efter Sagan om ringen figurer.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 167
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar