Varför har din hund fått det namn den har??

B

Benso

Tycker det är lite roligt varifrån hunden fått sitt namn...
Sen är ja sjukt uttråkad oxå :angel:

Benso är iaf döpt efter lugnandemedel (som ni kanske förstog) :D Han var den lugnaste valpen i hela kullen och uppfödaren jobbar på häktet så hon tyckte att Benso var ett passande namn!
Han är inte världens lugnaste längre, men han är en Benso iaf... Men när han slappar då slappar han :love:

Sv: Varför har din hund fått det namn den har??

Loke hette Zeke när jag fick honom. ungarna i familjen som födde upp honom älskade gladiatorerna och döpte alla valparna efter de olika figurerna. men Zeke passade inte så bra så jag döpte om honom till Loke som ju också är en gladiator. Minina hette Menina men jag hörde fel så det blev Minina. Menina ska visst vara någon dataspelsfigur men jag är inte säker.

Dharma (Jack Russell Terrier) hade inget namn den första veckan vi hade henne. Kom inte alls på någonting bra. Men sen var det "Dharma & Greg" på TV:n och det passade ju så superbra på henne!!

Stacey (chihuahua) valde sitt namn själv. I stamtavlan heter hon W***** Snowie Girl, men det kunde hon ju inte heta hemma. jag hämtade henne själv nere hos uppfödaren och i bilen hem satt hon och var så jobbig så jag satte henne i knät där hon faktiskt satt stilla. Jag pratade med henne om vad hon skulle heta och testade olika namn, Chloe, Fiffi, Mimmi, Pippi mm, men hon satt bara där och tittade på mej med samma stora ögon. Så jag fortsatta rabbla upp namn för att se om någonting passade och när jag sa Stacey ställde hon sej upp och viftade på svansen. Då fick hon heta så...hon ville ju heta Stacey!! Det var kanske inte mitt första val, men det var hennes och det är hon som ska heta det, så hon fick välja.

Hunden kommer från nora, en lite ort vid Örebro, så hon fick helt enkelt heta just Nora:idea:

Mulle fick sitt namn efter spelet Mulle Meck bygger bilar :crazy:
Satt och spelade det med grannens 6-åriga unge samtidigt som jag försökte komma på namn till valparna. :D

Loka heter Cholena egentligen i stamtavlan, men jag tyckte det lät lite väl billigt... Jag provade med Lova, men hon lyssnade inte särskilt bra på det, så jag bytte ut V mot K. Loka betyder dessutom vatten = livsnödvändigt :angel:

Mixie döpte jag till Latjo Lajbans Mix Max, inte fattade jag då (var 10 år) att blandraser inte "fick" ha långa kennelnamn, så jag fixade ett själv... Mix Max eftersom hon då är mixad...

Yla, ja, ni fattar själva varför hon heter Yla...

Nästa hund ska heta Aska för den blir svart...

//E

Zaga döptes till det eftersom det var uppfödarens Z-kull. Vi hade egentligen tänkt oss nåt annat (men nu kommer jag inte på vad, Nala kanske), men när vi väl såg henne så passade det jättebra med Zaga.

Benso skrev:
Tycker det är lite roligt varifrån hunden fått sitt namn...
Sen är ja sjukt uttråkad oxå :angel:

Benso är iaf döpt efter lugnandemedel (som ni kanske förstog) :D Han var den lugnaste valpen i hela kullen och uppfödaren jobbar på häktet så hon tyckte att Benso var ett passande namn!
Han är inte världens lugnaste längre, men han är en Benso iaf... Men när han slappar då slappar han :love:

Min nuvarande hund har fått sitt namn efter min förra hunds smeknamn. En av mina bästa vänner kallade alltid min förra hund för det, så eftersom min nuvarande hund är mkt släkt med honom så fick han även ett av hans smeknamn.:)

när min hund skulle döpas , så sa kennel ägaren att de skulle vara på "D" eftersom det var 4:e genarationen västgötaspetsar ! så vi testade lite olika , :banana: doris , dagny ,dagmar :crazy: disa , och daysie . vi gav förslagen till uppfödaren och jag tyckte att daysie va absolut finast . sen hde hon bestämt sig hon fick heta Stenrikas dygdiga daysie . hon är väldigt trogen , och de märktes redan i tidig ålder , hon är dygdig ! min alldelles egna DAYSIE:love:

Våran naken tik heter "Bönan" (Müslis falkes är hennes namn på papprena)

Det var efter denna bild vi bestämde oss för att hon skulle kallas "Bönan"

2v.jpg

Xena fick vi från tv-serien Xena Krigarprinsessan som gick på 3:an förrut. Gillar namnet!

Vår förra hund fick heta Pepsi, eftersom vi ville döpa honom efter en dryck, vi var inne på Coffee också.

Den allra första hunden fick heta Tonic, dryck det med.

Min hund var svår att döpa jag hade alltid velat ha en ovve som heter Lukas eller jag hellre en häst kanske. Han var en likas men eftersom han inte var döpt till det som nyfödd så tog min kusin illa vid sig eftersom hennes son heter Lukas. Så jag döpte honom till Gizmo istället och ångrar mig inte en sekund kan inte tänka mig att han skulle heta Likas.

min hund heter Åh´j då´h sah´n. och ja, det stavas så med alla accenter och h:n :smirk:

Dock så har hunden det omåttligt läckra tilltalsnamnet Burre. Och nej, det var inte vi i familjen som gav honom det namnet. (uppfödaren).

Haha Gizmo hette min burma :D

Min hund heter Kimbess Chrissie in Red... Men hon kallas för Bimbo efter Bimbo i 3 kronor...

Min plutt heter Cenzoo från uppfödaren, men vi kallar honom för Shumba - som betyder "lejon" på något sydafrikanskt språk (har ju en Ridgeback). Dessutom är han född i lejonens stjärntecken. :-)

Min rottiskille heter Adius Leijonhjärta, därav kallas han Ricki (Richard Leijonhjärta)

Min rottistik heter Addemans Polka, hon kallas Olga för hon ser ut som en "Olga" och Polka lät konstigt tycker vi.
Ibland kallas hon Olga-Petronella av mina kompisar

min hund har ett smeknamn som kommer av vad hans alter ego (i stamtavlan) uttrycker i "En midsomarnattsdröm"

Han säger: "I'm the king of shadows" så vad passar då inte bättre på en svart hund?

Den andra hunden fick sitt namn efter en tik som jag gillade när jag var liten. Men vår hund är en hane!

Fler än en person ahr kommenterat hans "feminina" namn. Men vem bryr sig.. ;)

Min rejäla rottis fick ett tantnamn. det passar på bastanta damer.

Jag döpte min dobbistik till Cararras Enya efter sångaren och så hette hennes mamma Cararras. Dobbisvalpen heter Cararras Nadya, men de är inte släkt med varandra. Hennes mamma heter Noomi och Nadya låter bra i hop med Enya:love:

Min förra hund hette Shanukk efter en varg som var så underbart fin, svart lite utstött tik och min hund liknade en svart schäfer. Men hon kallades för Bus.....för att hon alltid hittade på bus:love: !

Nästa hund ska heta Natascha eller Ayla tror jag.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Som några nog vet så dog våran hund B i höstas 💔 Och hon var min bästavän och den som jag tyckte MEST om och var som mest nära i hela...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 167
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar